smitta från havsfisk till insjöfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

smitta från havsfisk till insjöfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • smitta från havsfisk till insjöfisk

    Någon som vet om fisk från havet, ffa sill kan smitta insjöfisk med någon sjukdom eller parasit?
    Kör med sill på ismete till gädda och tanken slog mig precis om det finns någon risk i detta? Brukar ju frysa fisken först men ibland har man fått tag i färsk sill.
    Brukar raljera med mina vänner som kör livebait och flyttar fisk från olika vatten och man vill ju inte kasta spjut i radhus.

    /Tack på förhand

  • #2
    Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
    Någon som vet om fisk från havet, ffa sill kan smitta insjöfisk med någon sjukdom eller parasit?
    Kör med sill på ismete till gädda och tanken slog mig precis om det finns någon risk i detta? Brukar ju frysa fisken först men ibland har man fått tag i färsk sill.
    Brukar raljera med mina vänner som kör livebait och flyttar fisk från olika vatten och man vill ju inte kasta spjut i radhus.

    /Tack på förhand
    Bra fråga undrar själv om detta faktiskt. Jag använder själv stagg eller sill vid gäddfiske ibland men har alltid tyckt / trott det var ok ur smittsynpunkt då arterna och de marina miljöerna är så pass vitt skiljda.
    Bra om någon kan ge klarhet i frågan?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
      Någon som vet om fisk från havet, ffa sill kan smitta insjöfisk med någon sjukdom eller parasit?
      Kör med sill på ismete till gädda och tanken slog mig precis om det finns någon risk i detta? Brukar ju frysa fisken först men ibland har man fått tag i färsk sill.
      Brukar raljera med mina vänner som kör livebait och flyttar fisk från olika vatten och man vill ju inte kasta spjut i radhus.

      /Tack på förhand
      https://www.fiskesnack.com/forum/sho...mellan+sj%F6ar
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

      Kommentera


      • #4
        Jo den tråden har jag följt men nu gällde det just mellan saltvatten (öresund och uppåt för min del) till sötvatten.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
        0 svar
        145 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Najad
        av Najad
         
        Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
        1 svar
        100 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Moddifier  
        Arbetar...
        X