släppa tillbaks fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

släppa tillbaks fisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    En återutsatt fisk kan lätt ta med sig stimmet från området kring hålet. En hink är som sagt det bästa alternativet

    Kommentera


    • #12
      Det var nog det de menade när jag fick rådet att inte släppa tillbaks dem. Men hink låter bra. Min son ville annars ta med åtminstone en hem och släppa i akvariet. Det hade varit intressant att se vad som hände...

      Kommentera


      • #13
        Jag både släpper och bonkar fisk som jag tar hem och äter.
        Jag har funderat på samma sak många gånger om dom andra fiskarna kan bli varnade eller skrämda av att se en annan fisk som nyss blivit skrämd.
        Men jag har aldrig sett något jättetydligt mönster som talar för att det slutar nappa bara för att man släpper tillbaks.

        Ibland tar man upp en fisk, bonkar den och så är det dött sedan. Och det sker nog lika ofta som om man släpper tillbaks.

        Det kan säkert ske att dom andra fiskarna blir skrämda ibland men låt inte det hindra dig att släppa tillbaks.

        Kommentera


        • #14
          Det lockar alltid till sig större rovfisk både att dra upp och släppa tillbaka fisk. När man sitter och metar och tar upp fisk efter fisk slutar det helt plötsligt nappa en stund och då ser man inte sällan på ekolodet att det kommit en en massa större fiskar och börjat jaga. Speciellt om man även kastar tillbaka fisken man fått upp.
          Samma sak när man kastar med mindre beten in i ett stim abborrar. Är det gott om gädda kastar dom sig gärna över fisken man fått på kroken om man inte vevar hem fisken snabbt som helsike. En fisk på kroken som simmar lite snett och vint eller som kastas tillbaka uppfattas som ett skadat och lättare byte och triggar rovfisken som inte sällan ligger och lurar i närheten.
          Har därför tagit till vana att dra upp fisken ur vattnet så fort som möjligt och inte släppa tillbaka den på samma ställe som där man fiskar för tillfället.

          Kommentera


          • #15
            Släpp ner betet innan du släpper tillbaka fisken. Om det är plusgrader vill säga. Då tittar abborren på betet och sen på den du drar upp igen. Då glöms den du släpper tillbaka oftast bort. Abborren älskar ju att följa en fisk som simmar uppåt.
            Men en större, säg kiloborre drar med sig stimmet bort.

            Men med abborre är det ju en fråga om det är för slags sjö. Är ju rena fiskevården att ta upp tusenbröder i många sjöar. Är ju oftast motsatt tänkande hos många. Spara dom större och kasta tillbaka dom små. Gör tvärtom istället.

            Kommentera


            • #16
              Ett litet förtydligande av det jag skrev tidigare... Efter att ha observerat just det här mha ekolod ett antal gånger tycker jag mig se att det är den ökade och "stirrigare" aktiviteten hos abborren (eller vad man nu fiskar efter) som drar till sig en massa större rovfiskar som i sin tur skingrar stimmet snarare än att dom skrämmer bort sig själva. Nu fiskar jag mest i en extremt rovfiskrik sjö så det kanske är annorlunda på andra ställen...

              Kommentera


              • #17
                Jätteintressant med ekolod. Har sett att man ofta kan höja ett gäng abborrar och få igång dem. Släpper man tillbaka en fisk ser man hur den dyker rakt ned och hur de andra abborrarna ofta simmar ned och slickar botten igen, går på defensiven. Men visst det går ofta att få igång några av dem igen, men jag har blivit tillräckligt övertygad för att sumpa fisk i balja om jag hittar de stora.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                  Ett alternativ är ju att ha en hink med vatten vid sidan av hålet där du kan förvara abborrarna medans du fiskar klart i det hålet. När du gjort så är det bara att släppa tillbaka alla igen.
                  Jag föredrar också att sumpa, både sommar och vinter. Då kan jag dessutom välja om jag sätter tillbaka fisken eller välja ut en 4-5 st i lagom portionsstorlek som hamnar i röken eller stekpannan.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                  0 svar
                  145 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Najad
                  av Najad
                   
                  Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  1 svar
                  100 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Moddifier  
                  Arbetar...
                  X