Utrustning och säkerhet vid isfiske - Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning och säkerhet vid isfiske - Stockholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning och säkerhet vid isfiske - Stockholm

    Tänkte dra ut med några polare för isfiske denna helg. Hade bara lite tankar kring hur man gör och säkerhet kring det innan!

    Så, hur gör man...?

    - Vad krävs det för utrustning bortsett från en isborr och spön? Bör man ha med sig isdubbar?

    - Hur vet man om isen är tillräckligt tjock för att traska på?

    - Har ni några tips på ställen i Stockholms-trakterna där man kan fiska för abborre?

  • #2
    Isdubbar BÖR man inte ha med sig. Dom SKA man ha med sig. Och inte nerpackade. De SKA hänga runt halsen.
    En kast / säkerhetslina är väldigt bra och ha ifall någon går igenom så kan man stå på säkert avstånd men ändå hjälpa personen upp.
    Inte alla som orkar dra sig upp med isdubbar och det kan ju hända att isen är för tunn för att dra sig upp på.
    Torrt ombyte i en vattentät väska eller påse ifall olycken skulle vara framme.
    Sunt förnuft.
    Lite allmän kännedom om is är bra. Vilka ställe man bör undvika tex in och utlopp, strömrännor etc. Mao ställen där isen kan vara försvagad.
    En isbill är bra för att kolla isen framför sig när man går.

    Kommentera


    • #3
      Man får helt enkelt borra med jämna mellanrum för att kolla istjockleken.

      Kommentera


      • #4
        Läs här om Du är ny på isen https://www.issakerhet.se/ så slipper hoppeligen sjöräddningen rycka ut och hjälpa Dig och glöm inte att ha med sällskap aldrig ensam på isen!

        Kommentera


        • #5
          En isbill anser jag är viktigast på okänd isar. Dock kräver såna kunskap! Man måste veta hur mycket ett slag tar.

          Och inte en sån där fånig sak som skridskoåkare använder. Tycker dom är för kort. Den ska vara lång nog att känna isen framför sig, inte precis där man har foten.

          Köp ett kvastskaft av grövre model på runt 2.5-3 meter. Gå till järnhandeln och beställ hem en 10 tums spik, 15 tum går också. Beror på diametern på kvast skaftet. Borra och limma fast spiken i ena änden av kvast skaftet. Och sätt ett rundjärn av lämplig diameter på änden för att skydda så inte träet flisar sig. I andra änden fäster ni en ögla av starkt snöre. Jag använder samma som till fiskenäts bojar. Dom är stark. Öglan är mest som extra. Utifall man går igenom så är den lättare att få tag i. Hänga den på axeln eller skärpet som finns på flytoveraller. Så den alltid är inom räckhåll.
          När jag förflyttar mig så är den alltid i handen. När jag fiskar är den i pulkan på ett snabbfäste 1 meter framför mig.

          Har man sån och räddningslina i sällskap så gör det mycket. Man hugger snabbt fast den i isen så den i vatten kan klättra upp.
          Visst man kan borra ner borren. Men i tunn is och man slinter med handen så kan borren ramla rakt ner. Plus att linan kan skäras av mot spiralen.

          Kommentera


          • #6
            Minimum: Ispigger og tau/ kasteline.
            Anbefalt tillegg: En kompis, tørt skift (pakket vanntett, eller liggende i bilen), flytedress/ tørrdrakt, isbile/ isborr.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Något jag tänkt på utöver packningen är ju att den kan vara bra att ha en extra mobil och bilnyckel där, inte så kul om båda dom försvinner i vattnet eller går sönder och sen står du där och fryser. Då är det ju bra att ha ombytet iallafall, inte inlåst i bilen.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                Något jag tänkt på utöver packningen är ju att den kan vara bra att ha en extra mobil och bilnyckel där, inte så kul om båda dom försvinner i vattnet eller går sönder och sen står du där och fryser. Då är det ju bra att ha ombytet iallafall, inte inlåst i bilen.
                Mobiltelefon & bilnyckeln har jag i en vattentät fodral kallas väl nå proffsigt?
                pouch kanske?

                Finns på vildmarks/friluftsbutikerna.
                Om olyckan skulle vara framme är det ingen höjdare när man förhoppningsvis lyckas ta sig upp till bilen men får inte igång/upp den pga att nyckeln pajat av vattnet.

                I mina yngre år körde jag mycket mc, förbrukade typ 2 mobiler i snitt per sommar när man vart överraskad av en störtskur och skinnjackan inte klarade av att stå emot regnet.

                Kommentera


                • #9
                  Kul tajming på frågan, vi var ute med TV4 imorse och gjorde ett inslag om att komma igång med isfisket

                  ​​​​​​https://www.tv4.se/klipp/va/13318717...ng-med-isfiske

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                  0 svar
                  199 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sebbe T
                  av Sebbe T
                   
                  Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                  2 svar
                  178 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gädd-jos  
                  Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                  14 svar
                  569 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                  6 svar
                  242 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Niklar
                  av Niklar
                   
                  Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                  7 svar
                  424 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Låg_Profil  
                  Arbetar...
                  X