Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Väldigt konstigt att man inte har fett i vevsidan. Dom "vanliga" ambassadeurerna har blå fett överallt. Inklusive i högfaryssystemet vilket är för mig obegripligt. Har köpt rullar begagnade där vissa säljare har tyckt att dom kastar som skit och därför sålt dom vidare till mig :-)

    Jag är helt övertygad om Abu slutade envisas med att smeta blå fett i högfartssystemet hade fler älskat ambor. Men glad är jag för det då jag kan köpa begagnade ambor billigt från dessa människor:-)
    När jag för några år sedan började köpa på mig nyare Ambassadeur blev jag oerhört paff att evighetsskruven var helt insmord i blått fett.
    De rullar jag köpte 80-90 talet hade inte minsta fett på evighetsskruv. Det kan ha funnits på mellanhjulet, minns faktiskt inte. Jag var inte direkt inne på trimma rullar eller kasta långt då.
    Att den inte var på evighetsskruv vet jag, väldigt fascinerande veva på rullen och se skruven och linspridare röra sig. Kan än idag bara sitta och veva och beundra systemet.


    Hur ofta tar du service på lågfartdelen?
    Själv blir det ca 6-10 månader, fiskar väldigt mycket men går ju runt på ca 5 rullar.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Service gjord på rullarna jag fiskar med, bara vänta på mildväder nu.. Click image for larger version

Name:	DSC_0128.JPG
Views:	144
Size:	2,29 MB
ID:	2568483Click image for larger version

Name:	DSC_0129.JPG
Views:	147
Size:	2,23 MB
ID:	2568484

    Lämna en kommentar:


  • comer
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Här kommer än sådan splitt ny begagnad rulle som ägaren testade 1 gång innan han bestämde att haspel var mer av hans grej.

    Fick den så billigt att jag nästan får dåligt samvete :-)
    Fin rulle med fin färg. Gillar att kasta med 6000 rullar. Känns lugnare och stabilare i kasten på något sätt. Dock är det stora rullar så det minskar användningsområdet för min del. Men kör en del bottenmete i sundet efter plattfisk och då kommer 6000 rullarna fram.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Här kommer än sådan splitt ny begagnad rulle som ägaren testade 1 gång innan han bestämde att haspel var mer av hans grej.

    Fick den så billigt att jag nästan får dåligt samvete :-)

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

    Väldigt snålt med fett från Abu speciellt på drev, jag lägger tunt lager på det mesta även IAR.
    Ingen förutom C4 har bråkat vid kallgrader och som någon här påpeka sitter troligen inte lagret bra i gaveln eftersom den strula redan som helt ny.
    Bytte lagret och direkt vid kallgrader började även det lagret strula.


    Angående snålt med fett fick jag en chock när 5600 Factory Tuned öppnades.
    Inte en gnutta fett utan en tunnare olja även i lågfartdelen.
    Rullarna ingår i exclusive collection serien men måste ju vara byggda och tänkta till att användas.

    Trimmade eller ej, vinna något i prestanda genom att använda olja i lågfartdelen gör man ju knappast inte.
    Tvivlar att ens gången blir mjukare, vevar och rullar lite lättare gör den ju dock.

    -3 jag tänkte ta lågfartdelen på C3 Rocket BE och kanske Factory Tuned trots att jag skulle kunna vänta lite.
    Väldigt konstigt att man inte har fett i vevsidan. Dom "vanliga" ambassadeurerna har blå fett överallt. Inklusive i högfaryssystemet vilket är för mig obegripligt. Har köpt rullar begagnade där vissa säljare har tyckt att dom kastar som skit och därför sålt dom vidare till mig :-)

    Jag är helt övertygad om Abu slutade envisas med att smeta blå fett i högfartssystemet hade fler älskat ambor. Men glad är jag för det då jag kan köpa begagnade ambor billigt från dessa människor:-)

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Tack för svar. Låter som jag gör fast med mindre fett på dreven.

    Sköljer av mina rullar och oljar efter varje tur också trots att jag fiskar i sötvatten.
    Väldigt snålt med fett från Abu speciellt på drev, jag lägger tunt lager på det mesta även IAR.
    Ingen förutom C4 har bråkat vid kallgrader och som någon här påpeka sitter troligen inte lagret bra i gaveln eftersom den strula redan som helt ny.
    Bytte lagret och direkt vid kallgrader började även det lagret strula.


