ismeta gädda,, typ angeldon,, vad har hänt sedan 1970? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ismeta gädda,, typ angeldon,, vad har hänt sedan 1970?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ismeta gädda,, typ angeldon,, vad har hänt sedan 1970?

    1 Jag har givetvis sett dessa 110-130cm spöna med rulle, vilka är de billigaste som kan funka?
    2 Är det nylonlina som gäller eller går flätad lika bra?
    3 nappindikator,, ska man köpa elindikator , finns väl för 70kr st eller ska man ha ett gammalt angeldon utan lina men med knallkork och vippa?
    4 krok blir väl vanliga 2or med 50cm wire?
    5 isborr, vill ej lägga 5000kr så antar att en mora easy 200mm för 750kr är smartaste valet.
    6 är det normalt med 10 spön per person?

    hmm , är jag väldigt fel på detta eller, TIPS?

  • #2
    1. Spön funkar väl det mesta. Dryga hundringen per spö kan du räkna med. Rulle funkar vad som helst, ta vad du har hemma. Föredrar multi före haspel. Vid nyköp är det nog billigast att köpa nån lågprofilare från Kina.

    2. Jag kör bara nylon. Funkar bra och antagligen bättre än flät vid minusgrader.

    3. Vippa med så kallad ålpingla. Går enkelt att tillverka själv men kostar inte många pengar att inhandla heller.

    4. Jag kör vanligtvis med en trekrok storlek 3/0 och vajer eller fc 50+ cm. Med större betesfisk kör jag ett tackel med 2 st trekrokar.

    5. Ja det ska funka. Har du tur bor du söderöver och slipper de norra 80+ cm isarna.

    6. Helt normalt. En del kör fler.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
      1. Spön funkar väl det mesta. Dryga hundringen per spö kan du räkna med. Rulle funkar vad som helst, ta vad du har hemma. Föredrar multi före haspel. Vid nyköp är det nog billigast att köpa nån lågprofilare från Kina.

      2. Jag kör bara nylon. Funkar bra och antagligen bättre än flät vid minusgrader.

      3. Vippa med så kallad ålpingla. Går enkelt att tillverka själv men kostar inte många pengar att inhandla heller.

      4. Jag kör vanligtvis med en trekrok storlek 3/0 och vajer eller fc 50+ cm. Med större betesfisk kör jag ett tackel med 2 st trekrokar.

      5. Ja det ska funka. Har du tur bor du söderöver och slipper de norra 80+ cm isarna.

      6. Helt normalt. En del kör fler.
      tack
      hörs ålpinglan på 200m håll, jo visst omdet är hekt tyst men det är det väl sällan?

      Kommentera


      • #4
        Såna där är också rätt trevliga.
        Den nya fryspluggen nu ännu bättre, nu med konad överdel. Aldrig en knut eller annat som kan haka i överkanten på fryspluggen, speciellt viktigt vid gös och...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

          tack
          hörs ålpinglan på 200m håll, jo visst omdet är hekt tyst men det är det väl sällan?
          Nej 200 meter är riktigt långt. Tycker själv att ålpinglan hörs riktigt bra.Men är det t.ex. väldigt blåsigt blir det ju problem. Med vippan har du ju en visuell indikator också men visst finns det säkerligen bättre alternativ än vippa med pingla om man ska sitta 200 meter från nåt spö.

          Samtidigt tror jag det är viktigt med både ljud och visuell indikator. Har du 10 spön och det börjar pipa kan det nog vara svårt att direkt identifiera varifrån ljudet kommer, speciellt under vissa förhållanden.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg

            Nej 200 meter är riktigt långt. Tycker själv att ålpinglan hörs riktigt bra.Men är det t.ex. väldigt blåsigt blir det ju problem. Med vippan har du ju en visuell indikator också men visst finns det säkerligen bättre alternativ än vippa med pingla om man ska sitta 200 meter från nåt spö.

            Samtidigt tror jag det är viktigt med både ljud och visuell indikator. Har du 10 spön och det börjar pipa kan det nog vara svårt att direkt identifiera varifrån ljudet kommer, speciellt under vissa förhållanden.
            ok, bra

            men är då det inte en bra ide att sätta angeldon med knallkork på de som är längst bort, ja o sen använda spö ändå inte angelsnöret.
            eller hur jävligt är det att handra en ex 050 nylon lina på en stor gädda?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

              ok, bra

              men är då det inte en bra ide att sätta angeldon med knallkork på de som är längst bort, ja o sen använda spö ändå inte angelsnöret.
              eller hur jävligt är det att handra en ex 050 nylon lina på en stor gädda?
              Förstår inte helt hur du menar. Men nog borde man väl kunna rigga ett vanligt ismetespö med knallkork och vippa. Vet själv inte hur angledon fungerar.

              Kommentera


              • #8
                200 meter från spöt?
                Det är riktigt långt, då ser du ju knappt spöt/vippan?!

                Så brett behöver man kanske inte riktigt sprida spöna, finns ju risken att en ev större gädda hinner svälja betet ordentligt innan du hinner fram o kan kroka.

                Ismete är fantastiskt kul och ett socialt fiske, ta med barnen eller en jobbarkompis och en grill på isen

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  200 meter från spöt?
                  Det är riktigt långt, då ser du ju knappt spöt/vippan?!

                  Så brett behöver man kanske inte riktigt sprida spöna, finns ju risken att en ev större gädda hinner svälja betet ordentligt innan du hinner fram o kan kroka.

                  Ismete är fantastiskt kul och ett socialt fiske, ta med barnen eller en jobbarkompis och en grill på isen
                  Jo, det blir grill o fiske kombo,, och 200m kanske var att ta i men 100-150m blir det säkert till spöna längst ut.
                  så nått ljud behövs, iallafall på de 5 spöna längst bort.

                  såg att dom hade set m haspelrulle,, 150kr,,har läst att dom lättare fryser igen, men är det ett stort problem?

                  elektriska nappalarm, hörs dessa långt?
                  Senast ändrad av abe; 2019-10-21, 11:50.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag köpte nåt billigt nappalarm till haspelspöet. Tänkt att användas vid power bait mete efter regnbåge. Den rackarn låste linan. Men visst tjöt den högt. Och på is låter allt längre.
                    Jag råder dig dock abe att överge knallskotten och gå över till startskott. Då kan du sitta med hörselkåpor och lyssna på vasaloppet om du så önskar. För dom smäller!
                    Kostar väl en tusenlapp att investera i för 10 don. Men du kommer älska dom. Promise!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    601 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    434 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X