Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har några 4000 rullar som jag trimmat i olika grader, dessa används främst till havsöringsfisket. Idag när jag fiskade öring så kom jag på att jag ville trimma lite till på dessa för att få till ännu LÄNGRE och stabilare kast. Så jag går i tankarna på att sätta dit svampskruvar. Med svampskruvarna räknar jag med 7,34 meter längre kast och att det är jäkligt snyggt på rullarna. Är det någon här som bytt skruvarna själv? Något man skall tänka på vid byte?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

      Känner igen detta. Har 3 barn, son 5, mellan tjej 10 och stortjejen 12. Alla uppfostrade till att bli största sportfiskarna :-) men nånting hände på vägen när de växte upp. Nu är tjejerna bara sommarfiskare när det är fint väder. Däremot lillgrabben, han följer fortfarande med i ur och skur. Just nu letar jag vadare till honom för att han följer till och med när jag fiskar öring med vadare. Då står han på stranden och fiskar krabba med sitt spö.
      Grattis till nytillskottet.
      Har själv varit i samma sits, och det är en skön känsla när man lyckats förmedla lite av sitt stora intresse till sina barn.
      Mina är vuxna och utflugna, dottern la ner fisket i de tidiga tonåren, men sonen är fortfarande en vädertrotsande spöfäktare.
      Numera är det jag som rådfrågar honom om nyare beten etc då han håller stenkoll på detta.

      Enligt honom så blev han fast för livet redan som 7 åring efter turbåtsfiske i Öresund. Som brukligt så hade majoriteten ombord satsat vars en tia eller möjligen 20:- på största torsken. Så även vi.
      Grabben som fått låna ett ärvt gammalt glasfiberspö med en ärrad Fladen 500 av mig, kämpade upp några på knappt 2 kilo, och var mer än nöjd med sig själv.

      Fick själv ett hyfsat napp, och kände att den verkade sitta väl krokad.
      Hade kort innan hugget sagt till sonen att det snart var läge att köpa korv med bröd, så han kunde så smått börja ”veva upp”. Detta var han nästan klar med när hugget kom, så jag tog det lugnt och väntade till han var klar och ställt ifrån sig sitt spö.

      Ta du mitt spö och fortsätt fiska om du vill så handlar jag korv till oss, sa jag, gav grabben spöt och min far som också var med, en menande blick.
      Jag kom typ en meter innan jag hörde sonens höga gälla stämma: ”kom fort farsan, jag har napp och den är skitstor”.
      Jasså! Vad kul, svarade jag lugnt, nu intill honom igen. ”Du måste hjälpa mig, jag klarar den inte själv” hojtade han med panik i rösten.
      Självklart ska jag hjälpa dig och berätta hur du ska göra om det behövs, sa jag, men det är alltid roligare om man själv lyckas få upp sin fisk.
      Den lille knatten glodde misstroget på mig. Så jag fattade ett snabbt och för sonen sporrande beslut, Klarar du det så får du behålla mitt spö och rulle, det har du i så fall förtjänat!

      Det slutade med att en 7000C och ett ABU Pirker 50 bytte ägare den dagen. Och som om inte det vore nog så blev han dessutom några 100 lappar rikare då torsken på 6,8kg mot alla odds blev den största ombord....
      Det var en omåttligt stolt liten fiskare som däckade i bilen på vägen hem.
      Till kvällsmat serverades bla en viss torskfilé, vilket inte gjorde saken sämre...

      Nu snart 20 år senare vet han fortfarande inte hela sanningen om den fisketur som uppenbarligen satte djupa spår för livet i honom...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

        Har själv varit i samma sits, och det är en skön känsla när man lyckats förmedla lite av sitt stora intresse till sina barn.
        Mina är vuxna och utflugna, dottern la ner fisket i de tidiga tonåren, men sonen är fortfarande en vädertrotsande spöfäktare.
        Numera är det jag som rådfrågar honom om nyare beten etc då han håller stenkoll på detta.

