Förbättringar inför pimpelfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förbättringar inför pimpelfisket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg

    Byter färg på kroken då jag tycker den är hur bransom helst. Det är en röd, vit och grön med en vit diamant. Resten av krokarna är färg glada. Har även 12 och 16 krokar, kanske testa att ta mindre krok? Och jag kör med maggot, det funkar bra för min del. Vad kör du med färger som attraherar abborren?
    Det här är mina favoriter

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg

      Det här är mina favoriter
      Blir väl att investera några mörk färgade krokar. Kör med flera spön ordnade och redo med olika pirkar och krokar istället för att byta på allt och spara tid.

      Kommentera


      • #13
        Nu är det hundra år sedan jag tävlingsfiskade i pimpelfiske, men...
        * 0.20 känns som onödigt tjock lina, jag brukade köra med 0.14 eller 0.16 nylon. Detta för att inte bromsa pirkens rörelser.
        * 16 krok, eller t.o.m. 18 om det är riktigt små abborre som dessutom är tröga
        * Jag körde sällan mörka färger, däremot mycket kontrast och gärna lys. Min standardfärg som jag alltid började med var röd-orange-lys.
        * Mycket viktigt att sitta i en position som gör att spöt hamnar i samma utgångsläge efter varje ryck. Jag vilade alltid handen på mitt utsträckta ben. Detta för att pirken skall återvända till samma position (djup) efter varje ryck. Stor risk att dom tappar intresset annars och stimmet sprids.
        * Det gäller att vara snabb! Ju snabbare pirken kommer ner igen efter napp, desto bättre. Det går inte att sitta och fippla när man krokar av.
        * Borra, borra, borra...Ingen fisk efter 1-2 minuter? Borra nytt hål. Det blir många hål på en 4-timmars tävling om det är trögt...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Nu är det hundra år sedan jag tävlingsfiskade i pimpelfiske, men...
          * 0.20 känns som onödigt tjock lina, jag brukade köra med 0.14 eller 0.16 nylon. Detta för att inte bromsa pirkens rörelser.
          * 16 krok, eller t.o.m. 18 om det är riktigt små abborre som dessutom är tröga
          * Jag körde sällan mörka färger, däremot mycket kontrast och gärna lys. Min standardfärg som jag alltid började med var röd-orange-lys.
          * Mycket viktigt att sitta i en position som gör att spöt hamnar i samma utgångsläge efter varje ryck. Jag vilade alltid handen på mitt utsträckta ben. Detta för att pirken skall återvända till samma position (djup) efter varje ryck. Stor risk att dom tappar intresset annars och stimmet sprids.
          * Det gäller att vara snabb! Ju snabbare pirken kommer ner igen efter napp, desto bättre. Det går inte att sitta och fippla när man krokar av.
          * Borra, borra, borra...Ingen fisk efter 1-2 minuter? Borra nytt hål. Det blir många hål på en 4-timmars tävling om det är trögt...
          kloka ord från lejestrand.....ett gott råd till, skit i de runtikring och koncentrera dig på ditt eget fiske...blicken skall vara på linan där den bryter vattenytan och ingen annanstans...och frågan är om nåt annat är lika viktigt som att tro på sig själv och de grejer man har i handen och i vattnet...för övrigt fiskade jag ofta något lite högre upp än de 5-10cm det talas om här när jag tävlingsfiskade...också det för hundra år
          sedan för övrigt är bergman en bra pirk men byt gärna ut den mot ett par riktiga tävlingspirkar, ibland går de för humana priser på tradera....å andra sidan kom en av mina bättre framgångar i min tävlingskarriär just med en bergman...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

            kloka ord från lejestrand.....ett gott råd till, skit i de runtikring och koncentrera dig på ditt eget fiske...blicken skall vara på linan där den bryter vattenytan och ingen annanstans...och frågan är om nåt annat är lika viktigt som att tro på sig själv och de grejer man har i handen och i vattnet...för övrigt fiskade jag ofta något lite högre upp än de 5-10cm det talas om här när jag tävlingsfiskade...också det för hundra år
            sedan för övrigt är bergman en bra pirk men byt gärna ut den mot ett par riktiga tävlingspirkar, ibland går de för humana priser på tradera....å andra sidan kom en av mina bättre framgångar i min tävlingskarriär just med en bergman...
            Yes, jag skriver under på allt detta också. Jag brukade se till att jag hade spöets toppögla precis i vattenytan när pirken tog botten så att säga. När jag då lyfte upp och satt i position skulle jag säga att jag hade pirken 15-20 cm ovanför botten.

