Ismete efter gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete efter gös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
    Tack för alla tips!
    Ska testa att göra tafs i fc. Tänker använda samma som till vertikal & spinn. 0.34 triline.

    * Ska jag köra en eller två trekrokar? Eller kanske rentav en enkel?

    * För att undvika slemmisar ( gädda ) i så stor mån som möjligt. Vad göra? Vill ju kunna ha beten både pelagiskt o botten nära!

    * Nån som provat med lyspärlor el likn. för att göra betet mer attraktivt?
    Det funkar säkert med 0,34 fc,självklart finns ju risken att en gädda nyper tacklet men jag har fått många gäddor på vertikal och endast en gång har jag blivit av med jigg när jag kört med 0,30 fc...

    Ang 2 eller 1 3krok så beror det på betesfisken,lite mindre betesfisk så räcker det med en krok i ryggen annars hade jag kört 2 st en i ryggen och en i munnen...

    Att undvika gädda helt är omöjligt,är ju omöjligt att välja vad som skall nypa man får helt enkelt testa sig fram vilka ställen som håller mer gös än gädda,ofta i sjöarna jag fiskar gös i så går dem pelagiskt efter nors och löja...visst det gör gäddan också men tycker jag får bra mkt mer gös åtminstone när jag trollar
    Min fiskeblogg:
    www.marcusfiske.blogspot.se

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

      Ang 2 eller 1 3krok så beror det på betesfisken,lite mindre betesfisk så räcker det med en krok i ryggen annars hade jag kört 2 st en i ryggen och en i munnen...

      Att undvika gädda helt är omöjligt,är ju omöjligt att välja vad som skall nypa man får helt enkelt testa sig fram vilka ställen som håller mer gös än gädda,ofta i sjöarna jag fiskar gös i så går dem pelagiskt efter nors och löja...visst det gör gäddan också men tycker jag får bra mkt mer gös åtminstone när jag trollar
      Du kan anv. 1 3-krok iaf upp till 60-80 g betsfisk för det var det jag fiskade med i Ralången, Aneby som var en av mina sjöar jag fiskade mycket i innan jag flyttade till Kalix. Över 60 % av mina gösar över 7 kg som är 17 st så har jag fångat med en 3-krok o betsfisk på runt 60-80 g o övriga är tagna på trolling.

      Ralången är ju en sjö med mycket vit fisk o även löja o nog nappade gösen helst på mörten där fats det var mycket löja i sjön. Gädda fick man också mellan varven man metade gös.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

        Du kan anv. 1 3-krok iaf upp till 60-80 g betsfisk för det var det jag fiskade med i Ralången, Aneby som var en av mina sjöar jag fiskade mycket i innan jag flyttade till Kalix. Över 60 % av mina gösar över 7 kg som är 17 st så har jag fångat med en 3-krok o betsfisk på runt 60-80 g o övriga är tagna på trolling.

        Ralången är ju en sjö med mycket vit fisk o även löja o nog nappade gösen helst på mörten där fats det var mycket löja i sjön. Gädda fick man också mellan varven man metade gös.
        Hur är ralången nuförtiden med gös? sjön verkar väldigt grund...
        Jag fiskar mkt i Mjörn som är stor och där går fisken pelagiskt,så man får nog ändra sitt tänk helt när man kommer till en sjö som Ralången...
        Min fiskeblogg:
        www.marcusfiske.blogspot.se

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

          Hur är ralången nuförtiden med gös? sjön verkar väldigt grund...
          Jag fiskar mkt i Mjörn som är stor och där går fisken pelagiskt,så man får nog ändra sitt tänk helt när man kommer till en sjö som Ralången...
          Det kommer uppe åtskilliga gösar runt 7 kg om man följer Sportfiskarnas storfiskeregistrering. Sjön är grund ja. Ca. 5,5 m på våren med mycket smältvatten som rinner till o sedan ligger den runt 4,5-5 m. Bästa fisket är från maj-juli innan sjön blommar o innan rötmånaden. När vi gjorde FJ:s trollingfilm om gösfiskedelen så var det direkt efter midsommar. Jag fick ta med mig en kompis i filmen. Vädret var väl inte det trevligaste: Hård nordan, ösregn o ca +10 C men ett kanonfiske blev det. Ralången ligger i princip N-S. Alla gösar som vi fick låg på 4-ca.5,5 kg o vi fick 5-6 st samt några gäddor. Vi hann även lära Jan Olsson, FJ hur man metar gös. Det första han gör så tar han i för kung och fosterland när han skulle kasta ut. Mörten flyger åt ett håll och tacklet åt ett helt annat håll. Man ska ju kasta ett mjukt kast så vi fick oss ett gott skratt. Vi hade gott om mört så det var ingen fara.

          Har du fler frågor så är det bara att du återkommer!
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
            Jag har gjort mina tafasar av 0,60 mm nylon till gösfisket sommar som vinter med en trekrok i Nr 4 fäst framför ryggfenan på mörten. Mothugget har jag gjort efter ca 3-4 min efter den har stannat o svalt mörten.
            lyckas du släppa tillbaks då?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

              lyckas du släppa tillbaks då?
              Jag har aldrig fått någon gös från isen. Menar du C & R? Jag har aldrig C & R någon gös i så fall för Ralången har levererat den ena storgösen efter den andra och den gör det ännu efter vad jag har hört.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                Jag har aldrig fått någon gös från isen. Menar du C & R? Jag har aldrig C & R någon gös i så fall för Ralången har levererat den ena storgösen efter den andra och den gör det ännu efter vad jag har hört.
                ok, tänkte de över 7kg,, det var ju rätt många.

                hmm, hur god är 11kg gös?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                  ok, tänkte de över 7kg,, det var ju rätt många.

                  hmm, hur god är 11kg gös?
                  Jag har inte släppt tillbaka någon gös från Ralången, för krokarna från både trolling o mete har suttit ända nere i svalget.
                  Jag har fått dräpa varje gös innan jag har kunnat ta ut någon av krokarna.
                  Det var inget fel på den. Filéerna var fina och sedan frös jag ner den i lagom stora portioner och rökte den.

                  Var det svaret du önskade?
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                    Jag har inte släppt tillbaka någon gös från Ralången, för krokarna från både trolling o mete har suttit ända nere i svalget.
                    Jag har fått dräpa varje gös innan jag har kunnat ta ut någon av krokarna.
                    Det var inget fel på den. Filéerna var fina och sedan frös jag ner den i lagom stora portioner och rökte den.

                    Var det svaret du önskade?
                    japp, jag trodde att stora gösar smakade sämre,, men har aldrig ätit gös

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

                      japp, jag trodde att stora gösar smakade sämre,, men har aldrig ätit gös
                      Jag glömde skriva att rök den med enris så smakar den riktigt bra!
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      0 svar
                      63 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Moddifier  
                      Arbetar...
                      X