Portabel givarhållare till ekolod vid isfiske????? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabel givarhållare till ekolod vid isfiske?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Portabel givarhållare till ekolod vid isfiske?????

    Jag har plockat ur mitt ekolod (eagle 350c) ur båten och tänkte bygga något portabelt av det för att ha vid isfiske.
    Jag har löst själva ekolodsbiten och batteriförvaring men det står helt still i huvudet på ideer om en smidig hållare för givaren som också behöver bli hyffsat portabel.
    Någon som har tips, ideer, bilder????
    member of team TMT sportfiske

  • #2
    bygg ett flöte och sätt fast givaren i en bit metall (så du får tyng som sträcker ut givarkabeln, den korvar sig lätt och då får du inte lodet lodrätt) - moddat några lod exakt på det sättet

    http://ontariofishingcommunity.com/f...howtopic=65455

    kolla bilden en bit ner i tråden.

    Kommentera


    • #3
      Flöte har jag ju helt missat, bara funderat på nån sorts ställning med rör ner men det blir gärna klumpigt att få med sig. som sagt så vill man ju ha det så portabelt som möjligt både storleksmässigt och viktmässigt.
      member of team TMT sportfiske

      Kommentera


      • #4
        Jag brukade köra med originalgivaren hängandes rakt ner i hålet. Första tiden borrade jag ett separat hål till givaren, men när en kiloborre behagade fastna i givaren, som då var i ett annat hål, insåg jag att det blev vanskligt.

        Originalgivaren har ju en jävligt stel sladd som kan vara svår att lira med (linan fastnar o.s.v.). Troligtvis är det väl därför Lowrance gjort en givare just för isfiske; http://www.defender.com/product.jsp?...932&id=1456996

        Den har väsentligt mycket mjukare sladd (korvar sig inte ö.h.t.) samt att själva utformningen gör att man inte fastnar med linan i givaren under själva fisket. När man slåss med nåt större kan det vara bra att dra upp givaren innan fisken kommer till hålet.

        Köpte mig en sån härn på clas ohlsson inför förra säsongen; http://www.ssbilbehor.se/lowrance-po...024-c-167.aspx . Där sätter jag i mitt elite 5 x o hänger på isgivaren så är det så smidigt det kan bli.

        Enda neg med isfiskegivaren är att den "bara" visar 200 mhz frekvensen (o inte även 83 mhz frekvensen som originalgivaren gör). Men det går att leva med.
        [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
        -Ta med skräpet hem.
        -Var ödmjuk.
        -Njut. Sluta hetsa o stressa.
        -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]


        http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

        Kommentera


        • #5
          Sånn gjorde jeg det sist vinter:
          http://teamcolibri.blogspot.no/2013/...r-isfiske.html

          Jeg holder på å lage en litt mer "sexy" løsning for den kommende sesongen, ikke minst med et mindre batteri, men dette fungerte faktisk veldig bra. Du kan se løsningen i bruk her:
          http://teamcolibri.blogspot.no/2013/...en-010413.html
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Jag kör med isfiskegivaren till humminbird också, tycker det är värt det eftersom det aldrig blir en möjlighet att den inte står helt perfekt lodrätt med strålen. Men jag har två polare som kör lowrance som fått till sina egna flöten enligt bilden ovan och det fungerar klockrent för dom. Det sitter som sagt i att man måste tynga ner givaren tillräckligt för att räta ut kabeln.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
              Det sitter som sagt i att man måste tynga ner givaren tillräckligt för att räta ut kabeln.
              Problemet är ju då att ju mer skit man har ner i hålet (tyngd för att räta ut sladden o flöte för att hålla upp tyngden), ju mer finns det att fastna i med linan vid fiske.

              Men är man ok med det så är det ju bara att köra på.
              [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
              -Ta med skräpet hem.
              -Var ödmjuk.
              -Njut. Sluta hetsa o stressa.
              -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]


              http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

              Kommentera


              • #8
                Jag har fastnat då och då i min givare, det är sant, men jag har definitivt blivit bättre på att separera kabel och lina med avstånd samt dra upp givaren så fort jag har ett bra läge med fisken åt ett håll och linan åt ett annat. Inget jag ser som mer eller mindre bekymmersamt eller något som skulle förbättras med en annan typ av hållare till givaren. Även om man som jag har en isfiskegivare direkt från tillverkaren så måste man ju hantera den situationen.

                oavsett vilket lösning man väljer så blir det en inlärningskurva på hur man snabbt och säkert får upp givaren då man krokat en fisk. Men eftersom man får betydligt fler chanser till drillning så lär man sig ganska snabbt!

                Hursomhelst, jag isfiskar inte utan lod nu förtiden, det är inte ens hälften så roligt utan.
                Senast ändrad av hewzter; 2013-12-03, 14:29.

                Kommentera


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	DSC_0861.JPG
Views:	2
Size:	527,7 KB
ID:	1771171Click image for larger version

Name:	DSC_0862.JPG
Views:	2
Size:	766,8 KB
ID:	1771172Click image for larger version

Name:	DSC_0863.JPG
Views:	2
Size:	632,3 KB
ID:	1771173Click image for larger version

Name:	DSC_0864.JPG
Views:	2
Size:	632,0 KB
ID:	1771174

                  Så här blir ekolodet iallafall,,
                  strax under fyra kg med 7,2ah batteri, givetvis dekaltrimmat för lite extra drifttid
                  Jag byggde en plastram som passar invändigt så ekolodet står stabilt.
                  Kabel för givare fick plats i facket längst fram.
                  Känns som det blev väldigt portabelt.
                  Nu fattas bara portabel givarhållare..
                  Senast ändrad av TN fiske & fritid; 2013-12-04, 11:37.
                  member of team TMT sportfiske

                  Kommentera


                  • #10
                    Dom som jag känner som byggt egna lösningar med flöten till sina sommarlod dom har helt enkelt byggt som du fast tagit en aning större låda så att givaren med flöte fått plats i samma utrymme som batteriet. Verktygslåda i plast från biltema har varit poppis. Finns i olika storlekar och former så man kan anpassa efter hur stort batteri/flöte/givare man har. Fördelen med ett flöte är att man kan vira kabeln runt flötet så man inte använder det, så får man ordning i lådan.

                    På min humminbirdväska finns det ett fack där jag får in min isgivare med flötet så det är ju väldigt praktiskt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    600 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    434 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X