        Enligt honom så blev han fast för livet redan som 7 åring efter turbåtsfiske i Öresund. Som brukligt så hade majoriteten ombord satsat vars en tia eller möjligen 20:- på största torsken. Så även vi.
        Grabben som fått låna ett ärvt gammalt glasfiberspö med en ärrad Fladen 500 av mig, kämpade upp några på knappt 2 kilo, och var mer än nöjd med sig själv.

        Fick själv ett hyfsat napp, och kände att den verkade sitta väl krokad.
        Hade kort innan hugget sagt till sonen att det snart var läge att köpa korv med bröd, så han kunde så smått börja ”veva upp”. Detta var han nästan klar med när hugget kom, så jag tog det lugnt och väntade till han var klar och ställt ifrån sig sitt spö.

        Ta du mitt spö och fortsätt fiska om du vill så handlar jag korv till oss, sa jag, gav grabben spöt och min far som också var med, en menande blick.
        Jag kom typ en meter innan jag hörde sonens höga gälla stämma: ”kom fort farsan, jag har napp och den är skitstor”.
        Jasså! Vad kul, svarade jag lugnt, nu intill honom igen. ”Du måste hjälpa mig, jag klarar den inte själv” hojtade han med panik i rösten.
        Självklart ska jag hjälpa dig och berätta hur du ska göra om det behövs, sa jag, men det är alltid roligare om man själv lyckas få upp sin fisk.
        Den lille knatten glodde misstroget på mig. Så jag fattade ett snabbt och för sonen sporrande beslut, Klarar du det så får du behålla mitt spö och rulle, det har du i så fall förtjänat!

        Det slutade med att en 7000C och ett ABU Pirker 50 bytte ägare den dagen. Och som om inte det vore nog så blev han dessutom några 100 lappar rikare då torsken på 6,8kg mot alla odds blev den största ombord....
        Det var en omåttligt stolt liten fiskare som däckade i bilen på vägen hem.
        Till kvällsmat serverades bla en viss torskfilé, vilket inte gjorde saken sämre...

        Nu snart 20 år senare vet han fortfarande inte hela sanningen om den fisketur som uppenbarligen satte djupa spår för livet i honom...
        Vilken härlig historia att läsa och superkul att din son fortfarande gillar fiske.
        Är något riktigt speciellt att fiska med sina barn. I somras tex tog min son som är 5 sin helt egen fiskade abborre. Innan har jag alltid hjälpt honom med utkast eller drillning osv. Men första fisken helt själv, tro man var stolt den dagen.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg
          Jag har några 4000 rullar som jag trimmat i olika grader, dessa används främst till havsöringsfisket. Idag när jag fiskade öring så kom jag på att jag ville trimma lite till på dessa för att få till ännu LÄNGRE och stabilare kast. Så jag går i tankarna på att sätta dit svampskruvar. Med svampskruvarna räknar jag med 7,34 meter längre kast och att det är jäkligt snyggt på rullarna. Är det någon här som bytt skruvarna själv? Något man skall tänka på vid byte?


          Jag har bytt på en av mina rullar.
          Gäller att ta de lungt och knacka försiktigt med typ en körnare el stjärnmejsel för att få till koningen så muttern hänger kvar i gaveln.

          Sök så hittar så säkert någon utförligare beskrivning om tillvägagångssätt.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

            Vilken härlig historia att läsa och superkul att din son fortfarande gillar fiske.
            Är något riktigt speciellt att fiska med sina barn. I somras tex tog min son som är 5 sin helt egen fiskade abborre. Innan har jag alltid hjälpt honom med utkast eller drillning osv. Men första fisken helt själv, tro man var stolt den dagen.
            Japp en speciell dag man med stolthet minns nästan som igår.

            Men det har ju numera även sina sidor med både sonen och även hans fisketokiga flickvän.
            Den 7000C han fick den dagen använder han fortfarande, men den var ända fram till ifjor den enda spinnrullen i hans ägo. Vi har genom åren ”gnabbats” kring multi respektive haspel, hans utgångspunkt har hela tiden varit att en Ambassadeur att kasta med är liktydligt med skatbon. Själv har jag hävdat helt motsatt åsikt, bara man sköter sina kort rätt, det var ju bla därför han fick nästan alla mina haspelrullar när jag för många år sen i stort sett gick över till multi helt.
            Visa mig den Ambassadeur man inte kan få skatbon med, har han genom åren hävdat med orubblig fasthet.

