Ismete efter Gädda i vinter ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete efter Gädda i vinter !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ismete efter Gädda i vinter !

    Fasen man måste ju hålla igång lite i vinter också ... isen lägger väl sig snart så jag vill kolla lite hur man går till väga vid ismete. Nån som kan ge några tips på utrustning man behöver, hur man gör osv

    Jag vet NADA om detta !
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Har själv blivit lite sugen på isfiske efter gädda, men framförallt efter Gös.

    Kommer att beställa Hans Nordins bok "Modernt ismete" (ISBN: 9153421868) som ett steg i utvecklingen, kostar 160 kr (inkl. frakt) på www.adlibris.se.

    Har annars noll erfarenhet av isfiske efter fisk större än abborre.
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      Ismete

      Modernt "Ismete" fungerar nästan likadant som angeldonsfiske.
      Skilnaden är att man har ett spö och fiskar med. Jag gör som så att jag använder ett angeldon med borttagen spole, på fjäder toppen sitter en krokodilklämma med ventilgummin om vardera käftarna. Linan kläms fast mella käftarna och slits loss när fisken nappar. Även en ålbjällra kan med fördel användas på fjädern bakom signalskivan. spöt kan läggas på isen en bit bort med öppen bygel så att fisken kan rusa fritt.

      Tafsen bör bestå av två stycken trekrokar med ståltafs (lång tafs) ca: 40-50cm. en fästes i munen och en i ryggen. När fisken sedan nappar så brukar jag omgående kroka, bara för att den skall slippa att svälja betet. Lättare att återutsätta den. Var inte rädd för att använda stora beten. Gärna 400g- 1kg. Stort bete = stor fisk. Ett kanonbete är stor abborre. Den lever längre än mörten. Jag brukar ha betet ca: 0,5 -1m ovanför botten. Men även fiske i frivattnet fungerar ibland. Nu är det bara för er att testa om mitt tipps fungerar...

      Kommentera


      • #4
        Kolla in artiklarna på Mickes Sportfishingpages

        http://www.mikaeljohansson.com/sport...s&type=artikel

        //K
        BJ@

        Kommentera


        • #5
          Ismete

          Tänk på att hugg upp stora hål minst 50 cm

          Kommentera


          • #6
            Tja... om man har ett hål på 20 cm i dameter så blir det 20*3.14=över 60 i alla fall, det borde räcka även till mina gäddor om man klämmer lite....

            Kommentera


            • #7
              Originally posted by Foppa
              Tja... om man har ett hål på 20 cm i dameter så blir det 20*3.14=över 60 i alla fall, det borde räcka även till mina gäddor om man klämmer lite....
              OK, då lägger jag min ribba på 30 cm i diameter =94 cm omkrets.
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                sturgeon, man ska dra upp gäddan med huvet först, och inte med bredsidan......

                Kommentera


                • #9
                  så 30cm är nog att överdriva...

                  Kommentera


                  • #10
                    Re: Ismete

                    Originally posted by Quivertip
                    Modernt "Ismete" fungerar nästan likadant som angeldonsfiske.
                    Skilnaden är att man har ett spö och fiskar med. Jag gör som så att jag använder ett angeldon med borttagen spole, på fjäder toppen sitter en krokodilklämma med ventilgummin om vardera käftarna. Linan kläms fast mella käftarna och slits loss när fisken nappar. Även en ålbjällra kan med fördel användas på fjädern bakom signalskivan. spöt kan läggas på isen en bit bort med öppen bygel så att fisken kan rusa fritt.

                    Tafsen bör bestå av två stycken trekrokar med ståltafs (lång tafs) ca: 40-50cm. en fästes i munen och en i ryggen. När fisken sedan nappar så brukar jag omgående kroka, bara för att den skall slippa att svälja betet. Lättare att återutsätta den. Var inte rädd för att använda stora beten. Gärna 400g- 1kg. Stort bete = stor fisk. Ett kanonbete är stor abborre. Den lever längre än mörten. Jag brukar ha betet ca: 0,5 -1m ovanför botten. Men även fiske i frivattnet fungerar ibland. Nu är det bara för er att testa om mitt tipps fungerar...
                    Det tråkiga i kråksången är att jag alltid har problem att raskt fånga mitt agn, därför har jag några gånger dragit mig för att mete med levande agn, just därför att hälften av fisketiden går till att skaffa agnet.
                    sigpic

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X