Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Räknas ismete-fisk som rekord?
Collapse
X
-
Tja, spötimmar tycker jag knappast är något i sammanhanget relevnt begrepp. Åtminstone i min värld är det fiskaren och inte hans utrustning som lägger ner sin tid på att försöka fånga fisk. Och vi är väl överens om att det ligger i begreppet sportfiske att fiskare själv och ingen annan sköter sitt aapö (eller, om man nu ska använda fler än ett, spön)?
-
Den skrivningen handlar om en definition i fiskelagen som särskiljer rörligt redskap och fast redskap. Definition för fast fiskeredskap, enligt fiskelagen (1993:787). Fiskebyggnad eller fiskeredskap med ledarm om redskapet är fastsatt vid bottnen eller stranden och avses stå ute mer än två dygn i följd.
Kanske inte ett ismetespö då
Ursprungligen postat av Tantor Visa inläggLäste just hur länsstyrelsens definition:
"Handredskap - Spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst 10 krokar."
Just "rörliga redskap" är intressant!
Då faller hela grejen med t ex ismete och trolling med flera spön. Lägger man ifrån sig spöt är det ju helt klart inte att betrakta som handredskap längre och detsamma gäller trollingspön som sitter i spöhållarna. Alltså inte något fiske man borde kunna få registrera rekordfiskar med.
Är dock inte alls överrens med det där med "högst 10 krokar". I den bästa av världar borde det vara så att ett spö en krok är det allenarådande men det kan man väl bara drömma om. Och dessutom skulle denna enda krok vara hullinglös så att det vore en fair fight mellan fisk och fiskare!
//Tantor
Kommentera
-
Återigen, stå upp för varandra och allas olika fiskestilar.
I dagsläget är det för många som vill ge törnar eller försöka sänka fiskestilar dem själva inte idkar. Sportfiskets största problem idag är att sportfiskare sinsemellan inte samsas även fast alla företräder samma sak. Var glada att folk vill ismeta, trolla, flugfiska och meta karp. Fokusera på de reella problem som exploatering och miljöförstöring som är sportfiskets största hot genom att fiskbestånden blir allt mer ansträngda.
Kommentera
-
Oj vad det skenade iväg! Min fundering när jag skapade tråden var likheten mellan ismete och angling.Det är alltså spöet som är avgörande för om det är sportfiske?Angeldon har en rulle även om veven är borta men skulle man montera på tex en haspelrulle på ett angeldon med öglor så vore det sportfiske? Största skillnaden är ju att man tar in linan med händerna och inte med rullen.Skulle jag anv kastspö med rulle, få på en jättefisk och anv händerna för att ta tag in linan och dra fisken i land så blir det inte sportfiske.Och alla har vi olika syn på vad som är sportfiske.Själv tycker jag redskap som läggs ut över ett stort område inte är det.
Kommentera
-
Mnja, nu börjar det bli lite luddigt här. Hur menar du med "Och vi är väl överens om att det ligger i begreppet sportfiske att fiskare själv och ingen annan sköter sitt aapö (eller, om man nu ska använda fler än ett, spön)"? Det är väl ingen annan som sköter laxtrollarens spön än han själv? Låt vara att de kan vara två eller flera personer som turas om men det är lika mycket sportfiske i min bok. Trevligt sportfiske i samvaro dessutom kan jag tänka mig.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggTja, spötimmar tycker jag knappast är något i sammanhanget relevnt begrepp. Åtminstone i min värld är det fiskaren och inte hans utrustning som lägger ner sin tid på att försöka fånga fisk. Och vi är väl överens om att det ligger i begreppet sportfiske att fiskare själv och ingen annan sköter sitt aapö (eller, om man nu ska använda fler än ett, spön)?
Träffade i våras en ung sportfiskare som kört mycket gäddtrolling i vättern. 6 spön på två man. En kör båten o en har koll på paravanerna. 42 dagar i rad hade han fiskat. Det var inte många gäddor landade men de som de fick var gigantiska. De hade jobbat sig fram till rätt plats, rätt bete, rätt fart, rätt allt. Prestation i min bok. En del fisken KRÄVER fler beten i vattnet för att minimera spötimmarna.
Var och en är saliga i sin tro. Jag respekterar din åsikt men tycker inte likadant.[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-Njut. Sluta hetsa o stressa.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...
Kommentera
-
Ismetare är ett jävla släkte och flugfiskarna som ser ut som ena jäkla julgranar med all tänkbar utrustning hängandes från designerfiskevästen……….och vi ska inte alls prata om metarfånarna som ligger i bivacken vid vattnet i veckor för att fånga en pellets och boiliesfylld karp…..eller alla tokjerkare som jagar efter dessa stackars gäddor som åker upp och ner i båtarna för fotosessioner med enda syfte att kunna skylta med hur duktig fiskare man är….. eller pimplarna som drar upp 40 – 50 kilo abborrar bara för att kunna visa sig på styva linan……och alla jäkla dårar som fiskar med röd/vita beten när alla vettiga och intelligenta fiskare vet att svart/silver är enda rätta färgen…………:- (OBS!!!! Sarkasm, inget av ovanstående speglar mina egna åsikter)Ursprungligen postat av MastaPike Visa inläggÅterigen, stå upp för varandra och allas olika fiskestilar.
