isfiske nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

isfiske nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • isfiske nybörjare

    Tjena ska testa isfiska/pimpla i vinter. Vad behöver man för grejer?
    Tänkte spendera ett par hundra för att se om det är roligt.

    Jag har både multirulle och haspelrulle, kan jag bara köpa ett litet spö och sätta på rullen, eller ska man köpa ett sånt där klassiskt pimpelspö?
    vad är enklast, meta eller pilka för en nybörjare?
    hur länge ska man sitta innan man borrar ett nytt hål?
    något annat man behöver?

    Säkerhet? jag har ispik och isdubbar, något mer man behöver?
    förövrigt så har jag isborr från biltema, den duger .

    mvh

  • #2
    Pimpla lite abborre är absolut det lättaste sättet att komma igång, har du borr så är det bara att köpa något billigt pimpelspö-set, brukar finnas med spö med lina och en vertikalpirk och allt för under en hundralapp.
    På vintern rör sig abborrarna tydligen inte så mycket, så får man inte något i ett hål på några minuter så kan det vara läge att flytta sig. De riktigt extrema tävlingspimplarna flyttar sig nog redan efter säg 60-90 sekunder, men riktigt så bråttom har inte jag...

    Kommentera


    • #3
      Precis som föregående sa . Skaffa ett billigt pimpel spö, några vertikal pirkar och lite lim/garnkrokar sen är du hemma. Jag brukar ge varje hål 5-10min
      kortare om de är mer aktiva. Hugger de inte rätt snabbt då så är de inte där. Är det trögare fiske så kan jag vänta lite längre.
      pimpelspön gillar jag de svensktillverkade vm orginal. Pirkar gillar jag vimpirkar.

      https://www.vestlisfiske.se/index.ph...ske/pimpelspon

      https://www.vimpirken.com/store

      Kommentera


      • #4
        Sedan beroende på var i landet du bor så kan en pirk med en 5-10cm enkelkroksförsedd tafs agnad med maggot eller fjädermygglarver vara det enda som ger fisk. Detta pga ett tjockt is- och snötäcke som sätter lock för ljuset och fiskarnas aktiviteter. Har själv varit på en tävling för länge länge sedan då de lokala drog plastkassarna fulla med mindre Abborre, Mört och Gers medan jag själv, nyss tillbakaflyttad till Finland, till slut fick fyra fiskar på yllegarnsagnad krok och fisköga. Färgkroksfisket som jag var van med från Sverige var stendött utan ett enda hugg.

        Kommentera


        • #5
          några frågor om säkerheten bara, för det är typ det viktigaste ,


          1. hur kollar man med ispik om isen håller?
          2. måste man ha en ispik eller räcker det om man har en isborr?
          3. hur ofta ska man kolla isen?
          4. hur kollar man isen när det är snö över, för då ser man ju inte ändringar i färg osv?

          Kommentera


          • #6
            1) Man slår piken i isen och går den igenom är man bokstavligen ute "på tunn is"
            2) Är du ute på första- eller sista isen är det bra att ha med sig en, eller om det handlar om ett strömsatt vattendrag.
            3) Hela tiden när man rör sig om det handlar om platser och tidpunkter som i fråga 2)
            4) Man får väl tex stanna oftare och testborra i såfall.

            Man ska också följa väderrapporterna, fråga mer erfarna eller kolla var folk brukar röra sig, där brukar isarna vara relativt säkra.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
            0 svar
            141 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Najad
            av Najad
             
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            0 svar
            63 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Moddifier  
            Arbetar...
            X