            Tidigt ifjor fick jag tag i en 5600AB i mkt fint skick, den plockades ner, servades, och fick ny lina. Sen fick sonen den ihop med ett matchande spö. Försök att få skatbo med denna, menade jag på. Motvilligt lovade han att testa. Detta föll väl ut, efter några månaders fiske och övande med den, med och utan bryggan, var han faktiskt smått lyrisk.
            Han smörade och hyllade multi i allmänhet och Ambassadeur i synnerhet. Det slutade med att jag fick tillbaka AB:n, men i gengäld så ”snodde” den drummeln med sig en 5500C Black edition....

            Numera när han och flickvännen är på besök kastas alltid långa, oroväckande och lystna blickar på ffa mina minstingar i storlekarna 15, 16, 25, 35, 36 och 4000 storlekarna....
            Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-01-23, 20:11.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg



              Jag har bytt på en av mina rullar.
              Gäller att ta de lungt och knacka försiktigt med typ en körnare el stjärnmejsel för att få till koningen så muttern hänger kvar i gaveln.

              Sök så hittar så säkert någon utförligare beskrivning om tillvägagångssätt.
              Jag får köpa hem skruvarna och helt enkelt testa. Är ju mest detta med att få rätt på koningen som jag är osäker på. Kollade på sportfiskeboden och de tar 180 för 3 skruvar. Jäkla pris i mina ögon, får ringa Svängsta och kolla vad de tar för skruvarna.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

                Jag får köpa hem skruvarna och helt enkelt testa. Är ju mest detta med att få rätt på koningen som jag är osäker på. Kollade på sportfiskeboden och de tar 180 för 3 skruvar. Jäkla pris i mina ögon, får ringa Svängsta och kolla vad de tar för skruvarna.
                Håller med, saftigt för 3 skruvar!!
                Men stiligt, och stil kostar...
                Hör med Abu men jag har hört att dem haft slutsålt på svamparna sedan länge?
                Men kolla du och berätta hur det gick? Gärna med ett art-nummer också.

                Kommentera


                • Beställde svampar i Fredags, så nog finns dom på lager hos Abu.
                  Kunde välja mellan ospårade och med mejselspår.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

                    Jag får köpa hem skruvarna och helt enkelt testa. Är ju mest detta med att få rätt på koningen som jag är osäker på. Kollade på sportfiskeboden och de tar 180 för 3 skruvar. Jäkla pris i mina ögon, får ringa Svängsta och kolla vad de tar för skruvarna.
                    Jag brukar köpa mina på sportfiskeboden men då jag bor i Stockholm åker jag dit och så borrar dom ut dom gamla och drar på svampisarna utan extra kostnad. Då är 180 kr en riktigt bra deal för mig eftersom jag inte har något bra skruvstäd att sätta gaveln i.

                    Det är ganska meckigt att borra ut dom och banka dit dom nya utan att råka paja gavlarna.

                    Sen måste man räkna in frakten och postförskottsavgiften som går på en 100 lapp tillsammans, så det blir inte så mycket billigare om man inte beställer massa annat från Abu samtidigt. Men bästa servicen någonsin från dom gubbarna :-)

                    Ett tips är att trycka in papper där IAR lagret sitter så man inte får mettalflisor från gavelskruvarna i IAR lagret.

                    Kommentera


                    • Fick hem min Mörrumvev och lite annat från Abu igår beställde vid kl 13 i fredags och får ett meddelande vid tvåtiden på en lördag att grejerna är framme. Jävlar vilken snabb leverans på helg och allt :-)

                      Nu tänkte jag höra med er vad ni tycker. Jag fick hem min snabbare utväxling igår och tänkte sätta det på min 4601 rulle som ska användas till abborre. Så min fråga är om jag behöver snabbare utväxling eller om jag ska behålla originalutväxlingen?

                      Det sitter en rekordspole i den (linupptag per varv??) och rullen kommer användas till jigg och jerkbaits. Lite crankbaits också men dom jerkar jag oftast med.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 155 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X