Spövård och småreparationer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spövård och småreparationer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Nu ville ju BrainDisorder enbart byta den inre keramiska ringen inne i spöringen utan att behöva byta hela faderullan.

    Om inte skadan är jättestor så kan keramiken jämnas till med våtslippapper.

    Luis Rasmussen skriver på sin blogg hur han bytte keramiken. Lite ”risky business” om någon frågar mig men är man fingerfärdig och vågar så är det ju värt att chansa.
    http://carpstalker.blogspot.com/2012...adade.html?m=1
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #32
      Så som Luis Rasmussen visar att man kan göra (länken från Sir Fish-a-lot) har jag gjort på två spön, ett karpspö och ett lättare spinnspö som jag råkat trampa på. Det har inte varit svårt, och det ena spöt är inne på trettonde året nu efter lagningen. Om metallringen är deformerad får man forma till den så gott man kan med till exempel en tång så att den blir så rund som möjligt. Jag har limmat med epoxylim på båda sidor, men Luis version med Loctite lär ge ett diskretare utseende. Det svåraste kan nog vara att hitta en exakt matchning av typ och utseende av innerringen till spöets övriga ringar, men det borde gå att hitta något som matchar tillräckligt bra. Det brukar vara själva metallringens innerdiameter som ligger till grund för hur ringens storlek i anges specifikationen, tex är en "8" som regel just 8 mm mätt på det sättet (alltså innerringens ytterdiameter), detta gör att det borde vara rätt lätt att hitta något som passar. Kör!

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        En fundering.
        Jag har lackat en lindning vid en spöring. Jag tycker lacken byggde för lite. Kan jag lacka en andra gång eller kommer det nya lagret lösa upp det första så det bara blir gegg av det hela?

        Hur länge ska man vänta mellan strykningarna?

        Hej
        Om du använder samma lack igen är det inget problem att dra på ett eller flera lager till
        Möjligen putsa lite lätt med fint sandpapper (400 borde räcka)
        Det brukar stå på lacken hur länge den skall torka innan nästa lager, men nu gissar jag att den härdat ihop sedan länge

        Kommentera


        • #34
          Jag väntade ungefär 24 timmar till lackning del 2... ikväll blir det en tredje gång.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #35
            Back in black... eller spölack.

            Jag lackade bindningen tre lager och det blev inget klet. Problemet är att lacken inte är helt härdad. Hur länge kan det ta?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Back in black... eller spölack.

              Jag lackade bindningen tre lager och det blev inget klet. Problemet är att lacken inte är helt härdad. Hur länge kan det ta?
              Vad är det för lack? Kan det vara så att det är lack som inte blir helt hård?
              Finns ju vissa lacker som inte blir hårda utan nästan lite som kåda. Fast utan o vara klibbigt.
              ​​

              Kommentera


              • #37
                Det är snabbtorkande spölack från Cormoran. Det verkar inte optimalt till lindningar om man vill ha en ”high build”. När lindningen var helt färsk så sögs lacket upp av tråden, torkade och blev stenhård. Vissa lacker ”återaktiveras” vid fler påstrykningar men ska ju ändå härda.

                Hur som helst var det inte mitt dyraste spö så jag överlever.

                Lacket var i alla fall kanon till repor på lackade spöklingor och för att laga sprickor vid lindningar. Lite puts med fint våtslippapper på/vid sprickorna och det blir en fin uppfräschning som inte faller i ögonen. Ska man kunna se lagningen så får man ha den 10 cm från ögonen.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-02-09, 14:22.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 475 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 605 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 613 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 545 svar
                227 804 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Wilier75  
                Arbetar...
                X