Värme i ett isfisketält - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värme i ett isfisketält

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
    Nu är jag inte helt insatt i hur de olika isfisketälten ser ut och är konstruerade men borde det inte gå att sätta in en kamin från något gammalt militärtält? Dvs sätta en manchett i tältduken, dra upp kaminröret genom manchetten, montera kaminen och tända en varm och skön brasa.
    Det fungerar utmärkt, men hela tanken med isfisketälten är att dom är snabba att sätta upp och ta ner vilket gör att en förflyttning är ganska smidig. Bra då man isfiskar och råkar placera sig på en död zon.

    Kommentera


    • #22
      Hoppar in ett tips om fisketält , är ett jaktgömsle men nästan identiskt med många dyrare som t.ex Igloo.
      Imånga fall säkert samma tillverkare

      Camofärg , ingången är smal som en springa i ena hörnet, har öppningar med dragkedja åt alla håll med möjlighet att ha camovävnät kvar.
      Väger 8,5kg , likvärdigt med dyrare.

      Bra för allt från fiske,jakt och foto till även övernattning om man behöver lite takhöjd.
      Tältet fungerar att sova i för en eller två om man ligger på diagonalen.
      Sätt upp på 60 sekunder från det man har fodralet i näven , är som ett paraply att fälla upp som det står - lite pop upp stuk.

      Jag håller på att modda mitt med sömntätning,golv och 3mm cellplastisolering - bra lyxbas med vikt då på c:a 10kg.
      Inget man ersätter sina vanliga tält på vandring med men som basläger,isfiske och sådant är det skönt vintertid.
      Desutom blir dom ljusa inuti av isoleringen - dom är kolsvarta som en gruva innuti i fullt dagsljus.

      Hittas på XXL https://www.xxl.se/mackenzie-hunting...92894_1_style#
      Fick loss mitt bara för jag var snygg för 950 spänn men ni kan prova och knalla in i butik om dom har kvar i lagret ex som dom vill bli av med och kan ge ett bra pris , tror på att dom vill tömma lagret och inte skicka ut till webshopslagret.
      Dom är dock lätt värda utpriset om ni misslyckas ändå.

      En not om dessa tält , dessa är inte övernattningstält och saknar grundventilation , väldigt viktigt att man har lite gluggar öppna om dom skall användas så.

      Kommentera


      • #23
        Bra tips. Men är jag blind eller står inga mått? Runt max 180cm om man inte kan ligga rak i den?
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #24
          Jag har inte mätt det utan uppskattade när jag köpte det rakt av direkt och det funka , jag max 180cm ligger på diagonalen utan probs och ansåg att man antagligen kunde ligga två bredvid varandra på diagonalen.

          Det var inte så mycket marginal på längden men en 130L ryggsäck på ena sidan och köket och lösgrejerna i andra gav riktigt lyxig känsla med värme och nästan ståhöjd när man skulle ta på sig och så.

          Dessa tält finns i Usa med dubbla storleken, typ rektangel och dubbla vikten naturligtvis för dom som är sugna på portabla fiskebaser/stugor.
          Vissa har camo som en vedhög och andra vanligt - lite kul cammolflage.

          Sök på Mackenzie Hunter Blind , blind betyder typ gömsle

          Edit

          En vuxen måste ligga på diagonalen , det är typ barnstorlek på ligglängden annars
          Senast ändrad av Turner Letuce; 2016-01-08, 18:09. Anledning: Tilläg

          Kommentera


          • #25
            Tack för det. Sneglat på tält hela vintern men det kommer nog inte användas så hårt. Sneglat mest på fatfish 949 men verkar vara till varierande kvalité.

            Då jag kör 4-hjulen och oftast påkopplat släp ut på isen så är vikt och storlek inget problem.
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
              Tack för det. Sneglat på tält hela vintern men det kommer nog inte användas så hårt. Sneglat mest på fatfish 949 men verkar vara till varierande kvalité.

              Då jag kör 4-hjulen och oftast påkopplat släp ut på isen så är vikt och storlek inget problem.
              Bygg en lite husvagn med 1-2 luckor i golvet :p
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • #27
                ORIGO HEATPAL 5100 Funkar kanon och går att laga mat på också, använda i båten mm. http://www.ofc.nu/vinter-fiske/isfisketalt-c-408-1.aspx

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av OrsaFiskecenter Visa inlägg
                  ORIGO HEATPAL 5100 Funkar kanon och går att laga mat på också, använda i båten mm. http://www.ofc.nu/vinter-fiske/isfisketalt-c-408-1.aspx
                  bra värmekälla, men här kan man inte nog poängtera vikten av ventilation, heatpal drar ordentligt med syre för att brinna riktigt rent...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av OrsaFiskecenter Visa inlägg
                    ORIGO HEATPAL 5100 Funkar kanon och går att laga mat på också, använda i båten mm. http://www.ofc.nu/vinter-fiske/isfisketalt-c-408-1.aspx
                    Synd den har ett för högt pris sett till vad man får

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                      Finns infraröd lösningar med propangas som ger mindre koldioxidutsläpp. Läste att den här typen är populär i USA.

                      Ser man bara till att ha viss ventilation (viss del öppet mot läsidan tex), så har man nog minskat risken avsevärt. Lär kunna hålla ett litet pimpeltält varmt och gott. Funderar på köpa en bara för testa den. Men håll den borta från tältduk.

                      http://www.amazon.com/gp/product/B00...fishingtips-20

                      Tuberna fyller man själva med adapter

                      http://www.amazon.com/Onlyfire-Unive...TGHEA1TQ7R7TNZ
                      Har tittat på denna tidigare men körde fast på att propanflaskan inte ingår och har inte hittat något sätt att köpa den heller då den inte fraktas till Sverige. Frågan är om någon flaska som säljs i Europa passar med eller utan övergångar? Den går också att koppla till en vanlig gasoltub om man köper ett anslutningskit men en sådan flaska blir så stor att släpa på. Om man bara kommer över en flaska så kan man fylla på den själv med adaptern du länkar till..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                      0 svar
                      210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sebbe T
                      av Sebbe T
                       
                      Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                      2 svar
                      180 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      601 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      6 svar
                      245 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar
                       
                      Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                      7 svar
                      434 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Låg_Profil  
                      Arbetar...
                      X