Fiske insjö Januari - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske insjö Januari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiske insjö Januari

    Tjena alla goa!

    Ska ut och testa ett gäddpass här på söndag, tänkte passa på nu när det ändå inte är någon is. Var finner ni fisken såhär års ni som fiskar insjö? Tips & trix!

    Tack på förhand!

  • #2
    Jag har bara hittat dom grunt nu i januari.

    Kommentera


    • #3
      Om jag får kapa tråden lite undrar jag detsamma gällande skärgården, grunda vikar har kloakbrunt vatten nu så det känns svårt. Fiskat abborre ett antal pass såväl djupt som grunt med alla upptänkliga metoder utan resultat, tänkte prova ett gäddpass för att åtminstone få känna på något sprattel i andra änden av linan.

      Kommentera


      • #4
        #2 Okej, typ vikar eller grundområden då?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jerky93 Visa inlägg
          #2 Okej, typ vikar eller grundområden då?
          Grunt vatten, från 0,5 meter till 1,5 meter i närheten av vass har jag fått upp några men den största är bara 91 cm så det kanske finna större på andra djup hos mig men dom har inte huggit på andra djup än.

          Kommentera


          • #6
            #5 Ah okej, ne för tänkte om man gick på den generella regeln så brukar dem ju inte gå upp grunt för ens precis innan lek och vi har inget lod så tänkte kolla om folk hade fått dem grunt eller djupt. Vi är väl mest ute efter lite spöböj.

            Kommentera


            • #7
              Jag har fått fisk både på grunt och djupare vatten nu i december och januari.
              Men bara små på det grunda, dom större har jag hittat framförallt kanterna till det djupa. Så jag skulle vilja slå ett slag för dom djupare partierna i sjön.
              Ett enkelt billigt ekolod kan vara värt att investera i om man vill utforska sjön och hitta djupen.

              Kommentera


              • #8
                När man anglar gäddan, så som jag gör ibland.
                Dom har sina särskilda platser. I dom flesta sjöar får man dom största gäddorna i grundaste hålet. Ofta full med 2 cm fisk i mun och magen. Ofta är det så grunt att man undrar hur den fick plats.

                Tider upplever jag dom har också. Ungefär som P&T fisket var förr då en gubbe blev tvungen att ro ut till kassen och kasta i pellets åt fisken. Numera är det ju en maskin som släpper lite pellets en gång i halvtimmen. Men förr var det kanske 3 gånger under dagen. Och utsatta i sjön då var det ju dessa tider dom högg på.
                Och lite så är gäddorna. Dom har sina tider.
                Finns ett anglingställe i Stömnesjön. Där lönar det sig endast att sitta på morgon och kväll. Händer inget mellan säg kl 8-10 - 15-17. Men på morgon och kväll så fäller det bra, där tar dom större i djupaste hålen.
                Upplever ofta att på vintern kan det vara dött i en timme sen fäller det 4-10 gånger på nån minut, sen dött i en timme.

                Har dock aldrig inriktat mig på att fånga stor gädda över 5 kg. Vi fiskar mest efter gallringsbeståndet. Upp till 2 kg.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jerky93 Visa inlägg
                  Tjena alla goa!

                  Ska ut och testa ett gäddpass här på söndag, tänkte passa på nu när det ändå inte är någon is. Var finner ni fisken såhär års ni som fiskar insjö? Tips & trix!

                  Tack på förhand!
                  Har fått en del mindre individer via landfiske anslutning till vikar med vasspartier. Brukar alltid lägga ett pussel innan ett pass tänka sig in vad skulle man själv stå som gädda hehe. Pålandsvind mulna dagar med inslag av regn har varit gångbart gäddan blir ju mer oskygg då. Dagtid eftermiddag varit helt ok fiske och har till största del fiskat med skeddrag wobbler jerkbait färger som firetiger varit effektivt mulna dagar. Långsam inspinning med en del vevstopp i det kalla vattnet.
                  Senast ändrad av Henke E; 2020-01-17, 19:58.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Jag har bara hittat dom grunt nu i januari.
                    Egentligen borde väl majoriteten av gäddorna överlag stå djupt med tanke på att köldstela bytesfiskar som abborre mört och braxen står och tjurar vid bottnen ute på djupare vatten där det är varmare temperatur längs botten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X