            Ang. modell på pirk så har jag aldrig använt Bergman till något annat än komplement till balanspimplarna till större abborre. Som tävlingspirk fladdrar den ut för mycket och då är vi igen där med att sprida stimmet. Du ska leta efter en modell som går mer eller mindre rätt ner när du släpper den fritt. Jag gjorde alla mina tävlingspirkar själv...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
              Nu är det hundra år sedan jag tävlingsfiskade i pimpelfiske, men...
              * 0.20 känns som onödigt tjock lina, jag brukade köra med 0.14 eller 0.16 nylon. Detta för att inte bromsa pirkens rörelser.
              * 16 krok, eller t.o.m. 18 om det är riktigt små abborre som dessutom är tröga
              * Jag körde sällan mörka färger, däremot mycket kontrast och gärna lys. Min standardfärg som jag alltid började med var röd-orange-lys.
              * Mycket viktigt att sitta i en position som gör att spöt hamnar i samma utgångsläge efter varje ryck. Jag vilade alltid handen på mitt utsträckta ben. Detta för att pirken skall återvända till samma position (djup) efter varje ryck. Stor risk att dom tappar intresset annars och stimmet sprids.
              * Det gäller att vara snabb! Ju snabbare pirken kommer ner igen efter napp, desto bättre. Det går inte att sitta och fippla när man krokar av.
              * Borra, borra, borra...Ingen fisk efter 1-2 minuter? Borra nytt hål. Det blir många hål på en 4-timmars tävling om det är trögt...
              Tackar! Kloka ord. Ska testa att köpa 0,14 och 0,16 linor. Napp indikator, något att ha eller inte? Har mjukt VM pimpelspö, ibland känner jag inte av att jag har fisk på kroken utan känns när man ryck. Kör med 205mm borr, riktigt jobbigt att borra med sådan stor borr och med tanke på att jag borrar över 50 hål, ibland tar jag 15 sekunders vila medan jag borrar. Ska satsa på en 150mm borr som jag hitta nyligen. Något annat du kan tipsa om? Utrustning osv? Är det värt eller inte värt att köra med mormyska under tävling?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

                Yes, jag skriver under på allt detta också. Jag brukade se till att jag hade spöets toppögla precis i vattenytan när pirken tog botten så att säga. När jag då lyfte upp och satt i position skulle jag säga att jag hade pirken 15-20 cm ovanför botten.

                Ang. modell på pirk så har jag aldrig använt Bergman till något annat än komplement till balanspimplarna till större abborre. Som tävlingspirk fladdrar den ut för mycket och då är vi igen där med att sprida stimmet. Du ska leta efter en modell som går mer eller mindre rätt ner när du släpper den fritt. Jag gjorde alla mina tävlingspirkar själv...
                Har du bild på dina tävlingspirkar? Det svårt att säga att den ena eller andra funkar bättre o dåligare när iprincip alla fungerar för mig, dock bergmanspirken hamnar lite högre upp. Har testat sådan räfflad pirk, de fungerar också riktigt bra.

                Kommentera


                • #18
                  jo Lejestrand då visste man att ingen annan hade en sån pirk....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Alan Visa inlägg

                    Har du bild på dina tävlingspirkar? Det svårt att säga att den ena eller andra funkar bättre o dåligare när iprincip alla fungerar för mig, dock bergmanspirken hamnar lite högre upp. Har testat sådan räfflad pirk, de fungerar också riktigt bra.
                    kolla vimpirken, Lidbergpirken,Pipa, Danielssonpirken så får du ett hum....tror ViM har egen hemsida...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • #20
                      jupp....https://www.vimpirken.com/store/cate...-pirken-286498
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                      0 svar
                      199 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sebbe T
                      av Sebbe T
                       
                      Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                      2 svar
                      178 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                      14 svar
                      569 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                      6 svar
                      242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar
                       
                      Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                      7 svar
                      424 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Låg_Profil  
                      Arbetar...
                      X