Ismete - hur många spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete - hur många spön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ismete - hur många spön?

    Tjena ismetefantaster,

    jag hade fått för mig att storfiskregistering enbart gäller om man ismetar (eller trollar) med max 4 spön. Denna info har jag för mig att jag sett på Sportifskarnas hemsida innnan - nu finns den ej att finna under regler för storfiskregistrering. Själv har jag alltid ismetat med 4 spön.

    Vet någon vad som gäller?

    Var tycker ni gränsen går för vad som är sportsligt vad gäller antal spön vid ismete? (Själv drar jag nog gränsen vid 6 spön)
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-12-24, 00:55. Anledning: felstavat
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    Jag vet inte vad som gäller för storfiskregistrering men jag håller mig till fyra spön då det är en av reglerna för specimentävlingarna så som NST och SST (Svenska specimen-tävlingen)
    A bad day of fishing is better than a good day of work.
    http://markusfiske.blogspot.com

    Kommentera


    • #3
      Jag kör aldrig med fler än 6 spön, snarare färre än så. Beror ju på förutsättningarna men det blir såklart svårt att ha kontroll med för många spön.
      Feskepöjk

      http://specimenstalkers.blogg.se/

      Kommentera


      • #4
        Jag har Alltid använt max 4 spön och kommer att fortsätta med det ...har man fler så är man en "angelgubbe"

        God jul

        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Tjena ismetefantaster,

        jag hade fått för mig att storfiskregistering enbart gäller om man ismetar (eller trollar) med max 4 spön. Denna info har jag för mig att jag sett på Sportifskarnas hemsida innnan - nu finns den ej att finna under regler för storfiskregistrering. Själv har jag alltid ismetet med 4 spön.

        Vet någon vad som gäller?

        Var tycker ni gränsen går för vad som är sportsligt vad gäller antal spön vid ismete? (Själv drar jag nog gränsen vid 6 spön)

        Kommentera


        • #5
          Frågorna väcktes när jag sett en artikel om ismetepulkor där flera kända sportfiskeprofiler drar med sig både 6 och 8 spön. Kanhända fiskar de inte med alla samtidigt. Fast har man bara beteslås innan tafsen kan man ju byta den istället för att ta ett annat spö. Dessutom blir det lite bökigt att ha med sig så mycket prylar på isen.

          Det blir svårt att bedriva C&R om det hugger kors och tvärs - jag håller mig till mina 4 spön
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-12-24, 00:54.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av LarsÖ Visa inlägg
            Jag har Alltid använt max 4 spön och kommer att fortsätta med det ...har man fler så är man en "angelgubbe"

            God jul
            Instämmer helt!

            Kommentera


            • #7
              Kör själv också med 4 spön! Skulle inte komma på tanken och använda mer spön. Det är nästan så att 4 stycken är nog så mycket ibland...

              Huggperioder är oftast väldigt markerade på vintern, speciellt i vissa vatten, dubbel och trippelhugg är inte ovanligt.

              Det är inte alltid den som har flest spön som får bäst! Snarare tvärtom i många fall..

              Kommentera


              • #8
                Har 6 spön med mig ut fiskar med 4 spön, de övriga 2 är reserv spö varav det ena är tacklat för lodning.

                Kommentera


                • #9
                  Det är väll ingen direkt skräll att många företag säljer dem i 3-pack !
                  3st tycker jag låter alldeles lagom !

                  (får se om LarsÖ får ett besök på firman efter helgerna...)

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är onekligen så att det tycks fångas väldigt många fina fiskar på ismete. Jag tror att det beror på 1; att många fiskar längre tid/mer tålmodigt i heta områden än vad som är fallet under båtsäsong, då running and gunning är mångas credo, samt 2; att alldeles för många "ismetare" strösslar ut spön kors och tvärs som om de vore Anjas pappa i färd med att staka OS-backen. Ismete bedrivs med max fyra spön. Allt annat är fel. Om det sitter någon där ute och gottar sig åt ett mastigt ismetepers som fångats med 10-12 spön är det min extremt bestämda åsikt att denna person omedelbart skall byta förnöjsamheten mot ett känsla av djup otillfredsställelse, rent av skam, och sedan under ceremoniella former radera ut detta pers ur rullorna och, likt östtysk friidrott, tvingas börja om från noll och arbeta sig uppåt på ett mer reko vis.

                    God Jul.
                    Senast ändrad av supratress; 2010-12-23, 22:41.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X