Hitta ismete gäddan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta ismete gäddan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Pelagiskt och precis under ytan tycker jag har fungerat bäst i slutet på säsongen.
    Jag skulle börja på botten, inne vid en vass i anknytning till djupare vatten. Där hittar du nog gäddor även om det inte alltid ger stor gädda. Soligt kan vara bra om solen är framme, är det lite mulet så fungerar det vart som helst då gäddan verkar röra sig överallt ändå. Rasselkulor och skedar kan säkert ge lite extra attraktion men kan möjligtvis ha motsatt effekt när gäddan är lite känslig och inte på hugget. Sopa gärna ett litet område runt hålet rent om du har möjlighet till det. Det extra ljuset gör mörten mer synlig om det inte är alltför djupt.

    Skitfiske!
    Här är säsongen bara ett par veckor om man har tur, och ibland hinner den knappt börja innan den är Slut. Har varit väldigt ojämnt väder här de senaste åren.

    På tisdag tar jag med sopborste och sopar rent, och så sätter jag ett spö på botten utanför vassen och ett vid ytan precis där det börjar bli djupt.

    Kommentera


    • #22
      Slutet på säsongen kanske var fel ordval, jag menade slutet på februari och framåt tills isen smält bort
      Den placeringen kan nog vara bra för dina chanser till hugg, ett grunt och bottennära och ett ytligt på lite djupare vatten.
      Det kan vara svårt att täcka upp med så få spön men samtidigt vill man ju inte köpa på sig en massa spön som man sedan knappt får använda. Jag började med ett spö, en blev det ett till och sen fick jag ett par mindre ismetespön. Förra året köpte jag två stycken spön ( gäller ju att ha rullar till alla spön med ) och pensionerade mina mindre spön som nog var menade för gös/abborre. Så jag kör med 4 stycken som mest och tycker 3 stycken är lagom. Men jag vet ju folk som har 10-20 stycken och tycker det är lagom :P så allt är relativt.

      Skitfiske imorgon!

      Kommentera


      • #23
        Ok, har alltid trott att när isen smällt bort skall man fiska djupt längst botten för där är det varmast och det gillar gäddan.
        Det finns nog lika många teorier som det finns gäddor.
        Provar som jag skrev innan imorgon så skriver jag här sen hur det gick

        Kommentera


        • #24
          Jobbade halv dag idag så kom ut vid 12 tiden idag igen.
          Solen lös (inte) med sin frånvaro och det var riktigt mulet.
          15 hål och 2 timmar senare hade man fångat första abborren, inte alls lika enkelt som här om dagen då de bokstavligen talat flög upp på löpande band, får väl skylla på lågtrycket och avsaknaden utav sol.

          Ytterligare en timma senare kommer andra och sista borren upp och i samma stund så utlöser vippan och jag landar min absolut första ismetade gädda, en liten rackare på cirkus två pannor men ändå väldigt kul.

          Imorgon lovar dom högtryck och solsken, och så är man ledig ifrån jobbet, så skall försöka komma iväg lite tidigare.

          Fler tips på hur man lurar upp abborrar, stora som små, utan mask, maggot och mjärdar uppskattas!

          Kommentera


          • #25
            Grattis till första ismetegäddan!

            Kommentera


            • #26
              Jag skall ut imorgon med. Inte heller fått något på varken mete eller pimpel. Imorgon jagar jag i en grund sjö med mycket små gäddor. Inte det jag vill ha men fiskepolare vill pimpla i denna sjön så är bara att gilla läget. Blir förmiddags fiske.
              Har inte fått något i Mörtstugan dessa dagar så har bara mört som är frusen och redan varit med ute en gång tidigare tyvärr. Får se om pimpel kanske kan ge något.

              Kommentera


              • #27
                Grattis till gäddan 🐟
                Vill också ut och blöta reven, men kylan sätter stopp

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
                  Ok, har alltid trott att när isen smällt bort skall man fiska djupt längst botten för där är det varmast och det gillar gäddan.
                  Det finns nog lika många teorier som det finns gäddor.
                  Provar som jag skrev innan imorgon så skriver jag här sen hur det gick
                  Gäddan är köldtålig så vatten temperaturen kan man i stort sett strunta i , det är viktigare att fiska där det finns betesfisk.
                  "HalvDan var här"

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                  0 svar
                  145 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Najad
                  av Najad
                   
                  Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  1 svar
                  100 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Moddifier  
                  Arbetar...
                  X