Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Wilier75
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Var också ute idag men fick bara en lite snipa. Förra helgen fick jag en 900g aborre och några gäddor. Idag var det riktigt segt. Var ändå nöjd med dagen då jag fick prova mitt senaste tillskott i samlingen :-)
    Läste det, trevligt!
    Jo bara skönt komma ut trots gråväder och skralt med hugg. Längtar redan efter nästa helg, min ventil speciellt i dessa orostider.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
    Lufta min långkastande C3 idag, blivit en favorit.
    Skralt fiske annars, liknande förhållanden som förra helgen. Ytters märkligt!
    Gäddorna hade dock huggsexa om mina flugor, stenhårda hugg och sedan ingenting och inne vid land bara nylonlinan efter bombadobben.
    Fick rigga ny taft tre gånger.. Click image for larger version

Name:	DSC_0116.JPG
Views:	385
Size:	1,86 MB
ID:	2566472
    Var också ute idag men fick bara en lite snipa. Förra helgen fick jag en 900g aborre och några gäddor. Idag var det riktigt segt. Var ändå nöjd med dagen då jag fick prova mitt senaste tillskott i samlingen :-)

    Lämna en kommentar:


  • Wilier75
    replied
    Lufta min långkastande C3 idag, blivit en favorit.
    Skralt fiske annars, liknande förhållanden som förra helgen. Ytters märkligt!
    Gäddorna hade dock huggsexa om mina flugor, stenhårda hugg och sedan ingenting och inne vid land bara nylonlinan efter bombadobben.
    Fick rigga ny taft tre gånger.. Click image for larger version

Name:	DSC_0116.JPG
Views:	385
Size:	1,86 MB
ID:	2566472

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Jag håller med att dom kastar lika bra om inte bättre än mina nyare ambassadeurer. Utan det var mer tanken som slog mig att det kan vara svårt att få tag på vissa slitage delar. Så ifall något skulle paja kan man alltid återanvända dom fina gavlarna.

    Men är det omständigt och dyrt så får man istället köpa några kloner som är repiga för en billig peng och ta delar därifrån.

    Avail låter spännande men jag kommer att köra dessa oldschool rullar orginal, förutom vev kanske. Har en massa trimmade rullar. Det får räcka:-)
    Jag tror rullarna kommer överleva oss men för säkerhets skull så har jag köpt mig en 5000 och en 5500 i bedrövligt skick som reservdelsrullar :-D så vi tänker i samma banor.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Det kräver en del jobb skulle jag tro, och kommer nog smaka mer än det kostar. Men har för mig jag har läst något gammalt här på fs där det var beskrivet hur han gjorde.

    Jag är så nöjd med dom gamla rullarnas design och för mig är dom precis lika bra som dom äldre.
    Ultra cast design tror jag kom mer för abu kände sig tvungna o komma med något nytt och självklart måste dom då även säga att den är bättre.

    Annars kan jag rekommendera trimspolarna från avail, blev dyrt som fan o beställa från Japan speciellt nu i corona tider. Men jäklar vilken stabil och lättkastad rulle.
    Slår alla mina ultra cast med keramhybridlager i både kastlängd och stabilitet.
    Men var ett jäkla jobb innan man hittade rätt spole då nästan alla har olika beroende på utväxling, årsmodell, lager eller bussningar mm.
    Jag håller med att dom kastar lika bra om inte bättre än mina nyare ambassadeurer. Utan det var mer tanken som slog mig att det kan vara svårt att få tag på vissa slitage delar. Så ifall något skulle paja kan man alltid återanvända dom fina gavlarna.

    Men är det omständigt och dyrt så får man istället köpa några kloner som är repiga för en billig peng och ta delar därifrån.

    Avail låter spännande men jag kommer att köra dessa oldschool rullar orginal, förutom vev kanske. Har en massa trimmade rullar. Det får räcka:-)

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Såg en svart 6000 amba från 75 här på tråden som var ombyggd till en 6500 rulle. Alltså som jag misstänker var bara gavlarna orginal. Det var en UT spole i. Visste inte att det gick att få till då gavlarna är annorlunda uppbyggda. Tror det var Keebas rulle (Ursäkta stavningen :-).

    Skulle vara roligt att bygga på dom äldre gavlarna.
    Är det någon som har koll vad som behöver göras för att få till en sådan skönhet?
    Det kräver en del jobb skulle jag tro, och kommer nog smaka mer än det kostar. Men har för mig jag har läst något gammalt här på fs där det var beskrivet hur han gjorde.

    Jag är så nöjd med dom gamla rullarnas design och för mig är dom precis lika bra som dom äldre.
    Ultra cast design tror jag kom mer för abu kände sig tvungna o komma med något nytt och självklart måste dom då även säga att den är bättre.

    Annars kan jag rekommendera trimspolarna från avail, blev dyrt som fan o beställa från Japan speciellt nu i corona tider. Men jäklar vilken stabil och lättkastad rulle.
    Slår alla mina ultra cast med keramhybridlager i både kastlängd och stabilitet.
    Men var ett jäkla jobb innan man hittade rätt spole då nästan alla har olika beroende på utväxling, årsmodell, lager eller bussningar mm.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Såg en svart 6000 amba från 75 här på tråden som var ombyggd till en 6500 rulle. Alltså som jag misstänker var bara gavlarna orginal. Det var en UT spole i. Visste inte att det gick att få till då gavlarna är annorlunda uppbyggda. Tror det var Keebas rulle (Ursäkta stavningen :-).

    Skulle vara roligt att bygga på dom äldre gavlarna.
    Är det någon som har koll vad som behöver göras för att få till en sådan skönhet?

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Pappskivan du nämner, är det bromslamellen du menar? Den ska vara av läder men kanske är rejält nedsliten.
    Kommer du ändå handla på abu så kan du passa på att köpa en ny.
    Ersättningslamelllerna är gjord i flätad kolfiber som ger en väldigt jämn broms, men tyvärr ingen bromskraft o skryta med.
    Jo det är bromslameller jag menar, kommer handla på Abu inom snar framtid. Tänkte storhandla lite slitage delar och annat som går åt. Handlar då bromslameller och se ifall dom har bromsvikter kvar till dom äldre rullarna. Får se ifall dom har retro powervev också :-)

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Pappskivan du nämner, är det bromslamellen du menar? Den ska vara av läder men kanske är rejält nedsliten.
    Kommer du ändå handla på abu så kan du passa på att köpa en ny.
    Ersättningslamelllerna är gjord i flätad kolfiber som ger en väldigt jämn broms, men tyvärr ingen bromskraft o skryta med.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Kul att höra det gick bra :-) dom är sjukt vackra! Är ute efter en 5 eller 6000c fast i grått. Men jag är petig och vill ha en i lika fint skick som din.

    Dom vevar jag har kvar behöver jag själv nu, den äldre röda powerhandle jag fick tag på köpte jag via Lundgrens i gamla stan. Tror övriga färger var av den nya modellen men det kan vara värt att kolla med dom. Kanske att att abu i svängsta sitter på några?
    Ska höra med Lundgrens och Abu, annars får jag leta på tradera, för den minimala veven som sitter på är snygg men för liten. Imorgon ska jag ut och fiska lite med den nya rullen. Får se hur det går. Bromvikterna är lite väl lätta och jag har bara dom. Provade frispinna spolen med båda bromsarna på, och det snurrade på så inåt hel..t.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 492 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 826 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 642 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 652 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 547 svar
228 671 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Classe69  
Arbetar...
X