klämma blyhagel på vajjertafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

klämma blyhagel på vajjertafs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • klämma blyhagel på vajjertafs?

    Tjenixen, oklart vilken del av forumet ja skulle lagt detta i men, har ju ännu is just vid mig så, fick hamna hära...

    hur gör ni när ni kör gäddmete?

    jag har kört med bara ett päronsänke (5 eller 10g oftast) i lekandet mellan min nylonlina och min tafs (jag knyter mina tafsar av 28punds 7trådig vajjer om det spelar någon roll i detta sammanhang).

    däremot så kör jag rätt lång tafs å känner att jag ibland gärna skulle vilja vikta den en liten bit neröver också (men inte hänga vikter i kroken, speciellt inte de ggr om/när ja kör med enkrokstackel) för å få till rätt "häng" så att säga!

    funderar då antingen på att bara ta nåt litet hagel å nypa fast, smidigaste helt klart, men, nån som kört så å upplevt försämrad hållfasthet hos tafsen?
    ja självklart ska jag inte klämma för kung å fosterland, räcker ju å bara klämma litte... men ja... ändå, nån med tankar om detta?

    annars tänker jag att ja får köra me ett flötesstopp för å reglera höjden på ett glidande sänke som jag får lov å placera på tafsen vid tafsbygget isf å liksom då tyvärr "förbestämma" vissa vikter på vissa tafsar, helt klart möjligt men betydligt mindre snabbjobbat vid justeringar man vill göra...

    tankar???

    mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    När jag knyter både enkrok och tvåkrokstackel så brukar jag alltid ha en pärla som stopp vid den nedersta kroken där jag börjar binda men har även provat att sätta dit småblyn istället, det funkar också. Svårt att förklara via text.

    Men köp putty istället för att klämma blyhagel, så kan du enkelt justera om du vill ha mer eller mindre vikt.

    Är det vanligt mete med levande betesfisk du syftar på?

    Det går i övrigt bra att sätta flötesstopp på wire, det brukar jag ha när jag ska köra spinnarblad och flashiga saker.
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
      Tjenixen, oklart vilken del av forumet ja skulle lagt detta i men, har ju ännu is just vid mig så, fick hamna hära...

      hur gör ni när ni kör gäddmete?

      jag har kört med bara ett päronsänke (5 eller 10g oftast) i lekandet mellan min nylonlina och min tafs (jag knyter mina tafsar av 28punds 7trådig vajjer om det spelar någon roll i detta sammanhang).

      däremot så kör jag rätt lång tafs å känner att jag ibland gärna skulle vilja vikta den en liten bit neröver också (men inte hänga vikter i kroken, speciellt inte de ggr om/när ja kör med enkrokstackel) för å få till rätt "häng" så att säga!

      funderar då antingen på att bara ta nåt litet hagel å nypa fast, smidigaste helt klart, men, nån som kört så å upplevt försämrad hållfasthet hos tafsen?
      ja självklart ska jag inte klämma för kung å fosterland, räcker ju å bara klämma litte... men ja... ändå, nån med tankar om detta?

      annars tänker jag att ja får köra me ett flötesstopp för å reglera höjden på ett glidande sänke som jag får lov å placera på tafsen vid tafsbygget isf å liksom då tyvärr "förbestämma" vissa vikter på vissa tafsar, helt klart möjligt men betydligt mindre snabbjobbat vid justeringar man vill göra...

      tankar???

      mvh/peter
      Hej,

      Jag använder ett 15 g glidsänke som jag trär på linan istället. Det är ett hål rakt igenom sänket även om det inte syns på fotot.
      Click image for larger version

Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg
Views:	337
Size:	40,6 KB
ID:	2572853
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


      /Stefan

      Kommentera


      • #4
        Du kan om du vill tillverka kortare tafsar (30-40 cm) som du avslutar med en ögla eller lekande.
        Sen kan du tillverka ”up trace” på vilka du har glidande blysänken i olika vikter. (En up trace börjar du med lekande och avslutar med beteslås).

        https://youtu.be/2YOvCiZEWPg
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
          När jag knyter både enkrok och tvåkrokstackel så brukar jag alltid ha en pärla som stopp vid den nedersta kroken där jag börjar binda men har även provat att sätta dit småblyn istället, det funkar också. Svårt att förklara via text.

          Men köp putty istället för att klämma blyhagel, så kan du enkelt justera om du vill ha mer eller mindre vikt.

          Är det vanligt mete med levande betesfisk du syftar på?

          Det går i övrigt bra att sätta flötesstopp på wire, det brukar jag ha när jag ska köra spinnarblad och flashiga saker.
          jo vanligt mete, får väl se hur jag gör... putty kanske vore nåt??? hagel har jag dock redan en sortimentask av liggande hemma så... (*insert dum-snål smiley?)

          annars precis som Sir Fish-a-lot är inne på göra en uptrace enkom för att ha bly på är något jag varit inne på... men egentligen inget jag vill göra...

          det som @Isjonsson är inne på, absolut, visst det funkar ju såklart, och är något jag ofta kör/kört med på metet men jag kommer ju på så vis inte längre ner i pjust höjdledsplaceringen av vikten än jag i dagsläget redan är med en liten blyvikt hängd i lekandet mellan huvudlina och tafs, enda gånger jag kör med blyet hängande i löpring på linan numer är om jag kör med ett lik liggandes på botten.

          får se, kanske bara helt enkelt får bita i det sura å bara testa å se om ett löst klämt hagel verkligen kommer försvaga vajjertafsen nämnvärt?
          om ingen annan testat och kommit fram till att det verkligen ökar risken för brott nåt vansinnigt???

          mvh/peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            och jusstja stort tack för alla svaren hittills!!!
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #7
              Trä på ett borrat sänke innan du sätter vajerlåset , lite lättare än du brukar ha och vikta rätt på huvudlinan funkar väl annars ?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                Trä på ett borrat sänke innan du sätter vajerlåset , lite lättare än du brukar ha och vikta rätt på huvudlinan funkar väl annars ?
                Man ska ha sänket på linan och inte på wiren. Känner gäddan el. gösen av sänket så kan den släppa betesfisken. Egen erfarenhet.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Jo det har jag alltid själv men gädd-jos vill ha det närmare fisken o då finns två alternativ -kort tafs eller sänket på tafsen

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                    Jo det har jag alltid själv men gädd-jos vill ha det närmare fisken o då finns två alternativ -kort tafs eller sänket på tafsen
                    Att jag har sänket uppe på linan beror på att jag vill ha mer rörlighet på betesfisken därav min placering av sänket.
                    Det gav resultat också med 17 gösar över 7 kg varav mer än hälften av dom tagna på mete på levande mört under 80-talet samt åtskilliga mellan 4-7 kg.
                    Jag fick dessa 2 under en natt på mete -81. Bägge 2 gick in på FJ:s lista över 10 i topp det året. 11,26 o 8,4 kg.
                    Click image for larger version

Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg
Views:	297
Size:	64,5 KB
ID:	2572879
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X