Skygg abborre när det "sjunger" i isen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skygg abborre när det "sjunger" i isen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Det är väl när isen byggs på (blir tjockare) och expanderar. Det bidrar till spänningar i isen och sprickor (dock ofarliga sådana). Det är då det smäller/sjunger.

    Rätta mig om jag har fel.
    Ni hittar en del här har läst nått liknande om hur det är.
    Notera att efter artikeln så finns det en chatt som ni får trycka "Visa alla svar" så
    får ni en del kött på benen angående isen soundet

    http://www.nyteknik.se/popular_tekni...1.ece#comments

    Det är både krympning och tillväxt som fixar spänningar som smäller häftigt , jag har tältat på djupt vatten
    i sträng kyla och det låter häftigt att ligga i sovsäcken i -20 grader när is sprickan dunkar förbi örat på 1dm avstånd

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      Vetenskap är inte din starka sida alltså..
      Ljuds hastighet i luft ca 330m/s
      Ljuds hastighet i vatten ca 1500m/S

      Dvs ca 5ggr så snabbt under vatten...

      Dina siffror måste du blandat ihop med avsnitt från nån sci-fi serie...
      60ggr högre och längre?
      Komprimeras?

      Sen bedömer jag att aborren är ganska van vid sjungande is och skiter högaktningsfullt i dessa ljud..

      AKUSTIKENS INVERKAN PÅ FISKET.

      Vatten, liksom luft, är ett medium med volymetrisk elasticitet. Den stora skillnaden är att vatten inte går att komprimera såsom luft, utan volymförändringen sker när vattentemperaturen stiger eller sjunker.

      Sättet för ett ljud att fortplanta sig är identisk i båda fallen och det transporteras genom kompressibla ljudvågor. Diagonalt pendlande ljudvågor, sådana som återfinns i solida kroppar, kan inte existera här. Vågorna på vattenytan har heller ingen likhet med ljudvågorna i vattnet.

      Eftersom vatten inte går att komprimera såsom luft, kommer amplituden på pendlingen att bli avsevärt mindre vid samma ljudintensitet, närmare bestämt 60 gånger mindre. Detta innebär att ljudtrycket är 60 gånger större i vatten än i luft vid samma ljudintensitet. Därför är ljudtrycket totalt förhärskande och pendlingens amplitud är mycket liten i vatten.

      Ps. Vill du fördjupa dig mer ingående i hur akustiken inverkar på fisket och lära dig alla formler som gäller kan du på biblioteket låna och läsa boken "Gäddfiskarens Specialknep", Leif Engström, (Bonniers, 1972) och speciellt läsa kapitlet Yttre faktorers inverkan på fisket. Ds.

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Vetenskap är inte din starka sida alltså..
        Ljuds hastighet i luft ca 330m/s
        Ljuds hastighet i vatten ca 1500m/S

        Dvs ca 5ggr så snabbt under vatten...

        Dina siffror måste du blandat ihop med avsnitt från nån sci-fi serie...
        60ggr högre och längre?
        Komprimeras?

        Sen bedömer jag att aborren är ganska van vid sjungande is och skiter högaktningsfullt i dessa ljud..
        Ljudets hastighet.

        Temperatur Luft Vatten
        0 gr. C 331,8 m/s 1407 m/s
        +10gr. C 337,8 1449
        +20 gr.C 343,8 1484

        Ljudets hastighet i vatten är även beroende av djupet och vattentrycket. Ju högre tryck, desto snabbare fortplantar sig ljudvågorna. Detta innebär att ljudets hastighet är större på djupt vatten än på grunt, om temperaturen är densamma.

        Divideras ljudets hastighet i vatten med ljudets hastighet i luft, erhålls ett talvärde på 4,3, dvs. ljudets hastighet i vatten är 4,3 gånger större än i luft. Detta innebär inte att ljudintensiteten är 4,3 gånger större i vatten än i luft vid ett bestämt avstånd från ljudkällan. Ljudintensiteten avtar med avståndet vid ljudtransport genom olika medier efter bestämda matematiska formler. Däremot är ljudets våglängd 4,3 gånger större i vatten än i luft vid samma ljudfrekvens.

        De ljudvågor som utbreder sig från en ljudkälla - t.ex. en fisk, en spinnare eller en wobbler - i ett vattenskikt i den fria vattenmassan reflekteras tillbaka in i vattenskiktet av såväl vattenytan, sjöbotten som de olika språngskikten.

        Med andra ord kanaliseras dessa ljudreflekterande, många gånger ojämna ytor tillbaka ljudet i ljudkällans vattenskikt. Följden blir att ljudvågorna utbreder sig horisontellt i överraskande långa distanser.

        När en fisk simmar eller när ett bete inspinns på grunt vatten åstadkoms ljudvågor med varierande ljudtryck och frekvenser. En obetydligt del av dessa ljudvågor absorberas av sjöbotten respektive bryter vattenytan och försvinner ut i atmosfären. (Se bild 44). Den övervägande delen av dessa ljudvågor utbreder sig antingen horisontellt eller så reflekteras de tillbaka in i vattenskiktet av vattenytan och sjöbotten. (Källa: Gäddfiskaren Specialknep, Bonniers 1972).

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg



          AKUSTIKENS INVERKAN PÅ FISKET.

