Vad använder ni till att loda djupet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad använder ni till att loda djupet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad använder ni till att loda djupet?

    Brukar själv mest köra lite chansning, något pelagiskt, något strax under iskanten, något på botten, men min uppfattning om djupet blir lite sisådär och mest på känsla, men jag kan ju sjöarna som jag har fiskat i. Ändrar senare till samma på alla spön till det som verkar funka för dagen.

    Nu ska jag testa helt nya sjöar där det inte finns sjökarta och ingen att rådfråga men jag har tittat på topografikartor och hittat massa djupuppgifter från nät vid nätprovfisken så jag har ungefär koll på var det går en brant från 4-5 meter ända ner till 16 meter på en ganska kort sträcka. Men skulle vilja hitta helt rätt.

    Finns det portabla och billiga miniatyrekolod som ger en både djupet och en uppfattning om botten?

    Köra med ett lod och snöre med en knut för varje meter?

    Extra spö med tracer-braid?

    För min del skulle det duga att bara få se djupet i ett borrat hål utan krångel och hål i plånboken.
    Senast ändrad av fiskarmedhatt; 2017-01-07, 23:23.

  • #2
    Det fixar dom mest simpla ekoloden

    Kommentera


    • #3
      Även dom är ganska dyra.

      Det fanns någon ficklampsvariant "Polar Vision" men hittar ingenstans att köpa dem.

      Jag får räkna famnar på mitt snöre

      Kommentera


      • #4
        Brukar färga ankarlinan vid varje meter så är det vara släppa ner linan sakta så ser du iaf på ungefär 0,5m säkerhet hur djupt det är. Funkar ju att göra något liknande med bara någon vikt bunden på linan om man är från isen.

        Deeper portabla ekolod är annars perfekt för isfiske! Liten boll du ploppar i hålet bara, kostar ju iofs runt 2000kr, men ändå bra tips.

        Kommentera


        • #5
          [

          Det fanns någon ficklampsvariant "Polar Vision" men hittar ingenstans att köpa dem.

          Har en funkar fortfarande efter 20år, mycket smidig behöver bara ställas på isen. Kolla USA sidor om isfiske, kanske hittar du något där.

          Kommentera


          • #6
            https://www.scubastore.com/dykning/hondex-ps-7/27541/p

            En del använder denna. Vet dock inte om den ser genom isen.

            Annars är det denna.
            http://www.ebay.com/itm/MarCum-LX-i-...-/191969887235

            Om jag var med modern av mig och kände mig säker med att beställa från utlandet skulle jag köpa en sån. Många uppe i Alaska och Kanada använder den och den ska tydligen klara av att läsa genom dåliga isar med, alltså snöblandat och så.

            Kommentera


            • #7
              Ett pimpelspö utan topp, dvs bara rullen och ett bly som jag sänker ner, sen märker upp djupet på isen/snön.

              är det första hålet sänker jag ner ismeteriggen till botten utan mört och gör samma

              Kommentera


              • #8
                Använder Okuma Magda till ismete. Tänk i fot istället för meter så funkar det galant.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                0 svar
                141 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Najad
                av Najad
                 
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                0 svar
                63 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Moddifier  
                Arbetar...
                X