Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kimmen
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Som ett smycke! Tänker du fiska med den? Vad isåfall? =)

Håller med dig, mina purple rockets är favoriterna här med.
    Tänkte fiska med den först men har ju så många andra 6500 som jag fiskar med så denna har inte blivit fiskad med.

Havsöring i älv är det jag främst använder mina 6500 till.

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
    Haft uppe denna tidigare men slänger upp ett par nya bilder med nya skrytveven!

100mm Big Knob purple med mirror chrome...

Vidare är raketen utrustad med svampskruvar, 6,3:1 utväxl, UT-keramhybridlager, dubbel kullagrad evighetsskruv, lättat mellanhjul, svart alu linförare inkl keramisk kniv.

Lila är tammetusan den coolaste Rocketen.
    Som ett smycke! Tänker du fiska med den? Vad isåfall? =)

Håller med dig, mina purple rockets är favoriterna här med.

Lämna en kommentar:

• Kimmen
    replied
    1a generationens Record No. 40

Ruskigt fin rulle som snurrar så otroligt lätt!!
    Snart på ett Tradera nära dig.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Kimmen
    replied
    Haft uppe denna tidigare men slänger upp ett par nya bilder med nya skrytveven!

100mm Big Knob purple med mirror chrome...

Vidare är raketen utrustad med svampskruvar, 6,3:1 utväxl, UT-keramhybridlager, dubbel kullagrad evighetsskruv, lättat mellanhjul, svart alu linförare inkl keramisk kniv.

Lila är tammetusan den coolaste Rocketen.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Biff
    replied
    Click image for larger version  Name:	Lite Plus.jpg Views:	0 Size:	53,7 KB ID:	2567850
    Ambassadeur Lite Plus LH

Här kommer min favvo för vertikaljiggning, en Ambassadeur Lite Plus Left Hand, förädlad med Carbontex slirbromslameller och monterad på ett ABU Villain 10-30 gramsspö.

Bakom den plastiga fasaden döljer sig ovärdeliga finesser som är stora tillgångar vid vertikaljiggning. Denna rulle som aldrig marknadsförts i Sverige ger ett synnerligen plastigt och oambassadeuriskt första intryck, men den har ovärdeliga poänger som just inga andra rullar har.

Nummer ett är Flippingfunktionen som innebär att man släpper ut lina när man håller ned frikopplingstangenten – utan att frikoppla eftersom den bara släpper ut lina så länge tangenten är nedtryckt. Helt suveränt för att hålla kontakt med botten eller för att blixtsnabbt släppa ned till det djup som lodet indikerar fisk på.

Nummer två är Hook Set som innebär att man med höger tumme snabbt trycker ned en lättåtkomlig knapp för att låsa spolen för mothugg samtidigt som man kan ha slirbromsen relativt löst.

Som en bonus är denna helt fantastisk att kasta lätta beten med. Dessutom har den trimpotential, vilken jag ännu inte utnyttjat eftersom jag egentligen bara jiggar med den.

Den härstammar från det mörka 80-talet då ABU experimenterade med nya material och sålde rullar som nog aldrig var testade innan de släpptes på marknaden. ABU lämnade livstids garanti på dessa bastarder, men när de upptäckte att de inte hade täckning för detta makulerade de hela sitt reservdelslager för att inte kunna fullfölja sitt garantiåtagande – klent ABU, rent av ryggradslöst. Exempelvis använde de smörjfett som helt oprovocerat omvandlades till stenhårda beläggningar som effektivt malde ned vitala delar till fragment. Även rullar som varit helt oanvända drabbades och trots att inga delar hade hunnit gå sönder förvägras den utlovade livstidsgarantin, t.o.m. när den enda reklamerade detaljen är smörjfettet. Klent ABU, rent av ryggradslöst. Och ändå är jag märkestrogen.

Just denna modell är dock lättmekad – till skillnad mot exempelvis skräckexemplet Ambassadeur 1022 – och att demontera den, rengöra den, smörja om den och montera ihop den igen är oproblematiskt. Men en absolut nödvändighet, varefter den reser sig som en fågel Fenix ur askan och blommar ut till en utmärkt rulle för såväl lättare slängfiske som vertikaljiggning. Grattis till mig själv som har en sådan bra rulle.

