Nytt Jerkbaitset! vilket ska jag välja???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt Jerkbaitset! vilket ska jag välja????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nytt Jerkbaitset! vilket ska jag välja????

    Hej jag ska köpa ett jerkbaitset snart och jag behöver hjälp att välja något. Min budjet ligger runt 1500 :-, jag är ju då 13 år och har inte så stora händer så jag kanske inte kan ha en jättestor rulle som en stor Ambassaduer men jag är lite intreserad av det här setet: http://www.fiskeutrustning-online.se...set-6475p.html är det rätt för en nybörjare eller har ni nått annat bra set som borde passa mig? skriv då! Skitfiske på er alla!

  • #2
    Mig veterligen är Amba Black Max INTE gjord för jerkbait, jag kan ha fel dock men den hade inte blivit mitt val.
    Kolla på www.dogger.se där finns det ett antal kompletta set, kanske lite över din budget men jag råder dig nog till att försöka spara en 500kr till o köpa något som håller och är avsett för just jerkbait.

    /mvh krikle

    Kommentera


    • #3
      Jag tycker att en av de bättre instegsrullarna är en 5601 CB som är robust, lätt och fortfarande billig. Just lättheten är för mig väldigt viktig och kombinerar man med ett lättare spö (Som t.ex. ett Piglet II eller liknande) så blir hela setupen lätt och väldigt hanterlig. De är som du säger, en lite större rulle, men den är trots allt väldigt lätt och den kommer gå att greppa trots små händer och kommer kunna fungera många många år framöver.

      Jämför jag med t.ex. några av mina fiskepolare som kör med Buster Jerk Stiff och en 5601C JB (även 5601 Jerk, men den ska vara somma som JB fast svart?) som är betydligt tyngre.

      De borde inte vara några problem att plocka upp ett set med 5601CB med lina och ett bra jerk-spö för runt 1500-1800. Tror Sportfiskeboden i Täby har något liknande set för 1800? Och då är de iaf enligt mig, ett riktigt bra set! Har i alla fall en kompis som dragit en 9,5kg på ett.

      Kommentera


      • #4
        Tack för tipsen! ja det kanske blir bättre med Ambassaduer 5601 JB istället http://www.sportfiskeboden.e-butiken...ff5601CB_s.jpg som kostar 1795 :- eller det här som kostar 1995 :- http://www.dogger.se/dogger-combo-je...68-c-1268.aspx Vilket tycker ni? Båda är ju jälkigt schyssta!

        Kommentera


        • #5
          Jag använter mig av en Amba Revo Toro 51HS till mitt jerkfiske.
          Jag tycker att det är en kanonbra rulle, den är lite lägre och smidigare än traditionella Ambarullar vilket kan vara bra om man har små händer. Sen är den gjord i plast i stället för metall vilket är skönt när dt blir lite kallare ute!
          Att det sen är en kanonrulle med bra broms och fina kasstegenskaper gör den inte sämre..
          Jag har använt min rulle i snart tre sesonger till både tungjerk och vanligt spinnfiske och den fungerar fortfarande kanon, har även haft den i Norge utan problem!
          Nu kanske Nacirullen är mer tänkt till saltvatten men revon verkar klara det fint också.
          Revo toro är ju ganska dyr (billigase jag kan hitta nu är willys 1599kr) men du kan säkert köpa en på lite rea senare i höst ännu billigare. Tex så köpte jag en extrarulle förra året på Beten's rea och gav bara 1300!
          Sen kan du säkert få ett bra pris om du köper spö och lina samtidigt, gissar på runt 2500kr mitt förslag är att du ringer någon butik och budar.
          Detta är ju lite över din budget men se till att du skaffar en rulle du kommer att trivas med och som verkligen pallar jerkfisket, spö kan du byta upp dig till ett bättre senare!

          Lycka till!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
          2 svar
          2 478 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg TomHiddleston  
          Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
          24 svar
          3 813 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uffe62
          av uffe62
           
          Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
          39 svar
          5 614 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg OGRudan
          av OGRudan
           
          Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
          468 svar
          107 621 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Julle68
          av Julle68
           
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 545 svar
          228 155 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg Wilier75  
          Arbetar...
          X