Börjar med att pimpla! Vad ska jag tänka på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börjar med att pimpla! Vad ska jag tänka på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Om isen är tunn kan det va lite riskfyllt att fiska längs med stenar som går upp över ytan & vass, där kan isen vara ännu tunnare.
    Isdubbar hänger jag alltid runt halsen. Om man har småbarn med sig skulle man kunna knyta fast en visselpipa i jackan på dem ifall man vet att de kommer springa omkring.

    Hellre varma kängor än stövlar då de väger multum om man nu skulle hamna i plurret.

    Sittunderlag är ett måste så att man kan sitta på isen utan att frysa ihjäl. Samt en kopp kaffe!

    Precis som sagts förut, en begagnad borr fungerar alldeles utmärkt med lite extra kraft!

    Kommentera


    • #12
      Stor isborr är bättre än mindre, och det är inte jobbigare att borra med en 150 mm än en mindre. Det är en dålig kombination med stor fisk och litet hål.

      På tunnare is funkar en isbill bra för håltagning, och man kan använda den för att kontrollera att isen är säker.

      Själv går jag inte ut på okänd is utan isbill eller ispik att känna av isen med. Går billen eller piken genom är det dags att vända tillbaka.

      Skaffa ett lite grövre spö som Abu Pimpel 2 och ett par större pirkar som Sommen, Bergman, SM eller Vänern i 70-90mm-klassen att ha på lite djupare vatten. I Norra Vätterns skärgård har jag fått bra på en större Sommen agnad med aborröga som agn, när vanliga mindre pirkar inte gett något.

      Man kan köpa begagnade pirkar billigt på Tradera. Ofta kan man ropa in en ask med ett tiotal olika för dryga hundringen. Samma gäller för pimpelspön.

      P.

      Kommentera


      • #13
        Köp absolut ingen begagnad borr utan att prov-borra... Även om skären är super-vassa kan de vara stukade, som de blir när folk går å stöter borren i isen.... och minst 150 mm, Jo det är jobbigare, men då får du upp stor-abborren utan större problem...
        Mindre borrar kan tävlingspimplarna ägna sig åt, men de har goda skäl till det... Liksom man vid nöjes eller specimen-pimpling har goda skäl till motsatsen..

        Kommentera


        • #14
          Återigen, tack för alla råd. Jag tar med mig alla.
          ja det blir nog en stor borr, och jag köper nog en ny för att vara på den säkra sidan.

          jag läste att man inte kan drilla fisken med ett sådant här billigt pimpelspö pågrund av klen rulle/broms utan man måste dra upp linan med händerna. Stämmer det?
          Om man fiskar på 10-meters djup, blir det inte jobbigt att försöka ta upp en större abborre som börjar rusa? Eller är det liksom det som är charmen?

          Kommentera


          • #15
            Ja, sanning med modifikation, visst det går att drilla men oftast har du ingen riktig broms och så, helt rätt...Du får själv bromsa spolen eller hur jag ska säga. Går bra med lite känsla om man har större fisk på kroken annars skulle jag säga att händerna är ett bättre alternativ, iaf till småfisk.

            Det finns ju lite olika sorts pimpelspön, vilka även till viss del behandlats i tråden.
            Många fiskar med "vanliga billiga" vilka fungerar utmärkt till största delen.
            Tävlingsfiskare brukar använda sk. Varpspön vilka jag inte skulle använda som nybörjare. Åtminstone inte första passet...
            Vid fiske med balanspirkar föredrar vissa att använda ett kort spö (lite mer ryggrad, styvare) med rullfäste för att få bra fart på balanspirken samt lättare kunna drilla fisk.
            Samt att det finns speciella mormyskaspön. Toppen på dessa är mycket känslig och vid mormyskafiske gäller generellt relativt små rörelser.
            ​​​​​
            Jag skulle i din situation köpa vanliga billiga pimpelspön och några vertikalpirkar, därtill kanske ett mormyskaspö och en mormyska och ta det därifrån. Kanske komplettera med nån balansare framöver.
            ​​​
            Senast ändrad av Trimmelfink; 2019-11-07, 01:16.

            Kommentera


            • #16
              Tänk på att abborre sommartid och vintertid är annorlunda. På vintern är den mycket slöare. Den kommer inte rusa på samma sätt. En abborre på 1.5 kg upplever jag sällan gör nåt större motstånd. Dom följer mest med. Smäller det på en gädda eller öring i samma tyngd så är det ju skillnad. Gäddan är ju en kallvattensfisk som trivs under isen. Öringen är en elitidrottare och hamnar i en annan klass.
              Medans abborren är en sån där badstrand och badenbadenstols njutare.



              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Veronni Visa inlägg
                ---jag läste att man inte kan drilla fisken med ett sådant här billigt pimpelspö pågrund av klen rulle/broms utan man måste dra upp linan med händerna. Stämmer det?
                Om man fiskar på 10-meters djup, blir det inte jobbigt att försöka ta upp en större abborre som börjar rusa? Eller är det liksom det som är charmen?
                Man kan använda flätlina 0,20-0,25 med normala pirkar, och det minimerar risken att linan går av om man får något tyngre på krolen.

                Det är inte heller så svårt att drilla fisk på handhållen lina. Man får bara se till att den inte kan trassla in sig i något i fall man måste låta fisken gå ut med lina. Men är linan tillräckligt stark är det ju bara att hala in och hoppas att kroken sitter. Jag har tagit lake på 20 meters djup med handhållen 0,25 nylon - det går även om lakarna är starka och duktiga på att räta krok.

                För egen del använder jag bara rullen som linmagasin. När pirken är på rätt djup, går det mycket fortare att komma tillbaka rätt efter ett napp om man inte vevar upp för varje napp. Man måste hålla igång och snabbt få ner pirken om man hamnat i ett hugglystet stim! F.ö. använder jag fortfarnde gamla spön med två pinnar att linda upp linan på. Är det inte för djup, är sådana spön händigare än spö med rulle. Och jag har aldig förlorat fisk för att spöet saknat rulle.

                p.

                Kommentera


                • #18
                  Flätlina är superbra linor i de flesta fallen. Men vid vinterfiske så satsa på en nylonlina. Flätlinan tar upp alldeles för mycket vatten och fryser och sen är cirkusen igång. Men det kanske finns er som tycker flätlina funkar bra på vintern? I mitt tycke har dom inget att göra vid t.ex. Pimpling och ismete.
                  Den "gummisnodd" som nylon agerar kan även vara bra vid drilling då det inte blir helstumt mellan dig o fisken.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                  0 svar
                  141 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Najad
                  av Najad
                   
                  Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  0 svar
                  63 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Moddifier  
                  Arbetar...
                  X