Skitfiske
    Biff

Lämna en kommentar:

• Wilier75
    replied
    Jag hittade några tygmärken inhandlades någon gång på 90-talet. Click image for larger version

Name:	DSC_0123.JPG
Views:	168
Size:	3,25 MB
ID:	2567821

Lämna en kommentar:

• Hallelujajkpg
    replied
    Ny på fiskesnack och läst runt i olika trådar ett par mån, tog upp fisket igen efter många år av skräp levnad, har varit så gött och känns så rätt för en gg skull. Inga speciella rullar men 2 Jb med abus (Penn) trim spolar, c5 evigh skruv, endast HS rullen, sintrade brons bussningar lättade mellanhjul, köpte ett från sportfiskeboden men tog och borrade själv till den andra, letar efter en till amba som är tänkt sitta på ett jerk spö, inte bestämt ännu om jag ska köpa byggsats för spö verkar jäkligt kul iaf, så mkt saker man vill ha hela tiden...Haha... vill tacka för att ni finns här det här det har hjälpt grymt mkt att läsa vad ni skriver och jag har lärt mig en del oxå, Abus service avdelning klockrent vilken service, nret fann jag här, TACK!

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
    Tycker det är dags att denna tråden åter skall fokusera på dess namn nu istället, dvs visa upp snygga och trevliga fiskekompisar från Svängsta - Våra kära Ambassadeurer!

Oavsett original eller modifierad, så ös upp bilder nu istället.

Diskussioner om evighetsskruvar, lager, vevars slaglängd, tinder och helgligg så kanske en ny tråd skall skapas för dessa div diskussioner?

Ska själv rota fram några rullar senare idag och börja fota och just ”Visa upp din/min Ambassadeur”

Skitfiske!
    Håller inte med dig riktigt där. Tycker det snarare är bra att diskussionen hålls nära bilder och annat som visas. När en rulle visas upp kan man direkt diskutera fördelar och nackdelar med vissa modeller och modifierar.

Lämna en kommentar:

• Kimmen
    replied
    Tycker det är dags att denna tråden åter skall fokusera på dess namn nu istället, dvs visa upp snygga och trevliga fiskekompisar från Svängsta - Våra kära Ambassadeurer!

Oavsett original eller modifierad, så ös upp bilder nu istället.

Diskussioner om evighetsskruvar, lager, vevars slaglängd, tinder och helgligg så kanske en ny tråd skall skapas för dessa div diskussioner?

Ska själv rota fram några rullar senare idag och börja fota och just ”Visa upp din/min Ambassadeur”

Skitfiske!

Lämna en kommentar:

• Biff
    replied
    ”Men här på sidan finns ganska mycket kunskap som inte är underbyggd med fakta och sådant besvärar mig ibland, när man talar om hurdant något är utan att förklara varför eller hur man vet det. Ofta framstår det som rena gissningar. Ett vanligt misstag är att tro att man har hela bilden, men det är sällan som man verkligen har det.” (Biff)

”Vet inte vad du svamlar om, du snackar om gissningar. Jag gav min egna subjektiva upplevelse. Inget mer, inget mindre. Finns inget är idet sammanhanget, inga gissningar heller. Jag gissar inte att jag föredrar det si eller så efter 30 års användade, det ÄR så jag TYCKER.” (Kolnej)

Ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig. Med ”här på sidan” menade jag absolut inte ditt inlägg. Jag efterlyser saklighet i allmänhet eftersom det finns många läsare som tar det som är skrivet för fakta, vare sig det är det eller inte. Du var ju faktiskt tydlig med att tala om säga att ”Jag föredrar [...]” och ”det känns [...]” så där har jag inget att invända. Förlåt om det lät så. Det var inte min mening. (Fast jag tror att du läste lite för fort.)

Sedan tycker jag att det är fint om man kan läsa in det skämtsamma som exempelvis ”Där röjde du dig. Så talar enbart gamla haspelfiskare” och förstå att det bara är på skämt. Det verkar nästan som om jag trampade på en öm tå (?). Lite får man tåla, kan jag tycka, men det kanske är att hoppas på för mycket (?). I min värld finns inget som är så allvarligt att det inte går att skämta om. Utan distans till sig själv och det man håller på med är det lätt att gå vilse och tappa greppet. Humor och självironi är ett bra verktyg för att skapa denna distans. Hur skulle man annars klara av alla resultatlösa fisketurer? Och rättfärdiga alla pengar man lägger på svindyra fiskeprylar som knappast gör en till en skickligare fiskare?

Du, och alla andra, får så gärna fiska med haspelrulle. Men i en tråd med temat Visa upp din Ambassadeur är det, tycker jag, fritt fram att häckla haspelfolket. Likväl finns det en variant av de tidiga Cardinalerna som hette Ambassadeur, men det var i mitt tycke helgerån.

Så, nu är vi vänner igen.

Skitfiske
    Biff

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av NiklasF, 2014-03-26, 09:04
2 585 svar
329 737 visningar