Vertikalspö och rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalspö och rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
    Hur gick det här till egentligen?
    För nåt år sedan ansågs en Daiwa Megaforce vara en alldeles utmärkt rulle för vertikal. En rulle som kostar ca 800:-
    Nu verkar det helt plötsligt vara en livsnödvändighet att ha en mgx (för ca 3500:-) i tassen för att ens tänka tanken på vertikalt fiske.
    Allvarligt talat, vad hände här? Blev gösarna på ett år så oerhört mycket svårare att fånga så man var tvungen att använda ABU's "top-of-the-line" rulle för att ens försöka med lite båtpimpel? En rulle som är skapad för lätt finesse-fiske har reducerats till en simpel linbehållare för pimplande?

    Visst, för er som har de pengarna (eller sms-lånen) är det ju kul att kunna köpa en rulle som väger 15 gram mindre än konkurrenterna. Men försök inte övertyga resten av världen att det är en nödvändighet för att kunna pimpla sittandes i en båt.


    Nä det är klart att det inte är ett måste med en rulle för 2500 till vertikal precis som det inte är nödvändigt med en rulle för 2500 till spinnfiske. Men som med allt annat inom fiske blir det bättre och bättre grejor man vill ha.

    Började själv ed en megaforce som jag ff tycker är en helt ok rulle men som sagt den har börjat strula ordentligt på slutet och det är ju inte kul. Det naturliga steget då när man tycker vj är kul är ju att byta upp sig till nåt bättre.

    Det har jag gjort i allt inom fiske, bättre och bättre haspel bättre och bättre spinnrulle, bättre och bättre spön osv Men som tur var inom spinnrulle räcker det med 1700 kr för att köpa den bästa dvs en lila cs pro rocket ::-D

    Men visst duger en megaforce!

    Kommentera


    • #72
      Snart får du prova den lila också! :-)

      Kommentera


      • #73
        visst duger en megaforce...fiskar minst lika mycket med min megaforce,som för övrigt fungerar alldeles utmärkt efter 6 säsonger
        som jag gör med Vienton....och egentligen märker man inge större skillnad vilken som sitter på,ingen större alltså...men fick jag välja bara en av dom blev det tveklöst Megaforcen...för övrigt håller jag med Christian om att 1700 räcker för att införskaffa
        en av de bästa multirullar som någonsin tillverkats...tyngden då? jag säger så här,har du ett valbalanserat set så spelar inte en tyngre rulle någon roll alls vid vertikalandet...men det är vad jag tycker det och jag har bara vertikalfiskat 6-7 säsonger så jag kanske inte förstått än att det måste vara så lätta rullar som möjligt för att det skall fungera...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
          Snart får du prova den lila också! :-)
          Satan va sugen jag är och testa skillnaden ordentligt . Tyvärr ff 3 dm ishelvetet kvar, urk bort med isen.....

          Kommentera


          • #75
            funderar själv på ett vertikalset men blir lite förvirrad av att det tipsas om spön ända upp till 60-70 g och en del vill ha spön med upp till 30 g kastvikt. ganska stor skillnad, varför ska man ha så grova spön?

            Kommentera


            • #76
              Nu blev det två nya vertikalset för mig, ett daiwa luna vertic med en daiwarulle för traditionellt bottennära vertikalande. Men sen köpte jag på mässan ett abu veritas upp till 60 gram med en revo mgx för pelagiskt prickskytte! Idag blir det premiär för vertikalfiske i år

              Kommentera


              • #77
                Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	548,4 KB
ID:	1767542

                Kommentera


                • #78
                  Ser mycket bra ut Chrisse!
                  Ha ett riktigt skitfiske.

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Ser mycket bra ut Chrisse!
                    Ha ett riktigt skitfiske.
                    Tack! Jag rapporterar ikväll

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X