Nylonlina vs. Flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylonlina vs. Flätlina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Spinnmaster
    Flätlinan krokar bättre men det blir problem när det är minusgrader!
    Jättekul att sen sina gerjor åka med ner i hålet. Speciellt om det råkar sitta något annan än en vanlig bruksrulle på

    Sen är det många fiskar som gärna sliter sig loss p.g.a. stumheten. Du kommer tappa mindre fisk med nylonen. Med dom krokarna som finns idag trycker du in krokarna bra även med nylon.

    Jan O , du kan inte mena allvar i att du tycker stum lina utan nylontopp alltid fungerar bäst till allt?

    Varför har jag inte sett EN endaste tävlingspimplare med stum lina ? Många förespråkar att stum linans visibilitet stör fisket gentemot nylon. Finns väl knappt en trollingfiskare som fiskar med Stum lina på annat än Dipsyspöna isf?

    Och sen är det nog väldigt många flugfiskare som använder stum linan.
    sigpic

    Kommentera


    • #12
      Jorå, jag menar allvar men skulle varit tydligare. Naturligtvis är nylon att föredra till tex tafsmaterial vid flugfiske o dylikt. Länge sedan jag tävlingspimplade, söker numera bara storabborre vid pimplingen. Detta fiske sker på 5 -12 meters djup. Då är flätlinan radikalt överlägsen, minsta nafsning känns. Som jag sa tidigare, använder då flätlina med coating. Funkar suveränt i riktig kyla. Testa själva...
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

      //Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Jan O
        Jorå, jag menar allvar men skulle varit tydligare. Naturligtvis är nylon att föredra till tex tafsmaterial vid flugfiske o dylikt. Länge sedan jag tävlingspimplade, söker numera bara storabborre vid pimplingen. Detta fiske sker på 5 -12 meters djup. Då är flätlinan radikalt överlägsen, minsta nafsning känns. Som jag sa tidigare, använder då flätlina med coating. Funkar suveränt i riktig kyla. Testa själva...
        Jo, jag var lite ironisk

        Men jag har känslan av att jag tappar mera fisk p.g.a. stumheten. Bytte nyligen till tunn nylonlina ist för stumlina. OCh jag får betydligt mera fisk. Jag försåt att det är ett effektivt vapen på djupfisket. Men du tror inte det skulle g ännu bättre om du toppade med någon meter nylon?
        sigpic

        Kommentera


        • #14
          I många fall är det bra att nylonen töjer sig, inte minst vid ismetet då du sällan har mer än 10-15m ute och ett kort hårt spö som inte alls dämpar knyckarna som ett tiofots spinnspö. Med flätlina kommer pressen på krokarna och inte minst gäddkäften bli mycket större. krokningen är inget problem på så kort lina.

          Kommentera


          • #15
            jag tror inte att nylon linan kommer att försvinna möjligtvis förfinas ännu mera jag gillar nylon tycker det är skönt att fiska med.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
            0 svar
            210 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sebbe T
            av Sebbe T
             
            Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
            2 svar
            180 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gädd-jos  
            Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
            14 svar
            601 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
            6 svar
            245 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Niklar
            av Niklar
             
            Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
            7 svar
            434 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Låg_Profil  
            Arbetar...
            X