Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Precis , ingen fisk- utan en rulltråd å då legitimt med enbart rullar! :-)
    Såg en Mag l och en 5600 C med röd tumtangent ovan och känner att jag borde "rasta" även mina!

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Fick ingen fisk idag. Hade världens minsta snipa som gick upp och bet av svansen på min mcrubber junior två gånger, sen dog fisket av helt. Men jag är lika glad för det, fick ju fiska med mina guldklimpar :-)
    Hade själv skralt fiske idag, tappa någonting i alla fall.

    Tur det finns i frysen, starta röken här på eftermiddagen.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Biff
    replied
    Jag får en känsla av att du är en hedersman, Alman. Och ett stort Grattis till att slippa rensa.

    Skitfiske
    Biff

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
    Snygga gamla rullar. Heder åt dig och alla andra som ger dem förtroende. Men var är fisken? Förlåt, jag glömde bort att tråden handlar om rullar.

    Skitfiske
    Biff
    Fick ingen fisk idag. Hade världens minsta snipa som gick upp och bet av svansen på min mcrubber junior två gånger, sen dog fisket av helt. Men jag är lika glad för det, fick ju fiska med mina guldklimpar :-)

    Lämna en kommentar:


  • Biff
    replied
    Snygga gamla rullar. Heder åt dig och alla andra som ger dem förtroende. Men var är fisken? Förlåt, jag glömde bort att tråden handlar om rullar.

    Skitfiske
    Biff

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Här kommer lite bilder från dagen fisketur;-)

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
    ”Vilket årtal var din 6500ca ifrån? Och hur ser Lagerna ut på den? Mina nyaste gammelambassadeurer är från - 80 och dom har båda den äldre typen av självcentrerande kullager och glidlager.

    Någon annan kanske vet när man gick ifrån rundade självcentrerande lager?” (Reekie)

    Ja. Visa gärna lagren.

    Möjligen kan man misstänka att de är utbytta i trimsyfte. De självcentrerande kullagren är slutsålda för länge sedan, och jag har förknippat dem med ”UltraCastreformen”. Gick ABU verkligen ifrån de självcentrerande lagren? Det skulle jag gärna vilja veta. Motivet till att ha dessa är att Ambssadeuren inte är särskilt vridstyv utan behöver lager som kan vrida sig för att följa med rullens inre rörelse. Så snart rullen stukas det allra minsta, exempelvis efter en smäll, nyper lager som inte är självcentrerande. Att montera exempelvis Rocketlager i gammelambassadeurer är vanskligt då detta kräver absolut perfekt riktade stativ och mild behandling.

    Om någon har självcentrerande kullager över så är jag spekulant.

    Ambassadeurens historia är inte så bra dokumenterad. När den kom ansågs den vara revolutionerande. Men att den nya modellen Record Ambassadeur 5000 modell S.G. – som tog över flaggskeppspositionen efter Record 3000 Flyer – hade glidlager är väl ett tekniskt nedköp då 3000 Flyer hade kullager såväl som centrifugalbroms. Rent tekniskt sett var det enda revolutionerande med 5000 Ambassadeur att den hade slirbroms. Alltså tekniskt sett, för verkligheten är ju att Ambassadeuren kastar betydligt bättre än Flyern (Det vet ju vi alla som var med på den tiden, eller hur?) trots att den saknar kullager. Jag vill nog hävda att det avgörande för Ambassadeurens överlägsna kastegenskaper är just de självjusterande lagren, vare sig det är bronslager eller kullager. Därför vore det konstigt av ABU att gå ifrån de självjusterande kullagren till förmån för dem med plan yttersida. Det vore mycket angeläget att få klarhet i detta.

    Den allra första Ambassadeurerna som levererades med kullager var 5000DL. Lagrens reservdelsnummer var 5230. Sedan 1990 är har alla standard-Ambassadeur i storlekarna 4000, 5000 och 6000 UC. Dessförinnan hade samtliga lager 5230. Detta gäller med reservationen att jag inte har gått igenom varenda sprängskiss. Jag ser två möjliga förklaringar: 1) Lagrens specifikation har ändrats men reservdelsnumret har funnits kvar. 2) Under någon begränsad period har ABU smugit med plana lager kanske p.g.a. leverantörsaspekter som är omöjliga att kontrollera.

    Detta gör mig nyfiken på de där plana lagren som Alman har i sin Amba och på svaret på Reekies fråga (citerad). Min fråga är således: Gick man verkligen över från självcentrerade kullager till plana före UC-reformen?

    Skitfiske
    Biff
    Kan vara så att någon har bytt lager. Säkert från en 7000 rulle. Dom har platta lager men i den storleken som passar äldre rullarna.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Vilket årtal var din 6500ca ifrån? Och hur ser Lagerna ut på den? Mina nyaste gammelambassadeurer är från - 80 och dom har båda den äldre typen av självcentrerande kullager och glidlager.

    Någon annan kanske vet när man gick ifrån rundade självcentrerande lager?
    Tror 6500ca är från första halvan av 80talet. Kan posta lite bilder på vev, linspridare och spolen så kanske någon kan lista ut vilket årtal.

    Lämna en kommentar:


  • Biff
    replied
    ”Som jag uppfattar det finns det inga tillverkare som idag tillverkar evighetsmaskiner till rullar, den absolut största majoriteten av fiskare jag möter verkar anse att en godtagbar livslängd ligger någonstans mellan en och fyra säsonger.
    Varför då bemöda sig använda komponenter som faktiskt håller över lång tid och/eller fungerar trots en i övrigt skev/skadad rulle?” (JontaK)


    JontaK:s fråga rymmer en hönan-och-äggetdimension. Är det kundernas önskningar som styr utbudet? Eller är det storfinansen som styr kundernas önskningar? Jag lutar nog mest åt det senare.

    Jag tycker mig kunna ana ett stygn av sorg och saknad i JontaK:s inlägg (?). Detta gläder mig då jag själv tillhör jag en nästan utdöd generation av människor som gärna vill ha grejer som överlever dem själva. De gamla Ambassadeurerna var gjorda för oss. Det är inte de nyare. ABU är naturligtvis som alla andra i händerna på marknadslagarna. Att göra motstånd är att som don Quixjote slåss mot väderkvarnar, och mest framstå som löjlig. Men även slit-och-slängkulturen ifrågasätts allt mer och av allt fler. Då är vi som äger ett antal av de outslitliga (och dit räknas nog inte Ambassadeur Lite Plus, som JontaK så subtilt påpekar) vinnare.

    Men vi kan också lära oss att ifrågasätta reklamen. Exempelvis framhöll ABU i Napp och Nytt att deras tuffaste modeller minsann har huvuddrev av rostfritt stål, underförstått: inte någon sån halvmesyr som durabrass-kugghjul. Flott värre, men det kan belysas att faktiskt alla Ambor fram till en bit in på 70-talet hade huvuddrev av rostfritt stål. Sedan är det klart att det kan vara skönt att låta sig förledas av bling-bling, men förr eller senare vaknar man upp.

    Budskapet vore väl: Låt oss ta hand om våra gamla.

    Med förhoppningar om ett Gott Nytt Skitfiskeår för oss alla
    Glädjedödaren Biff
    Senast ändrad av Biff; 2020-12-31, 17:00.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    En goding från -86 och en från -89...
    Man riktigt ser hur rullen på den vänstra bilden kämpar mot gravitationen medan den runda amban kapitulerat och hamnat under spöt där den trivs bäst :-)

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 495 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 828 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 645 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 657 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 548 svar
229 076 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Piscantur stercore  
Arbetar...
X