Rudor som betesfisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rudor som betesfisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rudor som betesfisk

    Hej, är så att jag har tillgång till en större mängd rudor i en damm och funderar om de funkar bra som betesfisk och om det skulle finnas någon efterfrågan om jag skulle sälja. Storleken på dem är kanske 7-12cm. Vad skulle man kunna ta i pris st för dom tror ni? Jag finns 1 timmes bilfärd från stockholm.

  • #2
    Tror att du ska lägga ned den planen.

    https://www.havochvatten.se/hav/uppd...vande-agn.html
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

    Kommentera


    • #3
      Det svaret besvarade inte någon av mina frågor så liknande svar undanbedes.

      Kommentera


      • #4
        Reglerna fastslår att man bara bör använda betesfisk från det vatten där man tänker använda den, så om dina presumtiva kunder inte fiskar i din damm är det liksom kört... därav länken som beskriver anledningen till reglerna. Reglerna är till för att skydda vattenmiljön och i slutändan gynnas alla.

        Kommentera


        • #5
          Du kan alltid frysa in dem och vacuumpacka. Deadbait funkar också helt ok.

          Kommentera


          • #6
            Ruda är en utmärkt betesfisk. Jag hade dock inte betalat för den, utan jag har använt rudor då de finns lättillgängligt i en sjö längre upp i sjösystemet där jag fiskade.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

            Kommentera


            • #7
              Jag säger så här. Beroende på hur stor efterfrågan är i dina hemtrakter kan du ta olika mycket betalt.
              Säger även så här ; det är inget du kommer bli fet på...

              Kommentera


              • #8
                Du kan säkert få 4-5 kr/st för dem av nån storstadsbo som har en teori om att gäddorna käkar rudor hela vintrarna i hemmaviken

                Eftersom tråden tog en vändning snabbt till det här med vad som är tillåtet och inte så måste jag fråga var den här tydligheten alla verkar övertygade om kommer ifrån? Den första länken är bara gamla riktlinjer och rekommendationer från fd Fiskeriverket, och det senare som jag hört om är uppdateringen av Jordbrukverkets föreskrift om animaliska biprodukter, där sista meningen i 21§ på något vis tolkats som att fiske med främmande bete skulle vara olagligt. Jag är helt emot att sprida främmande arter och allvarliga sjukdomar men det här förbudet och olagligheten det skrivs om tycker det känns rätt långsökt. Har jag missat nåt?

                Kommentera


                • #9
                  Du kan inte säja dina rudor för en spänn och det är inte lämpligt att fiska med dom i andra vatten. Så det är lika bra att dra om du inte vill ha fler moralkakor.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
                    Eftersom tråden tog en vändning snabbt till det här med vad som är tillåtet och inte så måste jag fråga var den här tydligheten alla verkar övertygade om kommer ifrån? Den första länken är bara gamla riktlinjer och rekommendationer från fd Fiskeriverket, och det senare som jag hört om är uppdateringen av Jordbrukverkets föreskrift om animaliska biprodukter, där sista meningen i 21§ på något vis tolkats som att fiske med främmande bete skulle vara olagligt. Jag är helt emot att sprida främmande arter och allvarliga sjukdomar men det här förbudet och olagligheten det skrivs om tycker det känns rätt långsökt. Har jag missat nåt?
                    Det borde väl räcka med att det rekommenderas att inte använda främmande arter som bete? Eftersom vi hänger på ett sportfiskeforum förutsätter i alla fall jag att fiskaren är mer intresserad av att bevara ett hållbart fiske än att tjäna några sketna kronor på betesfisk. Säger INTE att det är samma sak men det finns exempel på hur människan sett till att invasiva arter tar över. Ett bra exempel är den svartmunnade smörbulten i Göta älvs mynning.

                    Vill man fiska med levande bete får man meta upp det på plats där det ska användas innan det ska poseras i sociala medier med 10+-gäddan.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X