Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nu vill jag ha pimpeltips från Fiskesnacks legendarer
Collapse
X
-
Var som att drilla en P&T öringUrsprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
Jösses!
Lämna en kommentar:
-
Jösses!Ursprungligen postat av husbehov Visa inläggNågot som jag glömde skriva. Fick 7 st i samma hål mellan 1 till närmare 2 kg
Lämna en kommentar:
-
Något som jag glömde skriva. Mest för att jag tar det så självklart. Sitter i ryggmärgen och här är det allmänkunskap. Det första man får lära sig när man letar abborre.
Isen. Hur den ser ut. Är det snö och det blivit en blankfläck, räcker att en skoter åkt över nånstans och kört i blött. Det är jakt ljus där. Abborren flockas till sånt.
Idag satte jag mig på en fläck. Fanns dock många att välja på så man går sporadiskt här. Fick 7 st i samma hål mellan 1 till närmare 2 kg. 7 meter djupt och långt till allt vad struktur och kanter heter. Men blankfläcken fick dom att stå där.
På andra sidan sjön är det mer sparkföre. Blev närmare en mil totalt på sparken. Hittade fisk under snön. Borrade ca 3 hål på en 75 meter. Var lika mycket fisk i alla hålen.
Spana på djupkartan men låt isen bestämma vart du borrar. Ibland räcker det med en spricka på nån cm i snön för att samla abborren.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Vi använder säkert olika lod, hade tidigare ett deeper pro+ men sålde förut och har nu den äldsta deeper pro. Funkar alldeles utmärkt till isfiske iallafall, enklare att tyda konen då.
Såhär såg ekot ut, till höger ses jag släppa ner pirken igen. Märkt att det ofta blir någon störning som gör att det ser ut som struktur i samband med kraftiga rörelser.1 Foto
Lämna en kommentar:
-
Gösen är en motståndare jag ej har mött. Finns i en av dom sjöar jag brukar borra hål i. Hade ett eko som uppförde sig udda. Kom endast fram då balansarn var helt still. Och då i nivå av balansarn. Men vid minsta pill jag gjorde så försvann den. Kom sakta tillbaka efter långa minuter. När det blir sådär knallgult där balansarn är och inget händer då sätts tålamodet på sitt prov.
Gäddor upplever jag mest är som att fastna i gräs. Man känner nåt är där som man stöter i och ju högre man lyfter desto tyngre blir det.
Öringen är som en skugga som följer balansarn nedåt. Ofta tror man det var nån isbit på linan. Ibland kommer ett ryck så man flyger av skryllan. Är det nån size på öringen så blir balansarn pensionerad.
Föredrar dock myska om ser till bonusfisken sik. Nån per vinter brukar lägga hakan på kroken och följa med upp.
Lämna en kommentar:
-
husbehov
Tack igen för ett bra svar!
Jag gav mig faktiskt ut idag när den värsta vinden lagt sig och provade igen, hade bestämt mig för att endast köra balanspirk och det gjorde jag också 95% av tiden.
Höll mig på runt 4m, det var dött i hålen men lyckades lura in en enstaka fisk hit och dit och vips pang bom så small till det till högt upp, nästan under iskanten. En fisk som smygit utanför lodets skarpa öga och som inte kunde motstå att suga i sig. I ett annat hål, samma sak, men där avböjde fisken helt enkelt när den kom fram och försvann igen. Sen en stund senare så dyker det ytterligare upp en större fisk med siktet inställt på balansaren, den tar dock inte omedelbart utan det blir nästan som ett litet "vevstopp" när man spinnfiskar och sen pang.
Nu var det ju inte stora fiskar egentligen, men en 4hg är större än en 25 gr.
Tack, då fick jag reda på vad det var för lustig fisk som stiger och sedan sjunker som en sten igen då, ser nästan ut som någon från tetris.
Hade ett riktigt stort eko, det största jag har sett hitills, komma smygandes en liten stund efter att jag dragit upp pirken och börjat skruva av termoslocket. Måste ha varit en gädda eller gös men jag försökte kvickt ner igen och leta på den men då var den borta.
Kul iallafall att få känna på det där med att lite större fiskar kommer susandes och tar just balanspirken, den som jag haft så lite förtroende för.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inläggVad räknar ni som liter eller stor sjö?.
För att få kallas stor så bör den räknas i antal mil. Den jag fiskar i är 80 km² ca 2 mil åt ett håll och 8 km på andra.
Lämna en kommentar:
-
Vad räknar ni som liten eller stor sjö?
Har kommit att älska vinterfisket jag med. Kör kombo med ismete gädda och pimpel borre. Har aldrig fått upp plus kilo på pimpel på borre så det är det jag är på jakt efter. Största har jag fått för två veckor sen, i ”stor” klarvattens sjö. Ska dit i helgen igen. Trycket ser ut att bli bra. Jag får ingen fisk grunt. Men det får jag ju inte när jag spinnfiskar heller i mina hemmavatten, så ingen skillnad. Ingen växtlighet i mina sjöar men mycket struktur i form av sten.Senast ändrad av Fiskefuralles; 2022-01-17, 16:40.
Lämna en kommentar:
-
Har kört en del ismete efter abborre men har helt gått över till pimpel numera. Men för den intresserade hittar ni en artikel här:Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggÄr det trögt tycker jag att en stor mormyska fungerar bäst för stor abborre.
Jag har mest tävlingserfarenhet och därför har jag aldrig riktigt riktat ett pimpelpass efter stora abborrar. Däremot är jag väldigt öppen för att ismeta efter stor abborre. Det tror jag är bättre för att få de allra största kontinuerligt.
Blir lite sugen på göra ny ismete satsning men tror dock på pimpel mer själv. Storabborrpimpel kräver tålamod men det är himla spännande att spana på stora abborrar som kommer farande mot pirken på lodet. Ofta stannar de upp för vända ner igen men ibland klipper de på. Angående pirk kör jag mestadels balansare men en liten balansare kan vara effektivare än en stor. Djup varierar allt från metern ner till 12 meter beroende på sjö årstid, väder med mera. Var inte rädd att fiska högt över botten. Men finns många skickligare storabborrpimplare än mig men jag älskar det fisket i alla fall.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Lämna en kommentar: