Tillverka motorisborr av jordborr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka motorisborr av jordborr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tillverka motorisborr av jordborr?

    Hmm har länge haft funderingar på en motorisborr men ganska saftigt dyra i mitt tycke, men stötte då på detta i jula katalogen

    http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=725013

    Funderar på om denna som är en duktig slant mycket billigare motför en motorisborr och det skulle gå att antingen använda isborrs spiral eller bara svetsa om fästningen nere så att den typ mora krona passar.

    Självahandtagen syns inte myket men är ju iten svårare än att man får svetsa dit ett par rör om dom nu är kass.

    Borde inte detta fungera?

    Utväxlingen bör ju inte skillja allt för mycket och kanske inte spelar såå stor roll o detta sammanhang?

    Ös på med teorier!!!
    Senast ändrad av roppin; 2008-11-24, 22:47.

  • #2
    Tjena Robin!

    Jag tror att du kommer att få problem om du bara tar spiralen och kronan från en gammal hederlig handjagad morasnurra på 200 mm som jag misstänker att du vill använda(eftersom du drar så många fetinggäddor så jag får mardrömmar om det).
    Den spiralen är helt enkelt konstruerad för att vevas med handkraft och inte med motor, jag har hållt i en lös spiral till en motorborr en gång och den var tyngre än en handjagad tyckte jag då iaf. Risken är att du bara vrider sönder spiralen om det suger fast i slasksörja.

    Skall man börja köpa en lös spiral till en motorborr(för is) så är det stor risk att det drar iväg i kostnad. Billigaste lösningen tror jag är att köpa en beggad Tanaka eller nått annat större märke.

    Iofs. så med tanke på dina gäddor så skulle jag nog satsa på 250 mm spiral, då kan du ju nästan krypa ner själv och hämta gäddorna vid behov.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

    Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

    Läs min fiskeblogg:

    http://blogg.fjallfoto.se

    Kommentera


    • #3
      Haha, ja men att modda orgial spiralen längst ned så det passar med vanliga moraskär bör ju fungera?

      Eller köpa en lös motorborrs spiral, finns ju billiga men tex en rejäl normark 250mm går ju lös på 1500:-
      http://www.wildmarksshopen.se/product.asp?product=703

      Blir ju ändå bra pris!

      Sen går det att fixa motroborrs spiraler under tusenlappen också!

      3200:- för en sprollans isborr är ju inte fel!

      Kommentera


      • #4
        Antar att du kommer att få göra en ny infästning till borrkronan eller om den som finns för Tanaka/Mora Magnum passar så bör du kunna använda vanlig spiral .

        Kommentera


        • #5
          Robin är utbildad svetsare så eventuella moddningar är inga problem, glömde bort det tidigare.

          Jämför motorstyrka på en standard 250 mm isborr med denna och se om det verkar vara ungefär samma styrka. Inte så kul att köpa både spiral och motor och sen synkar det inte så bra.

          Jag hade nog provat om det verkar stämma, iaf. om jag hade haft din svetskunskap.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

          Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

          Läs min fiskeblogg:

          http://blogg.fjallfoto.se

          Kommentera


          • #6
            Ja det är ju 49cc i alla 250mm motorborrar jag sett så det är nog inga probs!
            Man tycker ju att det borde lira bra spec om man väljer en fast krona så slipper man felaktiga vinklar på skären, om det nu skulle skita sig så är det bara köpa en hel motorspiral så bör man vara säker!

            Ja svetsningen är ju inga probs är ju licensare ,
            om man är slö så kan man ju t,om lämna det till danne så får han jobba lite istället för att bara sitta i fikarummet!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av roppin Visa inlägg
              om man är slö så kan man ju t,om lämna det till danne så får han jobba lite istället för att bara sitta i fikarummet!
              Exakt!
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

              Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

              Läs min fiskeblogg:

              http://blogg.fjallfoto.se

              Kommentera


              • #8
                Kör hårt !!!! Vore coolt om det funkade, vilket jag tror det gör

                Kommentera


                • #9
                  Varför denna stora prisskillnad? 1800 vs runt 5tusen?
                  Säljs jordborrar i så mycket större upplagor?
                  www.isman.se var ju iallfall lite annorlunda med batteridrift...
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

                  Kommentera


                  • #10
                    Skillnad på kvalitet och kvalitet

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    569 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X