Abborren och dess huggvillighet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborren och dess huggvillighet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abborren och dess huggvillighet

    Har grubblat över abborren över sommaren i väntan på den rätta fisketiden.
    Här uppe säger gubbarna att abborren jagar en gång i veckan. Nu menar jag dom där dagarna då det inte spelar nån roll hur du fiskar. Dom nappar på allt.
    Själv har jag upplevt sånt fiske i alla tänkbara väder och lufttryck. Dagar man åkt ut och nästan ångrat sig då man kommit till isen. Man riktigt känner i luften att idag är en dålig dag. Men dom har varit på underbart humör och nappat friskt. Sen har man åkt ut dagar då man känt sig som ett barn på julaftonsmorgon med stor förväntan, men knappt känt ett napp.

    Sen jag började fiska med ekolod förra vintern la jag märke till en detalj. Om vi enkelt säger betesfisken. Den har jag märkt kommer passerade vid olika djup. Undra om det är dom som bestämmer i vissa sjöar eller bara enkelt vissa områden i sjöar eller en viss typ av abborren i sjön. Att säg betesfisken börjar sin rutin under isen, sen vandrar den sakta ner mot botten. Säg att det tar en vecka. Att den äter sig ner genom djupen. Och det är när den kommer ner mot botten som abborren kommer igång. Då blir betesfisken jagad till under iskanten. Och resan ner mot botten börjar igen.
    Hur idiotiskt låter det?

  • #2
    Enligt min erfarenhet har man ofta perioder med bra fiske! Så länge vädret är stabilt brukar man ha lila bra fiske på samma plats och vid samma tidpunkt dag efter dag. Men så fort yttre förutsättningar ändrar sig lite påverkas abborrarna.

    Kommentera


    • #3
      https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-och-lufttryck

      Här kommer vi ju in på mycket mer än lufttryck.
      Sen är det som vanligt, vissa är bomsäkra på hur det funkar, vissa är fundersamma och ifrågasätter vad det egentligen beror på.

      I slutändan finns knappt några definitiva svar alls för det är så många parametrar som spelar in.


      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        I slutändan finns knappt några definitiva svar alls för det är så många parametrar som spelar in.
        Himla tur det, annars skulle man nog tröttna.

        Abborren är en himla lynnig fisk! När de inte vill kan de vara ruggigt svår lurade, men ofta går det lirka upp någon om man är beredd att experimentera med olika metoder. Personligen sätter jag lufttryck som det som påverkar mest, men snabbt stigande tryck kan vara lika lurigt som lågtryck. Helst stabilt väder, men man har ju även varit ute när en regnskur plötsligt får igång dem, skulle vara intressant och veta om trycket ändras just då när regnet väl kommer. Men som sagt man blir aldrig fullärd!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          https://www.fiskesnack.com/forum/fis...-och-lufttryck

          Här kommer vi ju in på mycket mer än lufttryck.
          Sen är det som vanligt, vissa är bomsäkra på hur det funkar, vissa är fundersamma och ifrågasätter vad det egentligen beror på.

          I slutändan finns knappt några definitiva svar alls för det är så många parametrar som spelar in.

          Det är skillnad på abborre i öppet vatten och under is.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

            Det är skillnad på abborre i öppet vatten och under is.
            Ja det är skillnad på alla möjliga saker, det är min poäng
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

              Det är skillnad på abborre i öppet vatten och under is.
              Absolut, och det är skillnad på abborrens beteenden i augusti jämfört med oktober också. Pimplat mycket med ekolod under senaste kanske 5 åren. Man lär sig mycket. En sak jag lärt mig är att abborrarna simmar mycket mer än vad jag trodde innan även under isen samt de jagar på alla djup även under isen. sitter man på 12 meter kan man absolut få fisk på 6 meters djup, alltså i mellanvattnet.

              Tror tyvärr inte på din teori att betesfisken skulle beta systematiskt av alla vattenlager, det är nog yttre omständigheter som styr vart planktonet och insekter befinner sig och bytesfisken följer dem. Inte heller tror jag på att abborrarna skulle äta ordentligt en gång i veckan. Utan även här är det yttre omständigheter som styr deras humör. Som jag sa i mitt första inlägg, ofta har man ju flera bra dagar i rad. Men absolut kan jag ha fel och det viktiga är att du tror på den, sen gäller det att komma på hur man fiskar bäst utifrån sin egna teori.

              Kommentera


              • #8
                Som redan sagt, det är så många parametrar att ta hänsyn till att det inte går att ha mer än teorier om vad det är som händer. Vad gäller vinter- och vårfisket i skärgården tycker jag mig ha prövat i stort sett allt utan framgång, visst kan man få någon slumpfisk här eller där men någon knäckt kod är det inte på långa vägar.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Som redan sagt, det är så många parametrar att ta hänsyn till att det inte går att ha mer än teorier om vad det är som händer. Vad gäller vinter- och vårfisket i skärgården tycker jag mig ha prövat i stort sett allt utan framgång, visst kan man få någon slumpfisk här eller där men någon knäckt kod är det inte på långa vägar.
                  Nu är vi verkligen offtopic! Men vinterfisket här omkring är ofta djupt fiske. Vår det omvända. Mer än så säger jag inte

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag får bara tusenbröder på djupet (10+ meter) vinter/vår. Sommar och höst kommer man åt de bättre borrarna, var dessa håller hus resten av året har jag ingen aning om. Slumpade en kilos på dropshot en gång, mitt i ingenstans, inget på lodet, 8 meter djupt och nollgradigt i ytan. Nötte såklart som tusan där sedan, blev inte ett pet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X