Ismetes-tackel med enkel trekrok eller dubbla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetes-tackel med enkel trekrok eller dubbla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ismetes-tackel med enkel trekrok eller dubbla?

    Hej!
    När ni ismetar, kör ni tackel med enkel trekrok eller dubbla? Vad anser ni fungerar bäst och lämpar sig bäst till fiske efter gädda/abborre? Gärna lite motiveringar

  • #2
    En enkel lite större trekrok. Kör det endast för att det gör avkrokningen enklare och mindre risk att en krok sitter i gälarna.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
      En enkel lite större trekrok. Kör det endast för att det gör avkrokningen enklare och mindre risk att en krok sitter i gälarna.
      Samma här.

      Kommentera


      • #4
        Köpte några färdiga tackel med dubbla trekrok men
        bara trassligt tycker jag. Nu kör jag med stor enkel trekrok.

        Kommentera


        • #5
          Har provat båda varianterna och har tillslut kommit fram till att dubbla krokar ofta gör mer skada än nytta. Dels blir avkrokningen ofta bökigare som ovanstående påpekar. Sedan, om inte gäddan sugit i sig båda krokarna, finns en stor risk att ena kroken fastnar i iskanten när du ska upp med ditt nya personbästa.

          Upplever ingen större skillnad i krokningförmåga heller faktiskt. Enkel trekrok sviker sällan. Så skippa dubbla krokar, för din och fiskens skull.

          Kommentera


          • #6
            Tackar alla för svar! Efter en del googlande och läst era rekommendationer så har jag pysslat ihop några ismetes-tackel med singel trekrok. Råder delade meningar om hur långt ismetestafsen ska vara, hur stor betydelse har detta? Totallängden på mina blev 40 cm, sen satte jag ett liten beteslås med en blykula på 8gr och gummipärla ovanför tafsen, är det för kort? Där jag fiskar för det mesta är det väldigt grunt, cirka 1 meter på djupaste stället. Det i kombo med en is på 30 cm gör ju det teoretiskt och praktiskt sätt omöjligt att köra med en tafs på 50-60cm som vissa rekommenderar om man inte vill ha mörten nere i dyn eller har jag fel? Tafsmaterialet är coated carbon wire 30lb och linan består av Berkley trilene big game 0,38mm. Funkar det jag skrivit ovanför att fiska med? Helt grön på ismete som sagt! Köpte ett par rullar här på forumet som nu ska komma till användning

            Kommentera


            • #7
              Låter ju finemang. Jag kör wire som inte är coatad, men det beror enbart på att jag fäster min trekrok på wiren enbart med hjälp av friktion. Då är det inte bra med en coatad wire. Ett tips är fixa nån anordning så att linan inte fryser fast i isen. Har du otur spottar gäddan fall linan sitter fast ordentligt. Jag har kapat till några vp-rör som jag limmat lite skumplast runt (blir som ett flöte). Detta löper på linan ovanför tafsen, uppe vid ytan. Häll en kork t-röd i vp-röret så fryser det inte. Finns att köpa också. Googla frysplugg

              Kommentera


              • #8
                Jag brukar göra tafsen i två delar. Exempel: Trekroken i änden på en 30 cm wire. I andra änden ett lekande, följt av gummipärla, kulbly, på en 60 cm wire med lekande i änden. En gummipärla på huvudlinan för att skydda toppöglan mot lekandet. På detta vis gör det inget om mörten simmar uppåt, kroken hamnar då mitt på tafsen, så om gäddan klipper mörten högt är dess tänder inte i kontakt med linan. Så gör jag iaf.

                Kommentera


                • #9
                  Jag är en sån där girig fiskare, att jag kan tänka mig att fiska med fler krokar än vad som är nödvändigt bara för att jag ska lyckas få drömfisken att sitta när den väl hugger men å andra sidan har jag aldrig ismetat gädda förut men tänkte börja i år, och då blir det helt enkelt att bara köra med en 3-krok för att slippa komplikationerna som uppstår med djupt krokade fiskar. Sparar både på fisken och på mina stackars frusna händer!
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                  8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla inputs! Har blivit två turer nu, första passet hade jag bara ett ismetesspö ute och resterande angeldon (resterande spön hade ej kommit hem ännu) landade 5 gäddor totalt! Alla fick givetvis simma tillbaka, dock nappade ingen på ismetesspöt, körde ytterligare ett pass på en annan sjö nu i helgen som var då jag hade fått hem alla grejer, 5 spön ute men ingen fisk dock otroligt fint väder så gjorde inte så mycket. Ska ut igen nu på söndag och jaga dom i sjön som jag fiskade i första gången. Skitfiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    0 svar
                    63 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X