    Angående snålt med fett fick jag en chock när 5600 Factory Tuned öppnades.
    Inte en gnutta fett utan en tunnare olja även i lågfartdelen.
    Rullarna ingår i exclusive collection serien men måste ju vara byggda och tänkta till att användas.

    Trimmade eller ej, vinna något i prestanda genom att använda olja i lågfartdelen gör man ju knappast inte.
    Tvivlar att ens gången blir mjukare, vevar och rullar lite lättare gör den ju dock.

    -3 jag tänkte ta lågfartdelen på C3 Rocket BE och kanske Factory Tuned trots att jag skulle kunna vänta lite.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

    Jag fiskar både salt och sötvatten och kör ett tunt, tunt lager fett på alla ytor. Sen kör jag inga stora mängder fett på drev utan små mängder även där och servar lite oftare. Verkar funka för mig för jag har inga rullar som ser ut att påverkas av saltet i Öresund. Sen sköljer jag visserligen rullarna under kranen efter fiskat saltvatten.
    Tack för svar. Låter som jag gör fast med mindre fett på dreven.

    Sköljer av mina rullar och oljar efter varje tur också trots att jag fiskar i sötvatten.

    Lämna en kommentar:


  • comer
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Fick hem min champagnefärjade 6501 i förrgår. Ska precis öppna upp den och börja serva den och då kom jag att tänka på en sak. Abu är ju ganska snåla med vart dom kladdar på fettet på vevgavelsidan.

    Jag brukar alltid ta ett tunt lager överallt på bottenplattan och dra på lite mer där kopplingsarmen möter plattan, även pinjondrer och huvuddrev får sig en rejäl dos av fett. Bromslameller får en minimal smörjning av fett. Högfartssystemet får endast rocket fuel red kabel och alla lager får en liten droppe yellow.

    Nu är min fråga hur ni brukar göra på vevgavelsidan gällande fettet? Har jag för mycket fett? Tänker då Abu själva är ganska sparsamma.

    Kan tillägga att jag endast fiska sötvatten för tillfället.
    Jag fiskar både salt och sötvatten och kör ett tunt, tunt lager fett på alla ytor. Sen kör jag inga stora mängder fett på drev utan små mängder även där och servar lite oftare. Verkar funka för mig för jag har inga rullar som ser ut att påverkas av saltet i Öresund. Sen sköljer jag visserligen rullarna under kranen efter fiskat saltvatten.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Fick hem min champagnefärjade 6501 i förrgår. Ska precis öppna upp den och börja serva den och då kom jag att tänka på en sak. Abu är ju ganska snåla med vart dom kladdar på fettet på vevgavelsidan.

    Jag brukar alltid ta ett tunt lager överallt på bottenplattan och dra på lite mer där kopplingsarmen möter plattan, även pinjondrer och huvuddrev får sig en rejäl dos av fett. Bromslameller får en minimal smörjning av fett. Högfartssystemet får endast rocket fuel red kabel och alla lager får en liten droppe yellow.

    Nu är min fråga hur ni brukar göra på vevgavelsidan gällande fettet? Har jag för mycket fett? Tänker då Abu själva är ganska sparsamma.

    Kan tillägga att jag endast fiska sötvatten för tillfället.

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
    6600 SSC3

    Någon som har en susning på vad just SS står för?

    Rullen är just en C3 det har jag kontrollerat ikväll.
    Köptes till bra peng tidigare i höst, har plockat ner den totalt och rengjort allt och nu servat den plus monterat en power handle.

    Den går så jädra fint så den behåller jag själv, den kommer få agera trolling/ismete-rulle.
    Skulle gärna ta en i 5000 storlek.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av NiklasF, 2014-03-26, 09:04
2 585 svar
329 737 visningar
0 gillar
Senaste inlägg krillzen  
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
460 svar
105 830 visningar
0 gillar
Senaste inlägg holden
av holden
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
2 765 svar
164 732 visningar
0 gillar
Senaste inlägg lsjonsson  
Startad av Abramis Brama, 2017-10-19, 08:16
11 svar
3 702 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01
61 svar
4 810 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Arbetar...
X