          Vatten, liksom luft, är ett medium med volymetrisk elasticitet. Den stora skillnaden är att vatten inte går att komprimera såsom luft, utan volymförändringen sker när vattentemperaturen stiger eller sjunker.

          Sättet för ett ljud att fortplanta sig är identisk i båda fallen och det transporteras genom kompressibla ljudvågor. Diagonalt pendlande ljudvågor, sådana som återfinns i solida kroppar, kan inte existera här. Vågorna på vattenytan har heller ingen likhet med ljudvågorna i vattnet.

          Eftersom vatten inte går att komprimera såsom luft, kommer amplituden på pendlingen att bli avsevärt mindre vid samma ljudintensitet, närmare bestämt 60 gånger mindre. Detta innebär att ljudtrycket är 60 gånger större i vatten än i luft vid samma ljudintensitet. Därför är ljudtrycket totalt förhärskande och pendlingens amplitud är mycket liten i vatten.

          Ps. Vill du fördjupa dig mer ingående i hur akustiken inverkar på fisket och lära dig alla formler som gäller kan du på biblioteket låna och läsa boken "Gäddfiskarens Specialknep", Leif Engström, (Bonniers, 1972) och speciellt läsa kapitlet Yttre faktorers inverkan på fisket. Ds.

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          Snyggt! Du hade en tanke bakom det i alla fall! Många fina ord med

          Det jag skriver ovan är inte felaktigt dock.
          Kanske inte det du skriver heller, men att säga att det är 60 ggr högre tycker jag är felaktigt. Ljudet är inte 60ggr "högre", i så fall borde öronen sprängas när man snäpper med fingrarna under vattnet?

          Jag kanske har fel dock.. (det är helt ok)

          Men jag tänkte på dina gamla poster om vattentryck osv som jag med tycker är lite skumma..

          http://www.fiskesnack.com/forum/show...l=1#post455034

          "Däremot finns det andra fenomen att tänka på om man trollar med wobbler nere på djupet. Vid 10 m djup är vattentrycket 1 kilopond och vid 20 m djup är vattentrycket 2 kilopond. Ju djupare wobblern går desto hårdare och tätare blir wobblerns gång där nere i djupet."

          För det första är väl kilopond en kraftenhet, en föråldrad sådan?
          För det andra är det 2 bar på 10 meters djup, inte en, om det är det du menar. (man räknar med trycket vid ytan med)
          Och som du nu skriver ovan är inte vatten komprimerbart, således inte trögare för wobblern att wobbla sig igenom.

          Kan du förklara detta "fenomen" lite tydligare med?

          Men intressant om allt det andra du skrev!

          Tror nog inte jag kommer låna den boken du.. En anledning är att jag inte tycker om teorier som utnämns som ren fakta, av personer som enbart anser sig ha rätt helt utan självkritik.
          Men alla är olika!
          Senast ändrad av Bowen; 2016-01-27, 12:17.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #15

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Snyggt! Du hade en tanke bakom det i alla fall! Många fina ord med

              Det jag skriver ovan är inte felaktigt dock.
              Kanske inte det du skriver heller, men att säga att det är 60 ggr högre tycker jag är felaktigt. Ljudet är inte 60ggr "högre", i så fall borde öronen sprängas när man snäpper med fingrarna under vattnet?

              Jag kanske har fel dock.. (det är helt ok)

              Men jag tänkte på dina gamla poster om vattentryck osv som jag med tycker är lite skumma..

              http://www.fiskesnack.com/forum/show...l=1#post455034

              "Däremot finns det andra fenomen att tänka på om man trollar med wobbler nere på djupet. Vid 10 m djup är vattentrycket 1 kilopond och vid 20 m djup är vattentrycket 2 kilopond. Ju djupare wobblern går desto hårdare och tätare blir wobblerns gång där nere i djupet."

              För det första är väl kilopond en kraftenhet, en föråldrad sådan?
              För det andra är det 2 bar på 10 meters djup, inte en, om det är det du menar. (man räknar med trycket vid ytan med)
              Och som du nu skriver ovan är inte vatten komprimerbart, således inte trögare för wobblern att wobbla sig igenom.

              Kan du förklara detta "fenomen" lite tydligare med?

              Men intressant om allt det andra du skrev!

              Tror nog inte jag kommer låna den boken du.. En anledning är att jag inte tycker om teorier som utnämns som ren fakta, av personer som enbart anser sig ha rätt helt utan självkritik.
              Men alla är olika!
              AKUSTIKENS INVERKAN PÅ FISKET.

              Om du har ett badkar hemma kan du göra ett enkelt experiment...

              Fyll badkaret med ljummet vatten och kryp ner i det. Slå sedan försiktigt med en träpinne på utsidan av badkaret då du själv har huvudet ovanför vattennytan. Lägg märke till hur högt ljudet låter. Sänk sedan ner huvudet helt under vattenytan och slå igen på utsidan av badkaret med samma träpinne och samma anslagskraft....

              När du gjort detta enkla experiment anar du hur stor skillnaden på ljud i luft och samma ljud i vatten kan vara ....

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

              www.trumman.com

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Är du säker på att du inte ryckte till när det sjöng i isen och gjorde ett monsterryck med pirken och skrämde bort fisken?
                hahahaha..

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                0 svar
                145 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Najad
                av Najad
                 
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                1 svar
                102 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Moddifier  
                Arbetar...
                X