Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av M1cke Visa inlägg
    Nu har jag läst hela tråden vilket förmodligen var ett rejält misstag hehe.
    Har parallellt suttit och kikat på tradera och marketplace i jakt på en lämplig
    4601 till havsöringsfisket och kanske en vc pike eller en till jb till gäddfisket och kanske en.... det här kommer inte bli billigt känner jag.

    Hur som helst tack för en massa fina bilder och många bra tips!

    Välkommen!

    Ja det är helt klart äventyrlig mark att beträda, rullpor har ju en tendens att påverka plånboken….

    Lämna en kommentar:


  • M1cke
    replied
    Nu har jag läst hela tråden vilket förmodligen var ett rejält misstag hehe.
    Har parallellt suttit och kikat på tradera och marketplace i jakt på en lämplig
    4601 till havsöringsfisket och kanske en vc pike eller en till jb till gäddfisket och kanske en.... det här kommer inte bli billigt känner jag.

    Hur som helst tack för en massa fina bilder och många bra tips!

    Lämna en kommentar:


  • olivar
    replied
    Nu börjar det bli en samling. Det jag letar mest efter nu är en lila rocket
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Får bjuda på en 5600 c4 elite. I riktigt fint skick. Från tiden då abu kanske byggde de allra bästa ultracast rullarna kvalitetsmässigt.

    Lämna en kommentar:


  • carter
    replied
    Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg
    carter Vilken fin samling! Snygga färger på rockets
    Tack så mycket. Jag hade hoppats på att det kom en buteljgrön P/R 5501någongång men det verkar kört, tyvärr.

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av Retroräven Visa inlägg
    Språkförbistring skulle inte vara något problem då jag spenderade sex år i Lund under åttiotalet. I Lund, kan någon sydlänning kanske tänka, lär man sig inte något vettigt (språk) egentligen. Dock var det dansk tv som gällde på den tiden. Avsevärt bättre än svensk tv då det begav sig. Det har gjort att jag, till skillnad från de flesta sör- och upplänningar samt stockholmare, inte hamnar i slagsmål så fort jag beträder mark söder om Osby... ;-)

    Annat var det när jag besökte Skåne första gången. Där jag gick i skolan på 70-talet fick vi inte lära oss svensk geografi (däremot allt om Kina och Cuba) vilket gjorde att när jag för första gången skulle ned till Lund helt enkelt åkte för långt. Fick ta påga-tåget tillbaka... I Åkarp klev det på tre skinheads som snabbt zoomade in mig och satte sig bredvid (i den annars tomma vagnen). En av dem frågade - "hau diu inn cigg elliar"! På vilket jag inte kunde svara - för jag hade inte ännu lärt allt viktigt som finns att veta genom Ståkkholms-Ringo (dokumentärserie i Sydsvenskan). Det slutade i princip med att, efter att han upprepat samma rotvälska några gånger, sade - "skau diu hau peuo fliabben iller!"

    Jag förstod inte heller detta - men väl att nu var det försvar som gällde - och dagen avslutades på en polisstation. Polisen tyckte dock att anmälan var lite väl speciell. Ordningsmakten resonerade sig fram till att det var ganska osannolikt att jag oprovocerat hade hoppat på tre skinheads... Det blev inget av det. De hade helt enkelt gett sig på fel stockholmare. Det är många år sedan nu och idag är jag ett lätt offer...

    CDL-prylarna köptes av Simon Shimomura:
    https://www.ebay.com/itm/16621013994...Bk9SR_L4wJayYg

    Jag försökte givetvis med Svängsta först men de har inget sådant kvar. Inte heller spårskruv till vanliga rullar. Dock har jag en bra tillgång till de vanliga originalskruvarna - för eget missbruk. Och det är väl det som gör att vår förbrödring inte så lätt låter sig göras, även om det låter underbart, då 50 rullar = 250 spårskruv och 150 svampar ;-)

    PS och edit - mycket text skall alltid kombineras med en bild. Här i veckan:


    Det var ju väl att ev språkförbistring är undanröjd gällande det ”meget yndige Danske sprog!”

