Man hittades avliden efter fisketur på svag is, ge er INTE ut ENSAMMA på isarna!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Man hittades avliden efter fisketur på svag is, ge er INTE ut ENSAMMA på isarna!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Man hittades avliden efter fisketur på svag is, ge er INTE ut ENSAMMA på isarna!!!

    Man hittades avliden efter fisketur | Aftonbladet

  • #2
    Kommunalrådets fiskargäng räddade man ur isvak

    https://www.aftonbladet.se/svenskahj...e-man-ur-isvak

    Kommentera


    • #3
      Fruktansvärt otäckt. Jag själv fiskar nästan endast själv, även så på isen och även om jag tänker på det flera gånger under varje pass så är det väldigt lätt att vagga sig in i falsk trygghet. Nu har jag fiskat på skogssjöar där isen är så pass tjock (just nu alltså) att jag har svårt att se att några områden skulle vara ej bärbara så det är ju också intressant att veta vad det är för typ av vatten folk har varit ute på. Nu stod det ju i artikeln att detta kunde vara dåligt då det var strömsatt och sådant håller jag mig undan ifrån. Sjön jag var ute på idag var det plogbilar ute som fixade skridskospår och säkerligen 30 pensionärer på skidor och skridskor och då känns det ju tryggt men å andra sidan har man ju suttit ute i halvmörker på någon skog där ingen skulle höra en skrika heller.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Jag fiskar också själv från isen en hel del, och nu när det inte varit is på två år så gick jag ut på rätt så tveksamma isar när första köldknäppen kom i mitten av januari, då man aldrig vet om det kanske är enda chansen man får den säsongen. Dock så går jag ut på väldigt små skogssjöar där det inte finns några undervattensströmmar eller liknande, så jag inbillar mig själv att jag skulle kunna ta mig upp om jag går igenom, men mav vet ju aldrig...

        Kommentera


        • #5
          Kolla en gång vad man ska tänka på och ha med ut på isen!

          Issäkerhet.se – Issäkerhet (issakerhet.se)

          Kommentera


          • #6
            Person genom isen – förd till sjukhus med helikopter

            http://www.gp.se/1.41172594

            Man som gick genom isen vid Lillebybadet har dött | GP
            Senast ändrad av Peje; 2021-02-14, 19:05.

            Kommentera


            • #7
              Aldrig ensam på isen är för mig en helig regel.
              Flytoverall, livlina och dubbar med - varje gång!


              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Varningen: Saltvattnet väller upp och försvagar havsisen

                Därför ska du inte ge dig ut på havsisen nu | GP

                Kommentera


                • #9
                  Alltid isbill eller i nödfall ispik med för att känna på isen. Även om isen verkar tjock vid en provborrning, behöver den inte vara säker överallt. Känner man med isbillen när man går, är man betydligt säkrare. Om inte isen är för tjock, använder man isbillen till håltagningen, så slipper man släpa på borren.

                  Och isdubbar är ju obligatoriska liksom varsin kastlina om man är fler.

                  Man ska också vara medveten om att man lätt blir ganska dum om man oväntat hamnar i vattnet. Det lärde jag mig en aprildag när jag ramlade i från en liten strandklippa. Hade inte kompisen varit med, är det tveksamt om jag tagit mig upp, trots att det egentligen var hur lätt som helst. Alltså ser man till att inte hamna i vattnet!

                  Kommentera


                  • #10
                    Dykningarna har påbörjats efter försvunne mannen!
                    Vid 16-tiden på torsdagen påbörjades förberedelserna för dykningar efter skridskoåkaren som försvunnit efter en tur på Levrasjön. Dykningarna koncentrerades runt en vak där hans tillhörigheter hittats.

                    Dykningarna har påbörjats efter försvunne mannen (kristianstadsbladet.se)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X