Beteslås till lite större jigghuven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beteslås till lite större jigghuven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beteslås till lite större jigghuven

Vad för några beteslås använder ni till lite större jigghuven? Alltså typ 60-100g? Har testat lite olika hakar och lås men de flesta har väldigt svårt att gå igenom den lilla men kraftiga öglan i jigghuvet. Det är den lilla böjen på låset som inte går att trixa igenom. Det enda lås jag har som passar är ett jättelås med kullagerlekande. Känns lite overkill.

Fjäderring går inte heller även om jag hade föredragit det. Öglan på jiggen är för liten. Och vill helst slippa knyta då man snabbt och enkelt vill kunna byta bete ute på sjön.

En idé jag har är att sätta fast en liten wiretafs (typ 5cm) i jigghuvet och sedan en ögla eller fjäderring i andra änden. Om man gör det på alla huven är det lätt att byta bete med ett beteslås i huvudlinan eller tafsen. Jag tänker mig att det inte heller lika lätt uppstår det där hävarmsmomentet där fisk kan bända upp låset genom att använda betet som hävarm mot låset.

Andra idéer?
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kanske kan va nåt.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Nja.. Vet inte.. Testat med liknande hakar jag har hemma och som sagt det är ofta jävligt svårt, om inte omöjligt, att vika in den lilla haken genom ögat på jigghuvudet. Förstår inte varför man gör såna små öglor på så stora beten.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Cross-lock och Stay-lok kan vara kärva på många jiggskallar och även andra beten men
        om du inte får igenom de lås som ElCamino länkar till så har du problem !
        Kallas Duo-lock och brukar ALLTID fungera.....storlek efter fiske såklart....

Ska du ha många kan jag rekommendera:

Kommentera

Har inte testat dem måste jag erkänna, men den lilla haken ser ungefär likadan ut som de jag har testat. Går man upp tillräckligt i storlek så funkar det ju, det är bara att de ser så jävla stora ut på det huvudet.

Får nästan gå in och testa några olika i en butik.

Har för det mesta knytit mina jiggar innan men har tröttnat på att göra det under sjögång mellan släppen.

Tack för tipsen ändå!

Kommentera

Vad för några beteslås använder ni till lite större jigghuven? Alltså typ 60-100g?
            Jag brukar köra med dom som saknar hakar så jag slipper trixa igenom dom,, så länge man inte köper det allra billigaste skitet så håller dom...

Jag brukar köra med denna typen av skallar, jag vill ha den lilla kroken som håller jiggen på plats http://www.attitudebaits.com/item.php?pid=14206 det finns även med dubbla krokar vilket jag tycker är ännu bättre..

Kommentera

Har också surnat på alla flashiga lås som ej går igenom öglorna...De här funkar.
              Slå en signal till Lundgrens och prata med dem.
              Tror inte de finns överallt.

Kommentera

Dom här kanske ?

Kommentera

Får nästan gå in och testa några olika i en butik.
                  Åk ner på Fiskedags.nu dom har vad du behöver till vettiga pengar,

Dom ända skallarna som strulat för mig är dom lackerade, man får alltid stå med en kniv och tömma öglan på färg innan man kanske med lite tur får igenom beteslåsen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 565 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57