Ditt senaste inköp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ditt senaste inköp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Om jag inte minns fel går det låsa lagret med en enkel låsring. Tror tanken är att brickan ligger mot både inre och yttre lagerbanan.

    Lamellbyte är tyvärr ett måste på alla gamla teflonlamellade rullar.
    Ska titta närmare på det!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
      Har en bm1600 som legat i hyllan 10-12 år,, så dra igång en tråd gärna.
      Mmmm, det kanske vore något.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • Köpte två Seigler SG när jag var i Florida i julas. Premiär i april till skreifisket.

        Robust och enkel konstruktion med grym finish.

        Kommentera


        • Mina Borre och Gös rullar fick nya vevar på sig idag
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av MrJET Visa inlägg
            Köpte två Seigler SG när jag var i Florida i julas. Premiär i april till skreifisket.

            Robust och enkel konstruktion med grym finish.
            Va gick en sådan loss på? Storlek?

            Kommentera


            • Efter att länge ha använt och verkligen uppskattat mina trimmade Mörrum SX till mitt lätta fiske så slog jag till på en Aldebaran BFS och en Berkley X9 nyligen. Har parallellt med mina Mörrum använt en Aldebaran 30 MGL som fungerat kalas till det halvlätta fisket så var det dags.... Vilken godbit...
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • Hur fungerar Mörrum SX neråt i vikt för dig? Trimmat spole? Och om du jämför den med Aldebaranen? Vad är lägsta som känns ok för båda?

                Kommentera


                • Jag har fyra olika Mörrum SX1600. En vanlig MAG. En IVCB, en Forell som är en Ultra MAG rent tekniskt men i andra ädlare material samt en vanlig Ultra MAG. Alla har trimspolar. Från ZPI eller Avail. Grunda sådana även om jag har slutat använda de allra grundaste på 2 mm eller mindre. Mina är 3.6 till 4 mm djupa. Får på ca 55 m flät 0.14. Lagom kompromiss. Har även ett par ZX1600. Tristare pga all plast men de fungerar fint. Ett problem med Ultra MAG är att det är stört omöjligt att få tag på en 4 mm djup trimspole som fungerar. Avail har en men den fungerar inte bra. Man måste byta ut magneterna mot starkare och de gör att antingen tar magneterna i spolen eller så är rullen hysterisk. Vanliga MAG och IVCB fungerar däremot ypperligt. Jag har löst det med ultra MAG genom att stoppa i en spole till den vanliga MAG. Någon millimeter för liten diameter så man får passa sig så att inte linan slinker in mellan stativet och spolen

                  Jämfört med Aldebaran så tycker jag att Mörrum SX är snyggare vad det nu är värt. Byggda i fina material och frästa ur ett stycke. Dock inte i närheten av lika fint arbete som i Millionare eller Conquest. En hel del grova frässpår men på platser som inte syns. Japanerna är ju lika fina inuti som utanpå. Mörrum varierar även lite i gången. Vissa går mjukt o fint medan andra är lite råa. Verkar mest bero på linförardrevet. Med det borttaget på de lite råare rullarna så är de härligt mjuka i gången, men som sagt, det går att bota med lite nya delar. Mörrum är dessutom fruktansvärt kalla nör det är kallt ute. Metallen känns......

                  Kastmässigt med väldigt lätta beten så är det hugget som stucket mellan IVCB och MAG. Spolen i MAG är lättare medan bromsen i IVCB fungerar bättre. Inga problem med beten ner mot 2 gr. Weedlessriggade 2 tums jiggar utan vikt går utmärkt. Jag jämför hela tiden med mitt haspelspö som är ett SZ Signature 6-21 gr med en Stradic FK 2500 och 0.12 lina, kommer lika långt med dessa Mörrum som med haspelspöt och dessa lätta beten. Aldebaran BFS är faktiskt lite sämre i kastlängd även om skillnaden är liten. Skillnaden till MGL är stor.

                  Från 4-5 gr ca är Aldebaran BFS ung likvärdig. Från 7-8 gr ca är Aldebaran 30 MGL mer eller mindre likvärdig BFS. Från ca 5-6 gr så kastar jag faktiskt längre med mina multirullar än med haspeluppsättningen.

                  Jag märker också tydligt att spolens vikt påverkar även med lite tyngre beten. Rapala Shad rap eller Berkley cutter 110 mm på dryga 11 gr kastas längre med de trimmade Mörrum än med Aldebaran MGL. Kan använda mindre spolbroms som inte begränsar den initiala maxrotationen på spolen och som gör att jag kastar längre. Dock är skillnaderna rätt små.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • Tack!! Låter ju helt grymt som finess rulle! Och att du kastar längre med 5-6g än med haspel- jäkla imponerande!!Blir riktig sugen på en sån

                    Kommentera


                    • Han har redan lurat mig köpte en mörrum sx1601 mag från ebay och availspole efter jag läst Mankans omdömen. Har inte testat än dock

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 148 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X