Vad räknas som fiskeredskap? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad räknas som fiskeredskap?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad räknas som fiskeredskap?

    Hej!
    Ny här på forumet men har fiskat en hel del i mitt liv.
    Har en fråga.
    Jag tänkte bygga en liten "pirkryckare" eller vad man ska kalla den, dom bara har till uppgift att locka fisk ett par timmar. Har testat metoden tidigare men för hand (Pimpel samt pirk med krok förstås) och det var mycket effektivt.
    Tanken är att jag har en blinkpirk, UTAN KROK, fäst med lina på en "pinne". Under denna monterar jag en mycket liten elmotor med koncentriskt hjul som tycker till pinnen och på så sätt rycker i linan för att få pirkan att röra sig. Alltså en mekanisk fiskare helt enkelt :-)
    Nu till min fråga. Räknas detta som ett fiskeredskap? Den har ju inga krokar och kommer inte att kunna fånga nån fisk. Jag undrar givetvis hur det ligger till så att jag inte skulle åka dit för olovligt fiske då kortet bara tillåter ett redskap åt gången. Tänkte väl att man kunde fiska av ett annat område under tiden så att säga.


    Mattias

  • #2
    Det kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara otillåtet.

    Kommentera


    • #3
      Räknas detta som ett fiskeredskap?
      Måste va tillåtet eftersom det inte är ett fiskeredskap.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Måste va tillåtet eftersom det inte är ett fiskeredskap.
        Förmodligen rätt men är det sportfiske och enligt Sportfiskarnas etik och värdegrund...?

        Kommentera


        • #5
          Förmodligen rätt men är det sportfiske och enligt Sportfiskarnas etik och värdegrund...?
          Förmodligen inte det finns ju ingen krok, elektrisk mäsk ?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Förmodligen inte det finns ju ingen krok, elektrisk mäsk ?
            Är mäskande med annat bete något som ligger inom ramen för etik och värdegrund så borde ju detta vara det.
            Men frågan var som sagt om det räknas som ett ytterligare fiskeredskap eller inte.
            Om vädret fortsätter så här så får jag snart bygga in måskaren i en båt...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
              Hej!
              Ny här på forumet men har fiskat en hel del i mitt liv.
              Har en fråga.
              Jag tänkte bygga en liten "pirkryckare" eller vad man ska kalla den, dom bara har till uppgift att locka fisk ett par timmar. Har testat metoden tidigare men för hand (Pimpel samt pirk med krok förstås) och det var mycket effektivt.
              Tanken är att jag har en blinkpirk, UTAN KROK, fäst med lina på en "pinne". Under denna monterar jag en mycket liten elmotor med koncentriskt hjul som tycker till pinnen och på så sätt rycker i linan för att få pirkan att röra sig. Alltså en mekanisk fiskare helt enkelt :-)
              Nu till min fråga. Räknas detta som ett fiskeredskap? Den har ju inga krokar och kommer inte att kunna fånga nån fisk. Jag undrar givetvis hur det ligger till så att jag inte skulle åka dit för olovligt fiske då kortet bara tillåter ett redskap åt gången. Tänkte väl att man kunde fiska av ett annat område under tiden så att säga.


              Mattias
              Jag tror fisken snabbt tappar intresset för den typ av mekaniska rörelse, om jag hajja rätt med vad du ska bygga/mvh

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av majo72 Visa inlägg
                Hej!
                Ny här på forumet men har fiskat en hel del i mitt liv.
                Har en fråga.
                Jag tänkte bygga en liten "pirkryckare" eller vad man ska kalla den, dom bara har till uppgift att locka fisk ett par timmar. Har testat metoden tidigare men för hand (Pimpel samt pirk med krok förstås) och det var mycket effektivt.
                Tanken är att jag har en blinkpirk, UTAN KROK, fäst med lina på en "pinne". Under denna monterar jag en mycket liten elmotor med koncentriskt hjul som tycker till pinnen och på så sätt rycker i linan för att få pirkan att röra sig. Alltså en mekanisk fiskare helt enkelt :-)
                Nu till min fråga. Räknas detta som ett fiskeredskap? Den har ju inga krokar och kommer inte att kunna fånga nån fisk. Jag undrar givetvis hur det ligger till så att jag inte skulle åka dit för olovligt fiske då kortet bara tillåter ett redskap åt gången. Tänkte väl att man kunde fiska av ett annat område under tiden så att säga.
                Mattias
                En "Joksamaskin".
                Brommeland Elektronikk AS, Haugesund i Norge säljer "Joksamaskiner" för kommersiellt fiske, dvs yrkesfiske. Det är kanske en "Joksamaskin" du är ute efter?

                En Joksamaskin är enkelt uttryckt en maskin som pimplar en stor pirk med flera upphängare upp och ner på ett förprogrammerat djupområde. När en eller flera fiskar hugger vevar den själv upp fiskarna till båten....

                Víll du veta mer kan du gå in här och se en Joksamaskin..http://www.brommeland.no/portfolio-view/fiskebater/ ... Sedan kan du kontakta Brommeland Elektronikk AS i Haugesund för att få ytterligare info....

                Old Firehand
                www.trumman.com
                Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-07, 19:05.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                0 svar
                210 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sebbe T
                av Sebbe T
                 
                Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                2 svar
                180 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gädd-jos  
                Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                14 svar
                601 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                6 svar
                245 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar
                 
                Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                7 svar
                434 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Låg_Profil  
                Arbetar...
                X