Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Putte79 Visa inlägg
    Hej,

    Ny här på forumet men fiskat mer eller mindre hela mitt liv. Bidrar med mina två rullar. En röd 6000 som farfar fick av sin arbetsgivare som tack för lång och trogen tjänst och en svart 6000C som farsan fick i examenspresent. Båda från 60-talet och mestadels fiskade i Blekinge skärgård.

    Dom är väl använda och i originalskick men fortfarande riktigt trevliga att drilla med. Väl underhållna räknar jag med att dom klarar sig min livstid.

    Gott nytt år!

    //Peter
    ​​
    Välkommen hit Peter.
    Extra Kul med två rullar med historia inom familjen, förhoppningsvis kan dom gå vidare och även fiskas av kommande generation.

    Försök det samma med en plastig mumbojumborulle från Asien ;-)

    Lämna en kommentar:


  • Putte79
    replied
    Hej,

    Ny här på forumet men fiskat mer eller mindre hela mitt liv. Bidrar med mina två rullar. En röd 6000 som farfar fick av sin arbetsgivare som tack för lång och trogen tjänst och en svart 6000C som farsan fick i examenspresent. Båda från 60-talet och mestadels fiskade i Blekinge skärgård.

    Dom är väl använda och i originalskick men fortfarande riktigt trevliga att drilla med. Väl underhållna räknar jag med att dom klarar sig min livstid.

    Gott nytt år!

    //Peter
    ​​

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Här kommer lite bilder på min 5000c. Jag tror att det är högre utväxling trotts att det är 5000c och inte 5500c.

    Mellanhjulet sitter med en hästskobricka.

    Spolen har ett fast drev.

    Bromsvikterna är av tjock plast.

    Linspridare är slät utan räfflor.

    Någon kanske vet vad detta är för rulle?
    Spolaxelns utformning för centrifugalbromsen vittnar om att det är en 80-talare vi har att göra med iaf.
    Det man inte blir klok på är rullfotsnummret, men kan även vara ett utbytt stativ.
    Din känsla över utväxlingen är korrekt då en 5000 på 80-talet har en standardutväxling som motsvarar en high speed på 70-talet.
    Vet inte om det var på 80-talet 5500 fick stå för tumtangent istället för utväxlingen men kan tänka mig det uppstod ganska snart efter tryckknappens (5600) intåg.
    ​​​​​​
    Senast ändrad av Reekie; 2020-12-31, 23:49.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Click image for larger version  Name:	20201231_202554.jpg Views:	0 Size:	1,37 MB ID:	2567946

    Jag kom på varför jag inte drog någon gädda idag. Körde med alldeles för små beten ;-)

    Så imorgon blir det gummidildos på 30cm plus. Då får jag äntligen köra lite med mitt kära bft lizzard som inte har fått komma ut så mycket på sistone :-)

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja här är mina gamlingar... som synes av linorna så är de inte fullt operativa men vem vet...
    Den till vänster är min första Amba köpt för mina första sommarjobbspengar ca 1980-81. Den andra ej använd, saknar en plastdetalj i linföraren... och sen Ultra Mag ll som har dragit en del gäddor och havsöringar förr (på den tiden bromsar runt 3-4 kilo funkade...)

    Click image for larger version  Name:	20201231_201507.jpg Views:	5 Size:	654,9 KB ID:	2567944

    Tejpen på dessa rullar är 15-20 år gammal och kom tyvärr först när man insåg en del "skav" och förstod att rullar inte enbart är verktyg utan också ngt mer...
    Senast ändrad av anteman; 2020-12-31, 20:49.

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

    Man riktigt ser hur rullen på den vänstra bilden kämpar mot gravitationen medan den runda amban kapitulerat och hamnat under spöt där den trivs bäst :-)
    Jo med de runda ambassadeur rullarna blir det taskig balans då de är höga och även bredd gör ju sitt till. Observera att Mag 1 är ”lågprofil” från forntiden. Dessa rullar fångar fisk och är som Volvo 240.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Här kommer lite bilder på min 5000c. Jag tror att det är högre utväxling trotts att det är 5000c och inte 5500c.

    Mellanhjulet sitter med en hästskobricka.

    Spolen har ett fast drev.

    Bromsvikterna är av tjock plast.

    Linspridare är slät utan räfflor.

    Någon kanske vet vad detta är för rulle?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Precis , ingen fisk- utan en rulltråd å då legitimt med enbart rullar! :-)
    Såg en Mag l och en 5600 C med röd tumtangent ovan och känner att jag borde "rasta" även mina!

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Fick ingen fisk idag. Hade världens minsta snipa som gick upp och bet av svansen på min mcrubber junior två gånger, sen dog fisket av helt. Men jag är lika glad för det, fick ju fiska med mina guldklimpar :-)
    Hade själv skralt fiske idag, tappa någonting i alla fall.

    Tur det finns i frysen, starta röken här på eftermiddagen.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Biff
    replied
    Jag får en känsla av att du är en hedersman, Alman. Och ett stort Grattis till att slippa rensa.

    Skitfiske
    Biff

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 478 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 813 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 614 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 620 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 545 svar
228 111 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Wilier75  
Arbetar...
X