Abborren och dess huggvillighet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborren och dess huggvillighet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Off topic: Jag är helt värdelös som abborrfiskare, så jag har inga teorier alls. Däremot har jag efter två års idogt abborrfiske insett att abborrfiske är fan så mycket svårare än gäddfiske. Sen kanske det iofs spelar in att jag har 55 års erfarenhet av gädda... :-)

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

      Nu är vi verkligen offtopic! Men vinterfisket här omkring är ofta djupt fiske. Vår det omvända. Mer än så säger jag inte
      Jag har en 3 meter fläck på en sjö i en sakta slutning, på toppen av slutningen kan man säga. Det står alltid fisk där under vintern. Sitter mycket där för dom stora passerar där. 100 meter innanför mot vassen står tusenbröderna.
      Är en sträcka på ca 40 meter det är lönt att borra på, ser man fisk så sitter man och nöter. När man släpper ner bete nummer 50 så stiger en kluns från botten och nyper i.

      Men sen har man ju olika definition om vad som är bra? Vill man i den sjön få 2 st mellan 1-2 kg så är det mer norm om man sköter sig rätt för dagen. Personligen tycker jag det är skitfiske. Många tror jag skulle jubla en sån dag. För mig är en bra dag då man kan dra runt 50 st i ett hål. Inte kilos då utan matfisk. Dom där dagarna då stimmet följer med till under iskanten. Oavsett om det är 3 meter eller 12 meter.
      Så kanske jag skulle ha skrivit super mega bra fiske? Är ju som sagt uppe för tolkning. Alla har vi en egen syn.

      Minns en dag då jag borrade runt på Norra Dellen. Körde med balansare. Dom som nappade högg hårt och bra. Men få till antalet. Vid ett hål där jag hade den där känslan att det ska bara stå fisk släppte jag ner en mormyska. Drog 27 st i en följd. Alla matfisk. Men hade det varit bra så skulle dom ha nypt i på balansaren också. Särskilt då det bara var 2 meter i hålet.

      Kompisen och jag tog sparken och gjorde ett sånt där årligt test. Vi brukar göra en sån sväng varje vinter så han får fiska av sig. Är mer att jag letar fisken och han får fiska. På 27 meter fann jag dom först. Fisk över 4 hg som sög i på balansaren så fort man kom ner. Sen fann vi dom mellan 2 st djupgrynnor. Var runt 13 meter där. Stod fisk från botten till 4-6 meter upp. Vi fick nog 3 kassar där. Den dagen var dom på hugg. Det spelade inte nån roll vad vi fiskade med så högg det. Sen åkte vi dit flera gånger när han hade ledigt. Vi fann dom men aldrig på hugg. Då han hade ekolod så såg vi att det stod lika mycket fisk där. Dock så var glina högre upp i vattnet varje gång. Den gången vi hade bra fiske så var glina mot botten.
      Och den synen såg jag även förra vintern då jag hade ekolod för första gången. När det nappade bra så stod glina mot botten. När glina står högre upp så är det mer mediokert fiske.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
        Off topic: Jag är helt värdelös som abborrfiskare, så jag har inga teorier alls. Däremot har jag efter två års idogt abborrfiske insett att abborrfiske är fan så mycket svårare än gäddfiske. Sen kanske det iofs spelar in att jag har 55 års erfarenhet av gädda... :-)
        Jag har sett gäddfiskare när jag varit ute med båten och kartlagt. Dom har typ 3 ställen som dom åker mellan. Gör man så med abborre så får man köpa mycket korv.
        Dom större abborrarna är mer som gäddor. Dom har sina favoritställen. Matfisken har dock ingen regel. Den står helt sporadiskt vid öppen vatten och på vårisen.
        När jag sitter på isen och trugar en stor abborr till hugg. Den tittar på betet i nån timme innan den hugger. Hur många kast får du göra innan du uppnår samma tid i synfältet?
        Du har suttit framför tv´n och försökt hållit dig vaken? Då huvet nickar ner och ögonen stängs. Så kan du se på abborren där nere i det kalla vattnet.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
          Och den synen såg jag även förra vintern då jag hade ekolod för första gången. När det nappade bra så stod glina mot botten. När glina står högre upp så är det mer mediokert fiske.
          Kan ju vara det omvända, När abborrana jagar aktivt så tryck de ner glina mot botten, men när abborrarna är mer inaktiva så passar glina på. Klassiska betebollar på lodet är ju ett typiskt tecken på rovfisk jagar, då klumpar betesfisken ihop sig som skydd.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Jag får bara tusenbröder på djupet (10+ meter) vinter/vår. Sommar och höst kommer man åt de bättre borrarna, var dessa håller hus resten av året har jag ingen aning om. Slumpade en kilos på dropshot en gång, mitt i ingenstans, inget på lodet, 8 meter djupt och nollgradigt i ytan. Nötte såklart som tusan där sedan, blev inte ett pet.
            Dom vintrar som det var is på Vättern 70- & 80-tal (när jag bodde i Huskvarna) så var man ute på en sandgrynna på 8-10 m och pimplade abborre på vårkanten. Man fyllde snabbt en ICA/Konsumkasse med matnyttig fisk. Typ >+4 hg o större. Fina fiskar att filea.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

              Kan ju vara det omvända, När abborrana jagar aktivt så tryck de ner glina mot botten, men när abborrarna är mer inaktiva så passar glina på. Klassiska betebollar på lodet är ju ett typiskt tecken på rovfisk jagar, då klumpar betesfisken ihop sig som skydd.
              Nog för att jag tycker många äldre "regler" över fisket är tveksamma. Men att rovfiskar ser sitt byte bäst mot iskanten är nog skrivet i sten. Därför torde dom jaga uppåt som standard.
              Om det blir en bra vinter i år. Så ska det vara spännande att se på lodet.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                Off topic: Jag är helt värdelös som abborrfiskare, så jag har inga teorier alls. Däremot har jag efter två års idogt abborrfiske insett att abborrfiske är fan så mycket svårare än gäddfiske. Sen kanske det iofs spelar in att jag har 55 års erfarenhet av gädda... :-)
                Tyvärr likadant här... abborren är rent av spattig och all over the place med mina mått mätt men jag ger inte upp... då måste jag ju i princip sälja några kit... ! Hua.

                Så jag fortsätter "fiska abborre" oavsett hur många jag får en given dag.... :-)

                Fast abborren är nog knappast spattig... bara en duktig opportunist, den jagar allehanda byten där de finns högt å lågt och den är inte hemmakär... därmed lite svår att läsa...
                Senast ändrad av anteman; 2020-10-11, 00:00.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                  Nog för att jag tycker många äldre "regler" över fisket är tveksamma. Men att rovfiskar ser sitt byte bäst mot iskanten är nog skrivet i sten. Därför torde dom jaga uppåt som standard.
                  Om det blir en bra vinter i år. Så ska det vara spännande att se på lodet.
                  Absolut! Och vart är tryggast att vara som bytesfisk då?

                  Har ser fenomenet här omkring också många gånger. Att jagande abborrar drar fram i mellavattnet och småfisken är under abborren. På närliggande platser där abborrarna inte jagad har småfisken varit mer spridd i vattenlagrena. Men absolut jagar de betesfisken uppåt ibland också. Vem har inte sett måsdyk och ytjag. Känns dock det mer hör sommaren till.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                  0 svar
                  145 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Najad
                  av Najad
                   
                  Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  1 svar
                  102 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Moddifier  
                  Arbetar...
                  X