Hur gör du en risvase? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör du en risvase?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    En risvase bör vara tät så att småfisken kan gömma sig bland riset, rovfiskarna kommer inte åt dom. Har byggt flera vasar och dom har fungerat både för romläggning och som fiskeplats. En mindre gran ( ta bort dom översta grenarna) brukar jag köra ner i botten med toppen först, utmärkt för fiske med mörtstuga. Träd i vattnet är magneter för fisken. Vänligt av ägaren, var rädd om den.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
      En risvase bör vara tät så att småfisken kan gömma sig bland riset, rovfiskarna kommer inte åt dom. Har byggt flera vasar och dom har fungerat både för romläggning och som fiskeplats. En mindre gran ( ta bort dom översta grenarna) brukar jag köra ner i botten med toppen först, utmärkt för fiske med mörtstuga. Träd i vattnet är magneter för fisken. Vänligt av ägaren, var rädd om den.
      Hej Ivar;

      Ullas pappa Hugo Åhman och jag brukade bygga risvasar nere i sjöarna Halen och Ivösjön förr...
      Ps. Hälsa till Lennart W. Ds.

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-11-13, 17:45.

      Kommentera


      • #13
        Risvasar är kul att bygga och ger ofta snabb effekt i fiskanlockelse. Jag har byggt en hel del vasar genom åren. Som tidigare nämnts i tråden kan man dels bygga för fisklek men även som struktur för fiskar att uppehålla sig på. Det man ska tänka på om man vill ha fisklek på vasarna är att lägga dom grunt. Leken är starkt korrelerad med temperatur.

        Ett tips om ni anlägger sänkvasar (sjunker till botten) är att använda naturrep som på sikt bryts ner.

        Jag har även lagt i vasar som struktur för havsöring på kusten. Dom uppehåller sig kring dom.

        Gällande barr-träd och att fisken inte vill uppehålla sig runt dom handlar det om att sådana trädslag kan utsöndra terpentin. Min erfarenhet av det är dock att fisken omgående intar dom biotopvårdade områdena. Det finns även en studie gjort av f.d fiskeriverket där dom jämför olika substrat som gran-, en- och cypressruskor, plastband, pil- och lönnkvistar där gran var överlägset bäst. Jag har även fått mörten att lägga rom på just gran.

        Sen finns det en dansk studie kring gädda och granruskor. I sjön Udbyover testade man huruvida granruskor fungerade som uppväxtmiljö för gäddyngel. Elfiske efter gäddyngel visade att gäddynglen föredrog ytor med granruskor i högre utsträckning än samtliga andra undersökta habitat

        Något man bör experimentera mer med är att lägga ut platta vasar av gran för att gynna göslek tycker jag.
        Senast ändrad av karki; 2019-11-13, 18:00.
        http://www.silverbums.com

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
          Risvasar är kul att bygga och ger ofta snabb effekt i fiskanlockelse. Jag har byggt en hel del vasar genom åren. Som tidigare nämnts i tråden kan man dels bygga för fisklek men även som struktur för fiskar att uppehålla sig på. Det man ska tänka på om man vill ha fisklek på vasarna är att lägga dom grunt. Leken är starkt korrelerad med temperatur.

          Ett tips om ni anlägger sänkvasar (sjunker till botten) är att använda naturrep som på sikt bryts ner.

          Jag har även lagt i vasar som struktur för havsöring på kusten. Dom uppehåller sig kring dom.

          Gällande barr-träd och att fisken inte vill uppehålla sig runt dom handlar det om att sådana trädslag kan utsöndra terpentin. Min erfarenhet av det är dock att fisken omgående intar dom biotopvårdade områdena. Det finns även en studie gjort av f.d fiskeriverket där dom jämför olika substrat som gran-, en- och cypressruskor, plastband, pil- och lönnkvistar där gran var överlägset bäst. Jag har även fått mörten att lägga rom på just gran.

          Sen finns det en dansk studie kring gädda och granruskor. I sjön Udbyover testade man huruvida granruskor fungerade som uppväxtmiljö för gäddyngel. Elfiske efter gäddyngel visade att gäddynglen föredrog ytor med granruskor i högre utsträckning än samtliga andra undersökta habitat

          Något man bör experimentera mer med är att lägga ut platta vasar av gran för att gynna göslek tycker jag.
          Gös har inte jag tillgång till tyvärr.

          Men finner ditt inlägg intressant.

          När jag satt och tittade på fakta klipp på youtube så pratade dom om bass. Och hur dom lägger ut träd och sånt för den fisken. Där sa dom att träden lockar fisk i max 2 år.
          https://www.youtube.com/watch?v=OpZw6MQnvow
          Vid 10:30 pratar dom om julgranar. Dock så är inte min engelska perfekt.

          Själv tycker att att ett syre tar nåt år för att ge ett riktigt bra resultat.

          Kommentera


          • #15
            I sjön där föräldrarna hade stuga n Aneby så hade dom gjort 3 risvasar genom att såga av topparna på några träd. Alltså därifrån där grenarna växer ut o uppåt och på något sätt lyckats påla fast dom i botten. Där var det rena rama barnkammaren fullt med tusenbröder av mört o abborre.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #16
              Sant Husbehov. Är övertygad om att det krävs mer undersökningar kring vasar med betoning på näringsrika eller näringsfattiga
              ​​​​​vatten.
              Senast ändrad av karki; 2019-11-15, 15:45.
              http://www.silverbums.com

              Kommentera


              • #17
                Jag gick bet i förrgår då jag skulle göra en risvase av bara grann.
                Platsen hade jag valt ut i somras. I en vik där det "djupa" möter det grunda så att säga. Innanför är det nästan omöjligt att fiska, grunt och fullt med gräs. Sen brukar älgar gå ut där och beta så jag vill inte ge dom nåt hinder.
                Gick runt i skogen och plockade bort lite onödiga granar så jag fick mig en okey start hög. När hålet var knackat. Riset hopbundet. Så tog jag i strängen och det var helt stumt. För mycket vatten och blötsnö på isen gjorde det omöjligt att få den bunden. Så jag fick helt enkelt bara trycka ner dom i hålet. Upplevs som ett misslyckande.

                Funderar dock om jag skulle bära dit en spark till sjön. Isen börjar bli lite så och så av allt regn och sånt nu.
                Men hur skulle det bli tro om jag använde sträng eller kanske hampasnöre och band fast lämpliga granar i stolparna. Så dom hänger på plats med toppen nedåt tills strängen rostar bort, eller hampasnöret löses upp av vattnet. Eller kommer isen dra av snöret/strängen vid islossningen?

                Kommentera


                • #18
                  Inget misslyckande om riset kommer i, använd tråd som man använder till mjärdar, var försiktig om isen börjar bli dålig. När jag fiskar mört på vintern, grunt, kör jag bara ner en gran i botten toppen först, visst är det roligt att göra vasar!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                  0 svar
                  141 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Najad
                  av Najad
                   
                  Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  0 svar
                  63 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Moddifier  
                  Arbetar...
                  X