släppa tillbaks fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

släppa tillbaks fisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • släppa tillbaks fisk?

    Har fått ganska bra med abborre på isen, både förra helgen och i lördags. Fick höra att man inte ska släppa tillbaks fisken, för då skräms de andra iväg och och det slutar nappa. Lät konstigt, men vi provade efter ett tag, och mycket riktigt, det slutade nappa.

    I går frågade jag en annan kille, som sa sig ha fiskat en hel del som yngre. Jag såg honom dra upp en hel del abborre som han släppte i. Han menade att det inte var några problem att släppa tillbaka dem.

    Vad gäller? Det känns ju klart onödigt att dra upp tjugo abborrar till katten, men samtidigt är det ju kul när det nappar för barnen som är med.

  • #2
    Släpp du tillbaka fisken om du vill det, har gjort det så länge jag har fiskat utan problem!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #3
      Den fisk du vill ha sparar du. När du fått vad du behöver men vill fortsätta fiska släpper du tillbaka alla precis som du innan gjort med dem du inte ville ha utan släppte tillbaka för att låta dem gå på tillväxt och ge arten sina tjänster för framtiden.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Det är ju vad jag vill göra, och brukar göra. Men har ni hört talas om det där med att det slutar nappa?

        Kommentera


        • #5
          Det finns många myter om fiske, inget att bry sig om. Som till exempel att man får sämre fiske om man har röklukt på händerna efter cigaretter, totalt bullshit och inget att ägna tid att tro på.

          Kommentera


          • #6
            Ett alternativ är ju att ha en hink med vatten vid sidan av hålet där du kan förvara abborrarna medans du fiskar klart i det hålet. När du gjort så är det bara att släppa tillbaka alla igen.
            Instagram: mattiasandersson90

            Bara ett kast till...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Det finns många myter om fiske, inget att bry sig om. Som till exempel att man får sämre fiske om man har röklukt på händerna efter cigaretter, totalt bullshit och inget att ägna tid att tro på.
              Jag har hört att man inte får Ål över kilot om man röker...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
                Har fått ganska bra med abborre på isen, både förra helgen och i lördags. Fick höra att man inte ska släppa tillbaks fisken, för då skräms de andra iväg och och det slutar nappa. Lät konstigt, men vi provade efter ett tag, och mycket riktigt, det slutade nappa.

                I går frågade jag en annan kille, som sa sig ha fiskat en hel del som yngre. Jag såg honom dra upp en hel del abborre som han släppte i. Han menade att det inte var några problem att släppa tillbaka dem.

                Vad gäller? Det känns ju klart onödigt att dra upp tjugo abborrar till katten, men samtidigt är det ju kul när det nappar för barnen som är med.
                Du får ha ett catch hål och ett realese hål en bit ifrån.

                Kommentera


                • #9
                  Det låter bra!

                  Det blir allt att släppa tillbaka dem i fortsättningen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                    Ett alternativ är ju att ha en hink med vatten vid sidan av hålet där du kan förvara abborrarna medans du fiskar klart i det hålet. När du gjort så är det bara att släppa tillbaka alla igen.
                    Den varianten har jag kört på, det är ju oftast inte så lång tid de behöver vara där innan man ska flytta till ett nytt hål och kan släppa tillbaka dem, även med en ganska liten burk så verkar de inte ta någon skada av att vara där några minuter.

                    Bonus om nu den som fiskar har barn med sig är att det säkert kan vara kul för dem att se abborrarna simma runt lite!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    0 svar
                    63 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X