    I skapelsens Krona där vi likt majestätiska monument höjer oss över slätten betraktar vi med all rätt Skånskan såsom varande Rikssvenska! Detta ytterst välartikulerade språks utbredning sträcker sig för övrigt till den Blekingska gränsen. Norr om densamma tar dessvärre utarmade tungomål, obygd, och allehanda märkliga ociviliserade seder och bruk vid, vilket icke tillför oss ngt!

    Ang Dansk tv:s förträfflighet på den tiden är vi helt eniga.

    Kom att tänka på en incident från förr med de där besvärliga skinnskallarna som då fanns lite överallt.
    Under en tonårsperiod var det punken som gällde (ja vi såg rent ut sagt för jävliga ut!) Vi och skinheadsen var som hund och katt, och regelrätta råkurr till drabbningar var förekommande.
    I samband med en konsert med bla KSMB (Kurt-Sunes Med Berit) i Folkparken i Lund blev det både våldsamt och dråpligt.
    Vi satt och ”förvärmde” på några parkbänkar i några timmar innan det började, Strax innan det var dags att knalla in gömdes kvarvarande dryckjom bland buskarna, och en överförfriskad polare placerades så gott det i framstupa sidoläge på den minst synliga parkbänken.
    På väg in kom vi snabbt fram till ett rimligt upplägg över hur vi skulle turas om att ha hyfsat återkommande koll av den sovande polaren.

    Konserten gick av stapeln, och polaren blev kollad runt var tionde minut.
    Det slumpade sig så att kort efter att gigantiske Nisse som var med på den tiden gått ut för andra gången, så blev det paus för bandbyte. Så då gick vi övriga oxå ut då dryckjomen hägrade, varpå vi direkt började kuta då vi hörde Nisses våldsamma svärande brölanden….
    En snabb beskrivning av Nisse som person krävs innan fortsättning:
    Denne jätte var som 16 - 17 åring 2,06 meter hög, och med en kroppsbyggnad som närmast kan beskrivas som liknande en vertikalt stående husvagn! Han hade sen späd ålder ofta följt med och hjälpt sin farsa som var skogshuggare. Oanade krafter hade mao i Nisses lekamen tagit sin boning. Vidare så förespråkade han icke vålds principen, och hade ett sinnelag som en ytterst godmodig Golden Retriever. Men undantag till icke vålds principen fanns, gav sig ngn på polare till honom så såg han ögonblickligen rött. Just detta var det som hänt!

    Skinheads som troligen smugit runt bland buskarna i jakt på lätta offer att ”knacka”, hade hittat polaren på bänken och uppenbarligen frammanat tillräckligt med mod för att ge sig på en stupfull sovande punkare och slänga ner honom på marken.
    När Nisse nådde fram hade de stått och bearbetat honom med sina kängor! Det gjorde de inte längre när vi övriga strax därpå kom dit, tre låg ner och var i dåligt skick! Ta över här och kolla Törnrosa, brölade Nisse så letar jag efter de andra, de var minst 5 - 6 stycken.
    Ta över? Förvisso var vi mkt ivriga att kraftfullt manifestera vårt direkta ogillande över vad de gjort med polaren, så vi var vi inte nödbedda på det viset, men de låg ju ner… Både smått förvånade och duktigt förbannade stod vi och begrundade vad Nisse hade åstadkommit på max 2 minuter innan vi hunnit dit. Två var redan på plats hos Törnrosa, och en annan var och kollade spriten.
    Vi blev om möjligt ännu mer förbannade när polaren kom och rapporterade att vår sprit var försvunnen! Tänk om Nisse haft den goda smaken att spara en och annan skinhead till oss……

    Efter ett tag lugnade sig det hela, och gudskelov hade det gått hyfsat bra för Törnrosa. Nisse hade tydligen hunnit i tid för att stoppa det värsta, men ambulans var ändå larmad för säkerhets skull då vi var oroliga för ev inre skador pga deras förbannade kängor.
    Nisse var nu åter någotsånär sitt vanliga jag, och sa lite skamset att det nog skulle behövas ambulans till tre till. Sa du inte att de var 5 - 6 stycken undrade jag. Jo, men dom har väl sjappat dom fega jävlarna menade han på, jag hittade iaf inga fler. Men vänta nu, sa han fundersamt, jag kom på att en av dom nog flög iväg rätt högt! Varpå vi automatiskt vände oss om och höjde blickarna, och jodå, några meter bort och knappt tre meter upp befann sig en skinnskalle i ett träd, halvliggande intill stammen mot en gren. Inte heller detta exemplar var i skick att ta ut inneboende frustration på.

