Nu vill jag ha pimpeltips från Fiskesnacks legendarer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu vill jag ha pimpeltips från Fiskesnacks legendarer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nu vill jag ha pimpeltips från Fiskesnacks legendarer

    Sen jag tog min största och hittills, enda abborre över 1 kg på ett pimpelpass så har jag insett hur roligt det är. Älskar att få kliva ut på en liten skogssjö, helt ensam, med snötäckta landskap runt omkring mig och bara få njuta av tystnaden och naturen. Gärna får det snöa lite lätt.

    Problemet är att jag uppenbarligen är jävligt dålig på det, och det är något som visar sig år efter år. Nu skaffade jag mig en Deeper igen detta år och det blev givetvis mycket roligare att åtminstone veta att det simmar fisk i hålet jag fiskar i, även om dom inte är på hugget. Men det känns lite som att man lägger fokus på skärmen för mycket ibland och kanske missar små pet i linan som jag annars hade sett. Jag har iallafall lyckats fånga gäddor på pimpel och endast en rackare har snott min pirk och gått ett osäkert öde till mötes.

    Jag kör lite olika spön, försöker hitta ett spö, lina och ett "bete" som känns rätt i mina händer. Kör oftast med pirk men även hamnat mer och mer i mormyska-träsket. Men jag vill ha stor abborre och har även försökt lura dom på balanspirkar i olika storlekar men det är fan i mig inte lätt.

    Jag ser ju bokstavligen hur fisken reser sig från botten för att sedan bestämt men artigt tacka nej till det jag erbjuder och dyker rätt ner igen.
    Vore kul med lite grundläggande och nyttiga tips från folk som har lite koll, fiskar för närvarande i en sjö som har ett totaldjup på strax över 12m och jag brukar försöka borra mig ut i kanterna från allt från 3m till 9 m djup och prova. Har fullt sjökort över sjön dessutom så det är relativt lätt att via gpsen hitta ungefär rätt plats där jag känner för att fiska.
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

  • #2
    Vågar inte påstå att jag är en legendar.
    Men några tankar.
    Småa sjöar är trögare än stora sjöar. Enkelt dock. Ju fler abborrar desto större chans.
    Fiskar dock inte målinriktat efter stora. Vill helst bara ha 2 hektos. Men har en finsk kamrat som uppskattar att motionera stora. Han fiskar uteslutande med balans och ekolod. Säger till mig att stiger dom och ej hugger så har jag fel färg på. Abborren ser siluetten men vänder om färgen är fel. Och du har väl sett hur många färger det finns!!!
    Våga dock lägg tid grundare. Upplever att dom riktigt stora rör sig grunt. Har fått kilos på under metern djupt. Skulle påstå att djupare än 5-6 meter behöver du inte borra. Titta efter grundtungor som går ut. Dessa upplever jag som hetast.
    Stod för många år sedan med en rapala balans. En ny model. Det nappade 50 gramare. Kul var det dock att det nappade på den nya. Efter en 50 napp så bara sjunger det till i spöet så jag höll på att tappa det. En hane på 1,3 kg. Ser den som min största. Har fått på 2 kg. Men det är honor.
    Så att leta den större där du finner den mindre är inte dumt.
    Finns det stor brax i sjön så kan den stora abborren simma tillsammans med dom. En stor brax äter också småfisk.
    En klar sak är dock. Finns det kräftor i sjön så går balans bättre. Gäller dock att veta om det finns kräftor eller ej.
    Val av balans. Titta på finnarna. Kaweri. Och var inte rätt att gå upp i storlek. 12 cm är inte fel. Så kan man byta till en mindre då dom stiger. Ta även bort den undre trekroken. Den är till för maggot och slö icke jagande fisk. Små napp. Inte dom tunga hugg du är ute efter.

    Bästa fisket har du dock om du kan läsa isen och finna abborrens fönster. Eller skapa dina egna med en skyffel.

    Kör själv 80% myska och 20% balans.

    Jakten på det perfekta spöet är det svåraste. Mitt val är en 55 cm wiggler som man klipper bort yttersta sektionen på. Vill ha stumma mothugg och möjlighet att ge lina.

    Kommentera


    • #3
      husbehov
      Tack för svar!

      Ja, förstår att abborreproffsen inte sitter på några småvatten och drar ena bumlingen efter den andre men dels har jag inte jättestort vatten i närheten och sen är jag lite harig när det gäller att gå runt på stora vatten med is.

