Hur stor abborre kommer igenom ett 115 mm hål? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor abborre kommer igenom ett 115 mm hål?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur stor abborre kommer igenom ett 115 mm hål?

    Som titeln lyder, hur stor abborre kommer igenom ett 115 mm borrhål? Har tänkt att köpa en 115 mm borr för att lätt komma igenom isen med om en större fisk på säg kilot hugga är det ju synd om det inte kommer igenom borrhålet.

  • #2
    Det beror ju på om abborren är kort och tjock eller lång och slank. Men en kilosfisk kommer garanterat igenom utan större problem. Själv chansar jag inte utan kör med 150mm..

    Kommentera


    • #3
      Körde länge med just 115 mm. Fick en abborre på ca 6hg och den gick bra. Men inte mycket större. Kör nu mest 155 istället. Hade jag inte haft någon borr hade jag valt 135mm. Klarar de flesta fiskar förutom stor gädda.

      Kommentera


      • #4
        Håller med om 150 mm för ett rörligt pimpelfiske där chansen att få stor abborre är hyfsad. Är inte jobbigt att borra många hål med, speciellt inte i mina trakter där isarna sällan blir mycket tjockare än 30 cm. Men för att försöka svara på frågan så tror jag att en romstinn vårvinterabborre på närmare 1,5 kg med för årstiden normala proportioner går att få upp ur ett 115 mm hål utan alltför mycket övervåld. En gammal bekant drog upp en abborre på 1,6 ur ett 110 mm hål men han fick ta tag i underkäken och pressa upp den med våld. Knappast bra om man vill släppa tillbaka den. Jag har stått bredvid när abborre på 1,44 och 43 cm snabbt och lätt dragits upp ur ett 120 mm hål endast medelst dragning i linan. Var gränsen går för ett 150 mm hål vet jag inte men en bit över två kilo borde gå, någon annan här på forumet kan säkert svara bättre. Om man kör med balanspirk är det bökigare att få in abborren i hålet, men jag vet inte riktigt hur mycket en större håldiameter hjälper där.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
        0 svar
        145 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Najad
        av Najad
         
        Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
        1 svar
        100 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Moddifier  
        Arbetar...
        X