Tips på "bästa spinnspöt"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på "bästa spinnspöt"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hallå fiskevänner!
    Ni var många som hjälpte mig till val av spö och jag är väldigt tacksam för hjälpen!

    Det tog en tid innan spöt hittade hem till Vänersborg, men nu ikväll så packade jag upp det!
    Ja jäklar vilket grepp, spöt sög fast som en igel i näven!
    Otroligt skönt grepp. Jag saknar inte korken alls.
    Längden på skaftet känns "lagom", jag är ju högervevare och måste byta sida innan invevning, nu blir det inga problem.
    Sedan kom ångesten vilken rulle som skulle passa, men det gav sig snart, den här säsongen blir det en helkromad 25'a som kommer pryda spöt!

    Jag återkommer senare med bilder och mer "tyckande".

    Kommentera


    • St.Croix Legend Xtreme 7ft11", 1/2-2oz

      Jahopp, inte f-n har jag hunnit testa spöt än men, men...
      I väntan på "testresultaten" så delger jag en bild på spöt, riggad med "lämplig" rulle
      Click image for larger version

Name:	DSC_0934.jpg
Views:	1
Size:	467,0 KB
ID:	1768647
      Senast ändrad av KeBa; 2013-06-04, 14:07.

      Kommentera


      • St.Croix Legend Xtreme 7ft11", 1/2-2oz

        Hej på Er!
        Tyvärr så blev det inte så mycket fiskande i sommar som jag hoppats på men här kommer ändå en liten rapport på spöt.
        St Croix Legend Xtreme, LXC711HMF
        Här har ni en länk om ni vill kika närmare på spöt
        http://www.stcroixrods.com/product/legendxtreme

        Click image for larger version

Name:	DSC_1044.jpg
Views:	2
Size:	1,05 MB
ID:	1769681

        Om man ser till det yttre så är det ju en smaksak om man accepterar ett modernare utseende på handtaget eller inte.
        Mitt problem blev väl rullvalet som skulle matcha spöt estetiskt...vilket är viktigt!
        Om man jämför kork och det ”skin” som St.Croix” använt här så är greppet lika bra om inte inte bättre med ”skin” när det gäller att vara stabilt.
        Det håller sig helt frächt och är lätt att göra rent...torkar dessutom snabbt.
        Formen på skaftet var först lite ovant....att hålla i en klump istället för ett rakt handtag...hmm...men det gick snabbt över....blev t.o.m bekvämt.
        Det bästa med skaftet på det här spöt är att det lagom långt för mig som högervevare.
        Spöt ska byta sida efter utkast och mina tidigare spön hade längre bakhandtag än jag gillade.
        Fiske har skett mest från båt och spölängden är bekväm, mina 3 meters spön är lite småbökiga i båten....konstigt hur mycket 60cm gör..
        Mitt Xtreme är ca 240cm odelbart vilket kan vara problem om man ska frakta spöt ofta....vilket jag inte gör så det är inget problem för mig.
        Här kommer lite kompletterande mått för den som är intresserad;
        Total skaftlängd t.o.m främre gänga 405mm.
        Från ändknopp till alu-ring före rulle 280mm
        Diam bakre grepp 33mm
        Diam främre grepp 31mm
        Ovanför skaftet är klingan ganska exakt 2 meter.
        12 spöringar, första sitter 123cm från toppen, de duggar tätt högst upp!

        Vad som saknas är en krokhållare, lite dåligt att det inte fanns på ett ganska dyrt spö men man kan fästa kroken i fästet till första spöringen om man är försiktig.

        Nu till kastegenskaper.
        Rullen som åkte på blev en Ambassadeur 2500C som fått lite handpåläggning.
        Kromad fick det bli, hade det funnits svarta IAR gavlar hade det varit det självklara valet!

