Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    Härligt att det är liv i den här tråden och fler som uppskattar sina Ambassadeurer.
    En av mina ProRocket 5500 har jag modifierat en del för att passa till havsöringsfiske, enligt min stil och smak då, med lättare spole, hedghehog lager, keramisk knivbult, lagrat mellandrev och kullagrad evighetsskruv.
    Är väldigt nöjd med rullens prestanda men man vill ju alltid fortsätta och testa så blivit nyfiken på att byta stativ och bromsplattan till lättare i aluminium.
    För om jag förstått det rätt är dessa idag på min rulle i kromat mässing?
    Så någon som vet viktskillnaden och även artikelnummer om man vill beställa från Abu?

Tacksam för hjälpen!
    Jag kanske har stativ och bottenplatta i alu att byta med annars.

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    Härligt att det är liv i den här tråden och fler som uppskattar sina Ambassadeurer.
    En av mina ProRocket 5500 har jag modifierat en del för att passa till havsöringsfiske, enligt min stil och smak då, med lättare spole, hedghehog lager, keramisk knivbult, lagrat mellandrev och kullagrad evighetsskruv.
    Är väldigt nöjd med rullens prestanda men man vill ju alltid fortsätta och testa så blivit nyfiken på att byta stativ och bromsplattan till lättare i aluminium.
    Så någon som vet viktskillnaden och även artikelnummer om man vill beställa från Abu?

Tacksam för hjälpen!
    Billigast blir nog att köpa en begagnad rulle med aluminiumstativ och bottenplatta för att sen byta med den.
    Jag har uppgraderat rullar med aluminumbottenplatta till mässing och det kostade mer än det smakade.

Lämna en kommentar:

• beachcast
    replied

Tacksam för hjälpen!

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]83611[/ATTACH]

Bjuder på en bara för att det är fredag =)
    Rullen kan du få behålla. Den håller ju för evigt, men vad är det för fint Havsöringsdrag du har på bilden??

Click image for larger version  Name:	DSC_0035.jpg Views:	1 Size:	983,9 KB ID:	1779875

Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-04, 19:27.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ja, jag la ju också något bud på den... säljaren bedyrade att det var en recordspole på rullen. Jäkla mupp det där.

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Var det inte en recordspole på den när du köpte den i alla fall?
    Nej, det var någon annan spole som gick trögt. Köpte den på Tradera. Men nu är den Original igen :-)

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Fick hem min originalspole och mina keramiska knivbultar. Nu är Record 51 helt Original, förutom knivbulten då :-)
    Var det inte en recordspole på den när du köpte den i alla fall?

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Fick hem min originalspole och mina keramiska knivbultar. Nu är Record 51 helt Original, förutom knivbulten då :-)
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied
    Här är dom 2 som jag har kvar och dom har varit med sedan mitten på 70-talet. Den första är en 10000 CA o sedan en 30. Köpte dom innan jag åkte upp till Harstad, Norge första gången och sedan dess har dom varit med på flera resor till Västkusten och till Norge. Jag har även haft en Ambassadeur 6000 som också blev inköpt på 70-talet samt en Ambassadeur Ultra Mag. Kommer ej ihåg exakt modellbeteckning på sistnämnda.
    Click image for larger version

Name:	20200203_190211.jpg
Views:	293
Size:	1,08 MB
ID:	2534641

Name:	20200203_190217 1.jpg
Views:	286
Size:	3,77 MB
ID:	2534640

Name:	20200203_190249.jpg
Views:	303
Size:	3,93 MB
ID:	2534639
    Bägge är servade och går klockrent.
    Skinnpåsen till 10000 CA som följde med när jag köpte den finns kvar samt väskan till 30 finns också kvar!
    P g a hälsoskäl så är bägge till salu till seriösa köpare.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Min allra äldsta Record Ambassadeur 5000 Mod SG som jag fick i present av min mor hösten 1952 kan du se på flera bilder i mina fisketips nedan...

Ännu vet ingen hur gammal en Record Ambassadeur 5000 Mod SG kan bli....

Min farfar Bernhard Engström, Skönsberg var i motsats till mig geniförklarad. Han hade patent på flera uppfinningar.. Du kan läsa lite om farfar här.https://www.geni.com/people/Bernhard...00025889185742...

Som grabb fick jag ett Excellent pumpgevär av farfar att skjuta kråkor och skator med. På den tiden kunde man sälja benparen och få betalt en krona/benpar m.a.o. en hel förmögenhet år 1952....

Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-02-04, 18:06.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av NiklasF, 2014-03-26, 09:04
2 606 svar
327 114 visningar
0 gillar
Senaste inlägg stefan1
av stefan1