Utrustning jiggfiske och även ev havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning jiggfiske och även ev havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning jiggfiske och även ev havsöring

    Tja!
    Letar efter lite nya prylar för att fiska abborre med jigg och även ev lite havsöring!

    Någon som har några bra tips?

    Har kollat på Dragon Fishmaker 2 men har ingen riktigt uppfattning om vilken rulle jag ska välja!

    Kan tänka mig att köra både multirulle och haspel och är absolut inte helt fast vid dragon-spöt. Budget runt 2-3 tusen!

  • #2
    Dragon Fishmaker är ett säkert kort till abborre riktigt trevligt spö , Shimano Stradic Ci4+ (2500) är perfekt för abborre hög utväxling & lätt & sen en flätlina i stl 0,10 & du har ett grymt abborre kit
    Min favorit är Nanofil linan (0,12) som jag tycker är outstanding , den är tyst , kastar långt ända nackdelen är att den är lite känsligt & tål inte lika mkt stryk som andra flätlinor

    Till öring kommer rullen funka perfekt med en lite grövre lina 0,15-0,17 .
    Spöt då behöver du behöva ett längre spö & inte ett jigg spö , men det är svårare att ge tips på spö när man inte var & hur du kommer att fiska öring . Är det från båt runt 8-9 fot & är det kust fiske då kanske du behöver gå upp till 11 fot .

    Kommentera


    • #3
      Okej! Tänkte fiska öring från kusten så ett längre spö är att föredra där alltså

      Kommentera


      • #4
        Stradic-rullen passar till båda men bra om man har två olika spön och två olika spolar?

        Kommentera


        • #5
          Skillnad på stradic 2500gtm rc och stradic 2500 ci4+?

          Kommentera


          • #6
            Måste slå ett slag för shimanos stradic ci4+ också. Köpte en 2500 till jigg/dropshot men lär tjäna mig väl för även havsöring. Löjligt lätt och fin med härligt mjuk gång. Ligger ledigt toppen av rullar jag äger.
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 496 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
            24 svar
            3 833 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uffe62
            av uffe62
             
            Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
            39 svar
            5 659 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg OGRudan
            av OGRudan
             
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
            468 svar
            107 668 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Julle68
            av Julle68
             
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 550 svar
            229 642 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Tylön
            av Tylön
             
            Arbetar...
            X