I dagsläget är det för många som vill ge törnar eller försöka sänka fiskestilar dem själva inte idkar. Sportfiskets största problem idag är att sportfiskare sinsemellan inte samsas även fast alla företräder samma sak. Var glada att folk vill ismeta, trolla, flugfiska och meta karp. Fokusera på de reella problem som exploatering och miljöförstöring som är sportfiskets största hot genom att fiskbestånden blir allt mer ansträngda.
Skämt åsido!
Det är helt klar upp till var och en att själv definiera hur man ser på sig själv och hur man ser på sitt fiske.
Klart är dock att det är av stor vikt hur en organisation som Sportfiskarna ses av politiker, lobbyister och allehanda makthavare som är av betydelse för sportfisket.
Varför har man etiska regler, bra sådana dessutom, som man gång efter annan gör avsteg ifrån?
Missförstå mig inte. Jag tycker att Sportfiskarna är en organisation som verkligen behövs och jag tycker att de i stora stycken gör ett fantastiskt arbete men nog är det konstigt att de inte tar dessa etiska regler på större allvar.
Trovärdheten för organisationen Sportfiskarna får sig en ordentlig törn när de sanktionerar exempelvis pimpeltävlingar där det på en eller ett par dagar dras upp i vissa fall tonvis med abborre eller när det går att registrera svenskt rekord för fiskar fångade när fiskaren har fiskat med många spön samtidigt.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tantor Visa inläggLäste just hur länsstyrelsens definition:
"Handredskap - Spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst 10 krokar."
Just "rörliga redskap" är intressant!
Då faller hela grejen med t ex ismete och trolling med flera spön. Lägger man ifrån sig spöt är det ju helt klart inte att betrakta som handredskap längre och detsamma gäller trollingspön som sitter i spöhållarna. Alltså inte något fiske man borde kunna få registrera rekordfiskar med.
Är dock inte alls överrens med det där med "högst 10 krokar". I den bästa av världar borde det vara så att ett spö en krok är det allenarådande men det kan man väl bara drömma om. Och dessutom skulle denna enda krok vara hullinglös så att det vore en fair fight mellan fisk och fiskare!
//Tantor
Definitionen kommer från Fiskelagen. Till rörliga redskap räknas också vanliga nät. Har inte sett någon sitta över natten och hålla i sitt nät. Om det viktiga är att man ska hålla i grejerna?
Kolla in IGFA:s regler där har du mer uppstyrt i spölängd, antal krokar, tafslängd, lina osv http://www.igfa.org/Fish/INTERNATION...ING-RULES.aspx
Kommentera
-
Sv: Räknas ismete-fisk som rekord?
Så här ser jag på saken:
Det är ingen direkt "skräll" att de som argumenterar mot angel, ismete, trolling mm där man använder flera utrustningar, i själva verket inte är gäddfiskare i grunden.
Utan de är tex kustfiskare som "bara" kan använda 1 utrustning i taget.
Vill ni att era fiskarter ska vara mer värda bara för att ni använder 1 spö så får ni väll tycka det då...
Jag ser dessa tendenser i denna tråden och har sett det flera ggr förut åxå!
Jag kommer aldrig att kommentera flugfiskare, karpmetare, havsfiskare, kustfiskare mfl och deras metoder då deras teknik betyder lika mycket för dem som min teknik betyder för mig!
Jag vänder mig inte till någon särskild utan ni som vill ta åt er får göra det bäst ni vill !
Kommentera
-
Hela mitt resonemang i denna fråga tar avstamp i "Sportfiskarnas Etiska Regler" som finns länkad på Sportfiskarnas hemsida på följande adress:Ursprungligen postat av JohanP Visa inläggDefinitionen kommer från Fiskelagen. Till rörliga redskap räknas också vanliga nät. Har inte sett någon sitta över natten och hålla i sitt nät. Om det viktiga är att man ska hålla i grejerna?
Kolla in IGFA:s regler där har du mer uppstyrt i spölängd, antal krokar, tafslängd, lina osv http://www.igfa.org/Fish/INTERNATION...ING-RULES.aspx
Vad beträffar vad som är att betrakta som rörligt redskap eller inte tror jag att fler än jag överhuvudtaget inte definierar vanliga nät som ett av sportfiskare använt redskap. Nätfiske hör definitivt hemma i yrkesfiskarnas och husbehovsfiskarnas värld.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
Kommentera