        Jag är ganska novis på spön men gör ett försök att ge en bild av egenskaperna.
        Förhoppningen var att använda spö till gäddfiske med beten mellan 25 och 40g, spinnare, skedar och vobbler....och visst funkar det!
        Spöt är ½ till 2oz (ca 14-56g) och jag vill påstå att det stämmer bra.
        Jag kastade 46g ABU Rocket Jerk, inga problem för spöt att trycka iväg betet långt och stabilt.
        Plötsligt ser jag ett abborrstim jaga i ytan en bit bort, byter direkt till det första mindre betet som ögonen faller på i lådan, 18g droppen, blixtsnabbt byte....ett snabbt kast.....vattnet från linan i spolen bildar en tät dimma runt rullen och draget landar mitt i stimmet, två vevvarv och en halvkilos borre hugger!
        Spöt har alltså kraft för att kasta upp mot 50g men även en flexibilitet som tillåter beten under 20g.
        Jag har inte provat 12g än men jag tror det fungerar att kasta, även om det inte är optimalt.
        Provade även ett bete på 60g för att stressa spöt lite....nja....det går att kasta men då svampar det lite väl mycket.

        Spöt är känsligt, det fortplantar allt som sker i andra änden av linan, kanske beroende på att det inte är korkhandtag, vad vet jag?

        När det gäller att drilla fisk så har jag tyvärr inte fått något ”stort” på spöt.
        Abboren tog oskulden på spöt och jag har inga större minnen om hur det var som flickan sa...det var ju bara att veva in stackaren.
        Har haft på två gäddor varav en kom med hela vägen upp i båten....en var gissningsvis på 4kg, den andra på 3kg.
        Jag ska erkänna att jag hade inte i tanken på hur spöt betedde sig vid de här tillfälllena men med det i åtanke så gjorde det sitt jobb, hade det inte gjort det så hade jag märkt det.

        Slutsats,
        Spöt ger mig en exklusiv känsla, allt verkar hålla hög kvalitet, smidigheten med kortare spö gillar jag skarpt. Det klarar galant de betesvikter som jag ville använda det till....och mer ändå!
        Som jag skrev, jag är novis på spön, det kanske finns billigare och bättre, vad vet jag men jag är i alla fall helnöjd med mitt köp!!

        ”BEST RODS ON EARTH” är St Croix slogan, det är ett kaxigt uttryck men oavsett så är Xtreme i alla fall BEST ROD och favorit bland mina spön!

        Om jag frampå upptäcker/upplever något nytt med spöt som är värt att nämna så återkommer jag i den här tråden.

        Stort tack till Er alla som hjälpt mig med spövalet!

        //Kenneth

        Kommentera


        • Grymt spö och schysst med återkoppling (även om jag hellre hade läst om ditt nya Mugen Shiipou). Grattis!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
            Grymt spö och schysst med återkoppling (även om jag hellre hade läst om ditt nya Mugen Shiipou). Grattis!
            Tack du!
            Ja, ja...Daiwa spöt ja, du var snabb med det tipset!
            ....om jag minns rätt så tror jag det kostade lika mycket som 20st Xtreme spö på ett ungefär men jag lovar att skriva om det när jag köpt det!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg

              ”BEST RODS ON EARTH” är St Croix slogan, det är ett kaxigt uttryck men oavsett så är Xtreme i alla fall BEST ROD och favorit bland mina spön!
              Jag skulle vilja påstå att killarna på st croix är lite kaxiga , men man kan inte ta ifrån dom att deras spön håller hög klass och att de lägger sin själ och hjärta i deras produkter och detta gäller alla deras spön på alla prisnivåer.
              Spön från Xtreme serie är nog ganska bra placerade för att kunna vara med i slutspurten för den bästa spöserie i världen iaf.

              //T

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                Hej på Er!


                Vad som saknas är en krokhållare, lite dåligt att det inte fanns på ett ganska dyrt spö men man kan fästa kroken i fästet till första spöringen om man är försiktig.


                //Kenneth
                Fuji Ez Keeper är löningen på det problemet. Finns på bl.a. e-viken. Kör med en sådan på ett av mina spön och föredrar den lösningen framför vanlig krokhållare.

                //Landfiskarn

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av landfiskarn Visa inlägg
                  Fuji Ez Keeper är löningen på det problemet. Finns på bl.a. e-viken. Kör med en sådan på ett av mina spön och föredrar den lösningen framför vanlig krokhållare.

                  //Landfiskarn
                  Tack för tipset, ska ta en titt på dom!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                  2 svar
                  2 478 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                  24 svar
                  3 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                  39 svar
                  5 614 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg OGRudan
                  av OGRudan
                   
                  Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                  468 svar
                  107 621 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 545 svar
                  228 152 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg Wilier75  
                  Arbetar...
                  X