      Balans känns ju givet för dom allra största men har som sagt inte haft någon lycka än. Jävligt svårt att avgöra på lodet vad som är större risk och vad som bara är smått. Ibland ser man ju mörtstim i mellanvattnet men närmare botten är det klurigare. Ibland är det en hyfsad borre, en gädda eller en liten gärs. Men har som sagt fått både björkna och braxen också med både myska och pirk och det kanske är som du säger.

      Bäst lycka har jag egentligen haft i hål som varit tomma på fisk, då har jag lyckats lura in en lite större individ eller två. I hål där det är knökat med fisk både på botten och mellanvattnet så är det svårare, tycker jag. Men precis som du säger så har det också varit på grundare ställen, runt 3 m istället för 5,5m där jag hängt som grundast innan.

      Ska ta med något spö som jag tror är utvecklat för just större balansare nästa gång och ge det lite fler chanser, både med storlek och och färg.

      Det kluriga momentet uppstår ofta när fisken sakta stiger, vilket kanske indikerar på att dom är slöa eller inaktiva, men om jag lyfter eller rör betet för hastigt så drar fisken eller så hinner dom genomskåda och ändra sig om jag kör för sakta. Fiskar som kommer med lite mer sprutt i baken brukar jag oftare kunna anpassa lyftet till så det blir lite jakt och sen hugg.

      Får tacka för svar tillsvidare!
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Är det trögt tycker jag att en stor mormyska fungerar bäst för stor abborre.

        Jag har mest tävlingserfarenhet och därför har jag aldrig riktigt riktat ett pimpelpass efter stora abborrar. Däremot är jag väldigt öppen för att ismeta efter stor abborre. Det tror jag är bättre för att få de allra största kontinuerligt.

        Kommentera


        • #5
          Abborren är en udda fisk. Den har så många roller/yrken i en sjö beroende på vad den äter. Därför är det svårt att säga si och så. För den anpassar sig till maten.
          Min skogsjö är en guldgruva på sommaren. Fina matgäddor och mycket grov abborre. En del sommar dagar tappar jag räkningen på hur många 40 cm plus abborrar. Men på vintern. Stendött. Gädda kan man få. Och det är 2 ställen där man få små abborre till nåt angeldon. Men under dom 10 åren jag besökt sjön så har jag fått endast en matnyttig abborre vintertid. Och då var den ett gränsfall.

          Men att dra ett ismete/anglings pass där kan ju ge dig platserna du ska lägga tiden på.

          Sen ska man tänka på trycket. Lågtryck ska man tydligen fiska djupt. Jag får bäst på grunt då. Högtryck så får jag gå djupare. Helt tvärtom alla böcker.
          Jag tror inte abborren flyttar sig efter trycket. Utan man har grundabborren som är mer aktiv vid ett tryck och den pelagiska abborren som trivs bättre vid ett annat. Ekolodet visar ju att det står fisk på dom "bra" ställena. Men vissa dagar så nappar dom bara inte. Man får sitta länga innan dom visar sig i hålet och nappet är mer som att maggoten rörde sig för häftigt. Men dom verkar alltid vara där.

          Angående botten. Fiskar man år efter år på samma ställen och inte pillar så mycket på lodet så lär man sig vilken färg lodet visar att botten ska ha. Då lär man sig avgöra om det står bra fisk där.
          Kan dock själv avgöra stor fisk. Men att se skillnad på en 2 hektos eller en 4 hektos det är omöjligt. Men en snorgärs och en 4 hektos självklart. Beteendet av en snorgärs är också skvallrande. Den nappar helt enkelt inte om abborren är hungrig. Vi brukar säga här att nappar snorgärsen då åker man hem.
          Snorgärs och nors/gurka är ungefär lika. Den simmar som pirken. Smyger upp och tvärdyker.
          Jag ställer alltid in mitt lod så betet ska precis synas.
          Fick en 5-6 kg gädda på balans vid ett nytt hål. Såg ut som en lillabborre när den steg. Blev inte ens rött i stiget. Bara ett svart streck. Tänk om den stigit sen simmat iväg åt sidan. Hade aldrig kunnat gissa den var så stor.
          Ekolod och färger kan göra en gråhårig!

          Sen är alla sjöar olika. Födan gör att abborren har olika beteende.

          Nåt jag lärt mig och hävdar bestämt. Det är bara den större abborren som med ett napp kan ta alla maggotar. På myska då.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Är det trögt tycker jag att en stor mormyska fungerar bäst för stor abborre.

