Hjälp mig hitta ett skönt vertikalspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig hitta ett skönt vertikalspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp mig hitta ett skönt vertikalspö

    God dag!
    Bedriver i dag mitt vertikalfiske med ett veritas 60g och revo s combo, tycker dock att spöt är mkt framtungt att bedriva bottenfisket med och har nu efter en tids fiskande med prylarna fått ganska "seg" handled! Tycker helt enkelt att spöt är ganska oskönt! Nu kommer jag säkert bli idiotförklarad men så är fallet. Sen är väl spöt i styvaste laget för bottenfisket också!
    Så nu är jag på jakt efter ett nytt spö till det fisket och behöver lite synpunkter..
    Tittade på ett Sjösländan 35g i dag och måste säga att de hade en härlig klinga men hade lite kort bakända med halvdant stöd och lite väl tjockt rullfäste (speciellt med megaforcerullen som är ganska hög)
    Kikade även på Savagegear som jag tyckte va mer välbalanserat och hade ett sjukt skönt rullfäste, dock va det lite styvt trots att det bara var graderat till 32g! Det spöt ska ju ha ganska djup aktion men frågan är om det inte blir i styvaste laget nästan som mitt 60g veritas?
    Ge mig gärna tips på mysiga spön som är en trevlig bekantskap!
    Söker något lite mjukare men absolut med bra ryggrad, bra stöd bak, skönt att hålla och med fin balans! Helst under 1500kr

    Ps. BFT Walker Vertical 28g är det ett trevligt spö?

    Andreas

  • #2
    BFTs walker vertical har jag hört mycket bra om men inte testat det. Själv har jag kört med ett Savagegear bushwacker under den här året till vertikalfisket och det är riktigt skönt just för lättare bottenfiske (dock håller det inte för fiske med tyngre jiggar). Har nyligen köpt ett Daiwa mageforce 651hfb som känns grymt skönt, men premiären sker i morgon så jag vet inte hur det känns med jigg på än

    En sak är säker i alla fall, man behöver inte lägga ut massor med pengar för att få ett bra vertikalspö.
    Bloggen | Portfolio

    Kommentera


    • #3
      Edge 3776 vertikal,då får du justerbart bakhandtag, och det är riktigt skönt enligt förståsigpåare......BFT vertical är absolut inget jag vill rekommendera som riktigt skönt.....
      Senast ändrad av byggarn; 2013-09-02, 18:49.
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Edge 3776

        Värt varenda krona.
        Även om jerkpinnarna är bättre.

        Kommentera


        • #5
          Det blev ett BFT Vertical Pelagio tvådelat, ett av de mest välbalanserade och sköna vertikalspön jag känt på i den prisklassen! Lycklig som få efter att ha tagit ledigt i dag och med nytt spö, ger jag mig ut på gösturne!
          Men vad händer i mothugg nr två? Spöhelvetet går av 20 cm från toppen!! Så sjukt ända in i he**te besviken!
          Ska detta verkligen kunna hända på ett 1200kr spö?
          Måtte de gå att reklamera!! :/

          Kommentera


          • #6
            Måndags ex med spricka i klingan antar jag. Inte ska det gå av annars.
            Bloggen | Portfolio

            Kommentera


            • #7
              Har också haft av ett BFT Pelagio på en drill av gädda. Det har skönt handtag och väger lätt, men klingan och spöts egenskaper har jag inget positivt alls att säga om, inget jag vill göra mothugg eller drilla bättre fisk på, men så är spöt även sålt nu. Dessutom tycker jag dessa korta spön är ett rent otyg när det gäller pelagiskt vertikalfiske! Så, nu har jag gnällt och skällt färdigt
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

              Kommentera


              • #8
                Vad använder du då Mattias? Jag fick tillfälle att testa mitt nya Daiwa Megaforce 651hfb häromdagen och första fisken som klev på var en fin 4.9kg hongös på 79cm. Spöt var riktigt skönt att drilla med. Tyvärr tycker jag att det är väldigt framtungt när man jibbar med större beten. Ska nog modda det lite och sätta fast någon tyngd i handtaget. Men klingan var riktigt skön.
                Bloggen | Portfolio

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                  Vad använder du då Mattias? Jag fick tillfälle att testa mitt nya Daiwa Megaforce 651hfb häromdagen och första fisken som klev på var en fin 4.9kg hongös på 79cm. Spöt var riktigt skönt att drilla med. Tyvärr tycker jag att det är väldigt framtungt när man jibbar med större beten. Ska nog modda det lite och sätta fast någon tyngd i handtaget. Men klingan var riktigt skön.
                  Jag kör två spön: ett Edge 3776 21-40g och ett Abu Fantasista Shiro nano 15-60g. Älskar båda spöna. Edge-spöt för
                  känslan, speciellt vid drillning och Abu-spöt som är ruskigt grymt i mothuggen, även något lättare i vikt. Svårt att välja en vinnare då de är så olika och är grym på sina bästa egenskaper. Båda har lite längd vilket jag föredrar både vid mothugg och drill, grymma klingor vad gäller både kvalité och funktion!
                  Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
                    Det blev ett BFT Vertical Pelagio tvådelat, ett av de mest välbalanserade och sköna vertikalspön jag känt på i den prisklassen! Lycklig som få efter att ha tagit ledigt i dag och med nytt spö, ger jag mig ut på gösturne!
                    Men vad händer i mothugg nr två? Spöhelvetet går av 20 cm från toppen!! Så sjukt ända in i he**te besviken!
                    Ska detta verkligen kunna hända på ett 1200kr spö?
                    Måtte de gå att reklamera!! :/
                    Välkommen till klubben! Köpte ett BFT Vertical Pelagio 40g i våras som det hände exakt samma sak med på första fisken. Du får ett nytt men tyvärr har BFT/CWC inte kvar några på deras storlager så du får vänta ett tag, och jag väntar fortfarande...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 605 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 613 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    227 809 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X