klämma blyhagel på vajjertafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

klämma blyhagel på vajjertafs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Isjonsson, hur långa tafsar använder du?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      Det finns ju även såna där blyn med lekande i båda ändar, minns inte vad dom kallas med darts har säkert. Brukade använda när jag knöt stingers till gäddjiggar men det är ju bara onödigt nuförtiden. Du kanske kan avsluta tafsen med en sån t.ex.

      Det är nog inget problem att sätta dit blyhagel sålänge du inte klämmer för hårt. Men med putty så sätter det ju det precis vart du vill och också lagom mängd.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #13
        jo, klämma försiktigt känns ju klart viktigt... putty låter klart smidigt...

        var ut ida en sväng, 3gäddor blev de, hade bara me ett spö ut pga va storm å gjorde massa annat under tiden så hade inte energi till mer än ett spö ute...

        klämde ett 1.25g hagel en bit upp på tafsen, funkade iaf idag utan problem, dock inge direkt stresstest av detta då största låg kring ~3kg ida...

        mvh/peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Isjonsson, hur långa tafsar använder du?
          Ca 30 cm till både gös o gädda!
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
            Det finns ju även såna där blyn med lekande i båda ändar, minns inte vad dom kallas med darts har säkert. Brukade använda när jag knöt stingers till gäddjiggar men det är ju bara onödigt nuförtiden. Du kanske kan avsluta tafsen med en sån t.ex.

            Det är nog inget problem att sätta dit blyhagel sålänge du inte klämmer för hårt. Men med putty så sätter det ju det precis vart du vill och också lagom mängd.
            Det fanns väl längre tillbaks vad jag minns ett spiralsänke. Det var en spiral i vardera ände på sänket så att man kunde låsa fast det på linan på önskat djup, om jag inte minns helt fel.
            Dom finns fortfarande såg jag när jag googlade.
            https://www.olssonsfiske.se/fiskemet...xoC4zMQAvD_BwE
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

              Ca 30 cm till både gös o gädda!
              jag gick all-in @Isjonsson;igt på mina riggar nu... villhövde ändå byta/knyta om många halvskadade vajjertafsar så... och det hinner förhoppningsvis bli fler mörtar i paraplyet nu när ja e seg på ta mig ut???

              testar korta ner mina tafsar till 30 nu för ismetet, är ändå så grunt in generellt just nu pga isarna så är sällan djupare än 90-100cm där jag ismetar just nu sista tiden.

              testar detta, så får ja se om jag vill ha uptrace eller ej längre fram, med 30cm tafs får jag vikten ungefär där jag vill ändå oavsett val av metod på viktningen, så jag lyxar till och med till det hela och kör med glidringsupphängning för blyt på huvudlinan.

              mvh/peter (som visst ändå blir för nojjig av å ha klämt någe på vajjern... *_^)
              Senast ändrad av Gädd-jos; 2021-03-08, 08:51.
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

                jag gick all-in @Isjonsson;igt på mina riggar nu... villhövde ändå byta/knyta om många halvskadade vajjertafsar så... och det hinner förhoppningsvis bli fler mörtar i paraplyet nu när ja e seg på ta mig ut???

                testar korta ner mina tafsar till 30 nu för ismetet, är ändå så grunt in generellt just nu pga isarna så är sällan djupare än 90-100cm där jag ismetar just nu sista tiden.

                testar detta, så får ja se om jag vill ha uptrace eller ej längre fram, med 30cm tafs får jag vikten ungefär där jag vill ändå oavsett val av metod på viktningen, så jag lyxar till och med till det hela och kör med glidringsupphängning för blyt på huvudlinan.

                mvh/peter (som visst ändå blir för nojjig av å ha klämt någe på vajjern... *_^)
                Ok! Jag har då aldrig fått någon tafs avbiten trots att dom är korta som många tycker men då har jag aldrig fått någon krokodil på +20 kg.
                Jag har inte ens fått en gädda +10-19,999 kg.
                Bara pinnar 0-9,999kg.
                Minst 30 % av alla gäddor har jag fått vid gösmete i Ralången och nylontafs 0,60-0,70 mm diam.
                Där får man byta efter varje pinne och aldrig fått nylonlinan avbiten.

                Jag och kompisarna var ju bland pionjärerna i Sverige med att utveckla gädd- & gösmetet och det kan jag skriva utan att behöva skryta. Den ena framgången resulterade i en videofilm om Trolling där jag samt en kompis fick göra göstrolling.
                Click image for larger version

Name:	Trollingfilm.jpg
Views:	129
Size:	36,7 KB
ID:	2572986
                Nere i höger hörn har du författaren med en fin 5 kg gös.

                Skitfiske!
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                  Ca 30 cm till både gös o gädda!
                  Har en sådan kort tafs aldrig bidragit till att gäddan eller gösen klipper huvudlinan på köpet?

                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

                    Har en sådan kort tafs aldrig bidragit till att gäddan eller gösen klipper huvudlinan på köpet?
                    Aldrig! Dom har inte lyckats att knäcka huvudlinan heller med ett ryck trots att jag har kört först med 0,30 mm nylon i början innan jag övergick till 12 lb spunnen/dacron. Inte någon för mina kompisar heller nere i Huskvarna-Jönköpingsregionen heller eller för någon av dom andra som jag har lärt upp. Trots gösen på 11,26 kg så stack tillräckligt mycket ut av tafsen för att jag skulle gå säker. Typ 1 dm stack ut. Gädda (krokodil) på +20 kg har jag inte fått så jag vet inte hur det skulle se ut med tafs utanför munnen.
                    Det gäller bara att hålla tungan rätt i munnen.
                    Click image for larger version  Name:	Happy smiley.jpg Views:	0 Size:	9,1 KB ID:	2573687
                    Senast ändrad av lsjonsson; 2021-03-16, 11:19.
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X