    Plötsligt hördes dock kraftfulla hotelser från trädet, ok, han var alltså inte så illa däran trots allt tänkte vi, och synade honom mer ingående, han ojade sig visserligen men i övrigt sa han inte mkt.
    Nästan ända uppe i toppen av trädet visade sig det dock finnas ytterligare en, och hade han hållit käft så hade vi missat honom helt. Denne var vid såpass god vigör att han i barska ordalag klargjorde vad han skulle göra med oss om vi fick för oss att klättra upp efter honom…. Problemet var bara att vederbörandes röst inte riktigt bar, så hotelserna framfördes i ett falsett liknande tonläge!
    Du var mig en jävel på opera hojtade jag, Nisse här har jobbat i skogen länge och är en jävel på att klättra i träd, kmr du inte ner själv så klättrar han upp och hämtar dig! För in på scenen ska du med din stämma om vi så ska bära dig dit, det är ett krav att du sjunger för oss därinne!
    Nisse som förvisso fällt ett hyfsat antal träd, grenat av dom och asat på stockar, började nu förfärat protestera. Men han kom inte längre än till: ”Jag tänker min själ”, innan vi snabbt fick tyst på honom, och han förvånat stod och glodde på oss. Viskande gjorde jag klart för honom att vi mkt väl visste att han inte behärskade trädklättring, men det visste ju inte han i trädet, varpå Nisse sken upp som en sol!
    Men du Nisse viskade ngn annan, du måste väl ändå hålla med om att det varit en syn för gudarna att se dig klättrande i trädet med din kroppshydda!
    Hela situationen var hysteriskt rolig, och vi garvade så vi kiknade.

    Det hela slutade med att Nisse sen snabbt drog iväg innan polisen kom, det var ju ingen högoddsare att han inte skulle kunna ”försvinna” i mängden…. En följde med polaren i ambulansen, och resten återupptog konserten. ”Operasångaren” i trädtoppen fick bli kvar där han var.

    Japp, svåra omständigheter ang förbrödring under de förutsättningarna, glädjande dock att det därmed per automatik blir mer Dansk Nationaldryck till mig…

    Instämmer, mkt text skall med bild/er kombineras.
    6500 C3 CT Mag-Elite köptes som ej komplett, och saknade lite mer delar än jag trodde. Fick dock ihop den med tillfälligt lånade prylar från andra rullar så den har nu blivit testad, funkar fint och är i mkt bra skick.
    Var en Recordsple utan axel som ser helt oanvänd ut med. Slutade med att spole med axel, samt rubbet utom skjutreglaget till magnetbroms systemet lånades från en C5 Mag-X. Glidlagret på bilden lånades från systermodellen Mag-Elite med spridare.
    Skulle ngn ha de saknade delarna och vill sälja eller ev byta mot ngt, skicka gärna pm.


    Känns tunt med bild på bara en rulle i jämförelse med dina skönheter, så jag mönstrar lite mer grönt.

    Click image for larger version

Name:	IMG_1338.jpeg
Views:	486
Size:	1,26 MB
ID:	2627248Click image for larger version

Name:	IMG_1336.jpeg
Views:	474
Size:	1,32 MB
ID:	2627249


    Lämna en kommentar:


  • olivar
    replied
    carter Vilken fin samling! Snygga färger på rockets

    Lämna en kommentar:


  • carter
    replied
    Passar på och gör lite rullvård idag när vädret är från sin sämsta sida. :-) Click image for larger version

Name:	D3E2A4E2-87E9-4F6F-9AA9-3DE67F88D4D4.jpeg
Views:	505
Size:	3,21 MB
ID:	2627242

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av pikeman59 Visa inlägg
    Vet nån ungefärlig linkapacitet på record spolen till 4000 serien?
    Tror det är 80m 0,30mm

    Lämna en kommentar:


  • pikeman59
    replied
    Vet nån ungefärlig linkapacitet på record spolen till 4000 serien?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 497 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 659 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 669 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 550 svar
229 652 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Tylön
av Tylön
 
Arbetar...
X