Pimpelpremiär med sprickande is - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelpremiär med sprickande is

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Pimpelpremiär med sprickande is

    Jag och dottern skulle ha pimpelpremiär idag, vi hade rekat isen föregående helg (som då såg bra ut) och hållt koll på temperaturen hela veckan, var 2 dagar med ca +2 i luften annars minusgrader (som mest -19).

    Vi packade ihop all utrustning samt varsin spark och for ner till Burträsket. Väl ute på isen ca 20 meter från land så gjorde vi upp första hålet, uppskattningsvis 15cm, just när vi ska ta fram spöna så mullrar det till och en mindre spricka uppstår några meter från oss vilket gör att vi backar tillbaka mot land. Väl där gör vi ett nytt hål men även här skapas en spricka.

    För att inte riskera något packar vi ihop och far hem igen.

    Berodde detta på dålig is eller spänningar som skapats?
    Det blåste skapligt igår om det hade påverkan..

  • #2
    Även jag hade "pimpelpremiär" igår...första gången på minst 15, troligen närmare ~20år som jag ger mig ut på en is i avsikt att faktiskt fiska, nåt jag gjorde mycket som barn men sen helt tappat intresset för (nu däremot har intresset verkligen vaknat till liv!!!).

    Så, tyvärr kan jag inte mycket om isar i dagsläget måste jag säga.

    För egen del så gissar jag att det du upplevde igår inte var något speciellt relaterat till fara för dig specifikt, utan att du eventuellt möjligen var "pricken över i:et" som fick sprickor, som ändå var på gång, att uppstå.
    MEN! ta det inte som nåt absolut svar från en sån novis som mig, men det är min personliga erfarenhet att isar ju förändras, spricker, "sjunger" och har sig när man är ute på den.
    15cm, om det är av "bra is" bör ju vara säker att gå på. Dock, återigen, ta inte mina ord som nån absolut sanning!

    jag upptäckte själv att isen var av ganska varierande kvalité igår, inte så konstigt heller med tanke på det "jojo-väder" vi haft rent temperaturmässigt den här vintern...
    Jag hann ut på i huvudsak två ställen igår.
    Först ett träsk, och där var isen uppemot ~30cm tjock redan, och väldigt fint och hård. Upptäckte sedan vi fiskat ett tag att dom även hunnit ploga upp små isvägar på isen för att köra bilar på.

    Sedan hann vi ut i en havsvik/mynningsområde för en mindre älv. Där var isen av väldigt varierande kvalité. Vissa ytor hade ~20cm is men där kanske ~10cm av dessa var "grynig" is som var mjuk, andra ytor hade ungefär samma tjocklek men av bättre kvalité rakt igenom medan ännu andra hade lite mjuka sörjiga områden av flödvatten på toppen.
    Sedan gick vi även in i ett strömsatt område dära och som väntat var ju isen självklart mycket tunnare där (~5-6cm) men istället av god kvalité.

    Så, tyvärr har jag egentligen inget vettigt att tillföra annat än en massa hypoteser, dels grundade i svaga minnen från förr och alldeles dagsfärska upplevelser.


    Hoppas någon mer erfaren kommer in med lite goda råd och tips.
    Annars finns ju också en hel del att läsa sig till, denna är t ex både intressant och matnyttig om än kanske lite väl "vetenskaplig" och bred för att vara specifikt för "enbart isfiske" men, i mitt tycke iaf väldigt intressant och läsvärd:

    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.202...rologi_117.pdf

    mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera


    • #3
      Jag pratade med svärfar om det hela när vi kom hem och han antog att det var spänningar som släppte, känns mest rimligt men jag tog beslutet att ta mig och dottern in till land OM man skulle ha oflytet. Tänkte ge mig ut igen efter lunch och undersöka förhållanden närmare. Tjockleken ska ju bära utan problem, dessutom finns en del skoterspår också på sjön.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Bybban Visa inlägg
        Jag pratade med svärfar om det hela när vi kom hem och han antog att det var spänningar som släppte, känns mest rimligt men jag tog beslutet att ta mig och dottern in till land OM man skulle ha oflytet. Tänkte ge mig ut igen efter lunch och undersöka förhållanden närmare. Tjockleken ska ju bära utan problem, dessutom finns en del skoterspår också på sjön.
        Jo, det är den rimligaste förklaringen, alltså att det egentligen inte föreligger nån direkt fara för dig även om isen beter sig lite spännande med ljud och sprickbildningar. Däremot så är det väl alltid bättre att vara på den säkra sidan så, bra val. Speciellt med dottern med ut också förstås!

        Låter som en bra plan! och, ja, jo, tjockleken ska ju vara OK liksom, skoterspår är väl i min mening "både och" när det kommer till att vara nån form av indikator på säkerhet eller ej (det vet du iofs säkert redan men) dels pga att skoterspår "ligger kvar" länge pga trycket "kompakteringen"/från skotern, även om det kan ha försvagats runtikring samt att "människor är idioter" och ibland kör skoter på de mest ovettiga ställen...

        Men, lycka till! Hoppas du hittar isar som känns trygga och säkra! Skoj om du kan få ut och fiska med dottern liksom, kommer ihåg hur mycket jag själv gillade att pimpla som liten så, det är en grymt trevlig sysselsättning!

        mvh/peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          Sprickan bildas för att isen växer och har ingenstans att ta vägen. Därav det mullrande ljudet.

          Kommentera


          • #6
            Uppdatering!

            Gav mig ut själv efter lunch för att göra ett nytt försök, isen var tyst denna gång och kunde utan problem pimpla i dryga timmen. Enda gången det hände nåt var när jag råkade borra där 2 sprickor mötte varandra då det mullrade till rejält, klantigt värre.. Men minst 15cm tjock är isen så några problem ska det inte vara.
            Fö ingen fisk men istappar i skägget är lika trevligt de

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
            0 svar
            145 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Najad
            av Najad
             
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            1 svar
            100 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Moddifier  
            Arbetar...
            X