            Jag har mest tävlingserfarenhet och därför har jag aldrig riktigt riktat ett pimpelpass efter stora abborrar. Däremot är jag väldigt öppen för att ismeta efter stor abborre. Det tror jag är bättre för att få de allra största kontinuerligt.
            Har kört en del ismete efter abborre men har helt gått över till pimpel numera. Men för den intresserade hittar ni en artikel här:

            https://www.fiskesnack.com/forum/all...t%C3%A4vlingen

            Blir lite sugen på göra ny ismete satsning men tror dock på pimpel mer själv. Storabborrpimpel kräver tålamod men det är himla spännande att spana på stora abborrar som kommer farande mot pirken på lodet. Ofta stannar de upp för vända ner igen men ibland klipper de på. Angående pirk kör jag mestadels balansare men en liten balansare kan vara effektivare än en stor. Djup varierar allt från metern ner till 12 meter beroende på sjö årstid, väder med mera. Var inte rädd att fiska högt över botten. Men finns många skickligare storabborrpimplare än mig men jag älskar det fisket i alla fall.

            Kommentera


            • #7
              Vad räknar ni som liten eller stor sjö?

              Har kommit att älska vinterfisket jag med. Kör kombo med ismete gädda och pimpel borre. Har aldrig fått upp plus kilo på pimpel på borre så det är det jag är på jakt efter. Största har jag fått för två veckor sen, i ”stor” klarvattens sjö. Ska dit i helgen igen. Trycket ser ut att bli bra. Jag får ingen fisk grunt. Men det får jag ju inte när jag spinnfiskar heller i mina hemmavatten, så ingen skillnad. Ingen växtlighet i mina sjöar men mycket struktur i form av sten.
              Senast ändrad av Fiskefuralles; 2022-01-17, 16:40.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                Vad räknar ni som liter eller stor sjö?.

                För att få kallas stor så bör den räknas i antal mil. Den jag fiskar i är 80 km² ca 2 mil åt ett håll och 8 km på andra.

                Kommentera


                • #9
                  husbehov

                  Tack igen för ett bra svar!
                  Jag gav mig faktiskt ut idag när den värsta vinden lagt sig och provade igen, hade bestämt mig för att endast köra balanspirk och det gjorde jag också 95% av tiden.
                  Höll mig på runt 4m, det var dött i hålen men lyckades lura in en enstaka fisk hit och dit och vips pang bom så small till det till högt upp, nästan under iskanten. En fisk som smygit utanför lodets skarpa öga och som inte kunde motstå att suga i sig. I ett annat hål, samma sak, men där avböjde fisken helt enkelt när den kom fram och försvann igen. Sen en stund senare så dyker det ytterligare upp en större fisk med siktet inställt på balansaren, den tar dock inte omedelbart utan det blir nästan som ett litet "vevstopp" när man spinnfiskar och sen pang.

                  Nu var det ju inte stora fiskar egentligen, men en 4hg är större än en 25 gr.

                  Tack, då fick jag reda på vad det var för lustig fisk som stiger och sedan sjunker som en sten igen då, ser nästan ut som någon från tetris.

                  Hade ett riktigt stort eko, det största jag har sett hitills, komma smygandes en liten stund efter att jag dragit upp pirken och börjat skruva av termoslocket. Måste ha varit en gädda eller gös men jag försökte kvickt ner igen och leta på den men då var den borta.

                  Kul iallafall att få känna på det där med att lite större fiskar kommer susandes och tar just balanspirken, den som jag haft så lite förtroende för.
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                  8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                  Kommentera


                  • #10
                    Gösen är en motståndare jag ej har mött. Finns i en av dom sjöar jag brukar borra hål i. Hade ett eko som uppförde sig udda. Kom endast fram då balansarn var helt still. Och då i nivå av balansarn. Men vid minsta pill jag gjorde så försvann den. Kom sakta tillbaka efter långa minuter. När det blir sådär knallgult där balansarn är och inget händer då sätts tålamodet på sitt prov.
                    Gäddor upplever jag mest är som att fastna i gräs. Man känner nåt är där som man stöter i och ju högre man lyfter desto tyngre blir det.
                    Öringen är som en skugga som följer balansarn nedåt. Ofta tror man det var nån isbit på linan. Ibland kommer ett ryck så man flyger av skryllan. Är det nån size på öringen så blir balansarn pensionerad.

                    Föredrar dock myska om ser till bonusfisken sik. Nån per vinter brukar lägga hakan på kroken och följa med upp.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    0 svar
                    63 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X