Ismete på eftermiddag/kväll? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete på eftermiddag/kväll?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ismete på eftermiddag/kväll?

    Det känns som Ismete/Angling alltid varit sen urminnes tider synonymt med väldigt tidiga mornar.
    Medans man under vår/sommar/höst på öppetvatten både fiskar tidiga mornar och kvällar, jag har själv landat mina största Gäddor mot kvällarna på hösten.

    Men hur fungerar ismete fisket på eftermiddagen/kvällen?
    Är det någon som har någon erfarenhet.

    Eftersom man oftast bara nu har helgerna tillgodo att Ismeta under vinter halvåret, känns det lite surt.

  • #2
    Det fungerar bra.

    Kommentera


    • #3
      Utveckla gärna
      Hur har du fiskat?

      Kommentera


      • #4
        För mig har det sedan urminnes tider varit en morgon- och kvällssyssla. Mitt på dagen tar man en paus och gör något annat. Tycker det är som allt annat fiske att det fungerar bäst i gryning och skymning.

        Kommentera


        • #5
          Om ljuset under isen styr gäddans jaktperioder lär vattnets klarhet i kombination med is/snötäcke och vilken månad det är spelar in på huggvilligheten olika tider på dygnet. Jag har fiskat mest i sjöar med ganska "grumligt" vatten, även om vattnet på vintern brukar vara klarare än på t ex sommaren, och har haft bra fiske under den ljusaste tiden på dygnet. Jag flyttar nästan aldrig ett ismetespö efter att jag satt ut det, vilket kanske vissa dagar bidrar till att fångsten avtar allteftersom dagen framskrider, men det har för mig visat sig att tiden mellan ca 09:30 och 14:00 är ganska jämnbra på att leverera gäddor på över fem kg. Efter ca kl 14 kommer en ganska märkbar dipp när det gäller antalet. Möjligen finns en tendens till att lite större exemplar (typ över sju) fram på vårvintern hugger senare på eftermiddagen för av mina sex st isgäddor över fem kg fångade efter kl 16, har fyra fångats i mars och vägde samtliga över sju. Jag har plottat alla mina isgäddor på över fem kg som jag har fångsttid på för att se om något tidsintervall är extra hett. Fram till ca kl 09:00 fiskar jag nästan aldrig pga morgontrötthet så tyvärr kan jag inte säga något om gryningen. Oftast går jag hem när det börjar bli lite dunkelt. Om jag lyckas bifoga filen så visar den grovt tidpunkterna för 57 st isgäddor över fem kg. Jag har inte gjort någon uppdelning mellan månader för jag är rätt säker på att det statistiska underlaget är för klent för att visa något vettigt på det sättet. Mitt tips är att fiska när du kan, för stor gädda kan hugga när som helst, men visst är det bra om man kan optimera sin tidsanvändning när man har annat som konkurrerar med fisket.

          Click image for larger version

Name:	Tid på dygnet isgäddor.PNG
Views:	1
Size:	7,3 KB
ID:	1784234

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
          0 svar
          145 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Najad
          av Najad
           
          Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
          1 svar
          100 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Moddifier  
          Arbetar...
          X